Nå trenger Norge bilverkstedene mer enn noen gang.

Situasjonen for bilbransjen er dramatisk. En fersk undersøkelse i bilbransjen viser at syv prosent av bedriftene allerede har permittert. For 83 prosent er det aktuelt å permittere om kort tid. Det kommer ikke til å bli bedre. Sannsynligvis verre. Vi risikerer at i deler av landet vil det ikke være mulig å få reparert lastebiler, busser og biler – biler vi aldri før har vært mer avhengig av.

- Undersøkelsen viser at bilbransjen har forståelse for de tiltak som er gjort for å stoppe koronaviruset. Bransjen ønsker å bidra. Det vi kan gjøre er å sikre at lastebiler, varebiler og personbiler fortsatt går. Vi vil stille opp for at sykepleiere, leger og all annet helsepersonell og andre med samfunnskritiske jobber kan få gjort det de må gjøre, sier Stig Morten Nilsen, adm. dir. i Norges Bilbransjeforbund.

Undersøkelsen viser at det allerede er store økonomiske utfordringer. Naturlig nok uteblir kundene. Tre av fire opplever allerede lavere etterspørsel. Nesten ni av ti mener allerede det kan bli aktuelt å redusere virksomheten. Ettersom epidemien er i startfasen er det sannsynlig at situasjonen vil forverres.

- Staten kan bidra til dette ved å klargjøre at vår bransje er samfunnskritisk, fordi det er den – uten bilen stanser Norge er sant til vanlig, og det er enda sannere i dag. I tillegg vil det være behov for enda sterkere statlige virkemidler for å komme igjennom dette, sier Nilsen.

I undersøkelsen og i direkte tilbakemeldinger til NBF etterlyser bedriftene enda større lønnsdekning av staten ved permitteringer, sykefravær, karantenefravær og fravær grunnet stengte skoler og barnehager.

- Men, for å si det på nordlandsk, vi skal «stå han av». NBF er i god dialog med myndighetene. Bilbransjen skal klare seg, vi skal bidra. Men, som næringslivet generelt, vi trenger statlig hjelp. I tillegg til alt det økonomiske må regler og lover som legger sten til byrden fjernes. Verksted må kunne drive selv om teknisk leder er i karantene, tilsyn må suspenderes – alt må i en periode forenkles, og en del kan suspenderes, sier Nilsen.

Undersøkelsen er gjennomført første virkedag, fredag 13. mars, etter at myndighetenes tiltak ble iverksatt. Det kan antas at situasjonen vil forverre seg.

Resultater fra undersøkelsen:

75 prosent opplever allerede nedgang i etterspørselen

35 prosent har ansatte i karantene eller er sykemeldt

28 prosent har problemer med å få levert varer og tjenester pga koronaviruset

7 prosent har gjennomført permitteringer

83 prosent sier det er aktuelt å permittere om kort tid

86 prosent sier det kan bli aktuelt å redusere virksomheten om kort tid

273 bedrifter har svart på undersøkelsen.

For mer informasjon eller kommentarer kontakt:

Tlf: 99485268

Epost: es@nbf.no