Nå skal vi organisere for heltid og mot ulikhet

HKs landsmøte 15.-18. oktober er avsluttet HK gjennomførte landsmøtet som var berammet til 2020, men som først nå kunne gå av stabelen. Program og politikk til forbundet er vedtatt. De viktigste sakene har vært heltid i arbeidslivet, pensjon, søndagsfri og alle forventningene HK har til en ny regjering. Det har vært gode gjester fra LO-ledelse, Arbeiderpartiet, SV og Rødt, også har delegater fra hele landet endelig fått lov til å møtes igjen.

-Nå er vi et samlet forbund, og vi er kampklare, sier forbundsleder Christopher Beckham i HK i Norge ved utgangen av landsmøtet.

HK og LO har store forhåpninger til Støre-regjeringen, og leverte mange ønsker til satsninger fra den nye regjeringen. Den nye arbeidsministeren Hadia Tajik hadde som første handling som statsråd å møte LO-lederen og love satsning på heltidskultur.

Det er tre saker HK er spesielt glade for at regjeringen har prioritert:
• Å fjerne den generelle adgangen til midlertidige ansettelser
• Å stramme inn på muligheten til å omgå arbeidsgiveransvaret, og sikre at ansvaret plasseres der beslutningene tas.
• Å doble fagforeningsfradraget.

Før landsmøtet gikk Beckham ut og inviterte til allianse for å påvirke regjeringen til å levere på politikk for å styrke arbeidstakernes rettigheter og få ned ulikheten i Norge.

Partileder i SV, Audun Lysbakken kontret på talerstolen med å si at de nå skal jobbe sammen etter landsmøtet, og inviterte til kaffe.
Partilederne Audun Lysbakken og Bjørnar Moxnes er begge medlemmer av HK i Norge og møtte dermed sine egne forbundsfeller på HK-landsmøtet. Medlemsskapet forplikter formanet Beckham overfor Lysbakken og Moxnes.

- Vi skal heie fram regjeringen, samtidig skal vi skru til der det trengs for å dra i riktig retning, uttaler Beckham.

Tannhelsereform har vært viktig for HK, og var en valgkampsak for både Ap og SV. Nå vil forbundslederen bruke det politiske handlingsrommet til å presse på ytterligere.

HK i Norge er en arbeidstakerorganisasjon for ansatte i privat sektor. Medlemmene våre jobber blant annet innen handel, luftfart, kontor, finans og servicevirksomhet. Med rundt 79.000 medlemmer er vi i dag LOs tredje største forbund. HK i Norge jobber for at medlemmene våre skal ha trygge arbeidsplasser og gode lønns- og arbeidsvilkår.