Fare for streik i IKEA, TOOLS og ODA

HK Norge møter NHO SH hos Riksmekleren 11. juni. Blir det ikke enighet vil HK Norge ta ut sine medlemmer hos IKEA, TOOLS og ODA. Dermed vil stedene kunne stenge eller ha utfordringer med levering.

Fra streik 2023 - fri bruk

Meklingsfrist
Meklingen starter i dag, tirsdag 11. april. Hvis HK i Norge og NHO SH ikke blir enige innen fristens utløp midnatt natt til 13. juni, blir det streik fra arbeidstidens begynnelse torsdag 13. juni. De siste årene har det ofte blitt meklet godt utover fristen, og dette kan skje denne gangen også.

Hvilke bedrifter tas ut i en eventuell streik?
Oversikten over hvilke bedrifter som tas ut i første streikeuttak finner du nederst i denne saken.

I tillegg til IKEA og ODA varsler HK Norge at de vil ta ut medlemmer i TOOLS .

Uttaket omfatter drøyt 1400 HK-medlemmer fordelt på virksomheter over hele landet.

- Vi tar de bedriftene der vi har medlemmer og kampkraft, sier forbundsleder Christopher Beckham.

HK Norge tror folk vil merke en streik allerede fra første dag.

- Våre medlemmer jobber steder vi alle ser og bruker hver dag. Mange vil nok merke det hvis disse stedene stenger, sier Beckham

Bruddet kommer som følge av at forhandlingsutvalget ikke kan akseptere totaliteten.

– Det har vært et godt forhandlingsklima, men vi klarte ikke å bli enige om videre utvikling av Handelsoverenskomsten, som er en svært viktig avtale for oss i HK Norge, sa forbundsleder Christopher Beckham ved bruddet i forhandlingene 15. mai i år

– Vi gikk inn i forhandlingene med et ønske om å finne gode løsninger for arbeidstid og lønn, men vi ser at vi trenger hjelp fra Riksmekleren for å komme i mål, , uttalte HKs forbundsleder Christopher Beckham etter at bruddet hos NHO SH var et faktum.

Forbundsleder i HK Norge, Christopher Beckham

Om oss

HK Norge er en arbeidstakerorganisasjon for ansatte i privat sektor. Medlemmene våre jobber blant annet innen  kontor, finans, handel, luftfart og servicevirksomhet. Med over 80.000 medlemmer er vi i dag LOs tredje største forbund. HK Norge jobber for at medlemmene våre skal ha trygge arbeidsplasser og gode lønns- og arbeidsvilkår.