Enighet mellom HK Norge og NHO SH - streik avblåst

Etter å ha meklet mer enn 11 timer på overtid har HK Norge og NHO Service og Handel (NHO SH) kommet til enighet. Dette betyr at den varslede streiken blant de omlag 2.500 butikk-, kontor- og lageransatte som er omfattet av handelsoverenskomsten, er avverget. Streiken ville ha berørt store aktører som Ikea, Oda, Clas Ohlson, Synsam og Tools.

Sitater Christopher Beckham, forbundsleder i HK Norge:

- Streiken er avverget, og vi har vunnet frem med flere viktige krav! Nå kan våre medlemmer glede seg over bedre lønns- og arbeidsvilkår.

-Økt kjøpekraft for våre medlemmer har vært en av våre viktigste målsetninger. Denne enigheten sikrer dette.

- Gjennom denne enigheten har vi styrket våre medlemmers rettigheter og sikret en bedre arbeidshverdag. Det viser at det nytter å kjempe for gode arbeidsvilkår.

- Jeg har hatt med meg en fantastisk dyktig forhandlingsdelegasjon, med bred representasjon fra medlemmene på denne avtalen. Vi har hatt tøffe diskusjoner, men har funnet frem til gode løsninger sammen.

Streiken avblåst

Med enigheten i boks, unngås den varslede streiken. For de ansatte betyr dette at de kan møte på jobb, eller fortsette å jobbe under bedre arbeidsforhold og med styrkede økonomiske betingelser.

Lønn

Økonomi har vært det viktigste kravet fra medlemmene i HK Norge gjennom tariffdebatten og kravene vedtatt før årets oppgjør. HK Norge har jobbet hardt for å sikre medlemmene økt kjøpekraft. De nye økonomiske vilkårene innebærer forbedringer som vil komme medlemmene til gode.