MSC Cruises

MSC World Europa, verdens mest miljøeffektive cruiseskip, starter seilas i Middelhavet

Del
MSC World Europa er MSC Cruises første skip som seiler på flytende naturgass (LNG). Skipet har nå ankommet Europa etter å ha tilbrakt sin første sesong i Persiabukta. Nå skal det tilby et 7-netters cruise med anløp til de italienske havnene Genova, Napoli og Messina, samt Valletta på Malta, Barcelona i Spania og Marseille i Frankrike. MSC World Europa presterer best i verden når det kommer til CO2-ekvivalente utslipp per passasjer. Av den grunn er cruiseskipet en viktig del av MSC Cruises reise om å oppnå netto-nullutslipp innen 2050. MSC World Europa er også blant de første moderne cruiseskipene som har inkorporert brenselcelleteknologi, med prøvetester som viser svært lovende resultater.

Genève, Sveits, 13. april 2023 – MSC World Europa, MSC Cruises nye skip har ankommet Europa for å starte sin første sommersesong i Middelhavet. MSC World Europa ble levert av den franske skipsbyggeren Chantiers de l’Atlantique i oktober 2022. Dette er MSC Cruises største fartøy og det første som går på LNG. MSC World Europa er det cruiseskipet i verden med best ytelse når det kommer til CO2-ekvivalente utslipp per passasjer.

"Vi er stolte av å ønske MSC World Europa velkommen til Europa, og på sin første sommersesong i Middelhavet. Dette banebrytende cruiseskipet, med en rekke enestående innovasjoner knyttet til miljø- og marinteknologier, er en bekreftelse på vår forpliktelse til bærekraftige cruisereiser. MSC World Europa er et viktig steg i retning av å nå målet om netto-nullutslipp innen 2050», sier Claes Tamm, leder for MSC Cruises Skandinavia.

Gjennom hele sommersesongen skal skipet seile på LNG. Første bunkring er planlagt i Marseille 15 april, 2023. LNG er det reneste marine drivstoffet som er tilgjengelig i stor skala. Sammenlignet med standard marine brensler, bidrar LNG til å eliminere lokale luftforurensende utslipp, inkludert svoveloksider og små partikler. Samtidig reduseres utslippet av nitrogenoksider med opptil 85 prosent.

Ettersom LNG gir opptil 20 prosent reduksjon i klimagassutslipp spiller dette en nøkkelrolle i å redusere klimaendringene, og bidrar til å bane vei for bruken av bærekraftig ikke-fossilt brensel som bio- og syntetisk LNG.

Unik brenselcelleteknologi som viser lovende resultater

MSC World Europa er verdens første moderne cruiseskip som tar i bruk splitter ny teknologi for fastoksid-brenselceller (SOFC) som er drevet av LNG. Skipet består av en 150 kilowatt SOFC demonstrator som bruker LNG til å produsere elektrisitet og varme om bord på en svært effektiv måte.

Dette kan være en nøkkel til å frigjøre betydelige miljømessige bærekraftsgevinster i fremtiden. Takket være økt effektivitet har SOFC potensial til å redusere klimagassutslippet betydelig sammenlignet med en konvensjonell LNG-motor. En stor fordel er at cellen ikke bare er kompatibel med LNG, men også med mulighet for bruk av nye kilder til lavkarbondrivstoff som grønn metanol, ammoniakk, flytende hydrogen og bio- eller syntetisk LNG.

 «Nesten seks måneder etter testing har brenselcelleytelsen vært utmerket, og vi har ikke sett tegn til sikkerhets- eller vedlikeholdsproblemer. Effektiviteten til dags dato – målt i form av energien vi kan generere fra samme drivstoffenhet – er godt over nivået for en forbrenningsmotor. Effektiviteten har dermed overgått våre forventninger. Vi har drevet systemet kontinuerlig, og det har levert enda bedre enn vår prognose på 150 kilowatt-avkastning. Dette er selvsagt en liten brøkdel av energien vi trenger, men vi er sikre på at systemet kan skaleres opp på fremtidige nybygg. Vi erkjenner at dette vil kreve et tett samarbeid med partnere både i og utenfor vår bransje. Det er også grunnen til at MSC Cruises er aktivt involvert i flere forskjellige forskningsinitiativer og partnerskap som alle deler målet om å akselerere overgangen mot en fremtid med netto null utslipp», sier Linden Coppell, Visepresident for Sustainability & ESG i MSC Cruises.

En rekke andre miljøegenskaper

MSC World Europa kan både koble seg på landstrøm for å redusere karbonutslipp i havnene, i tillegg har skipet et avansert avløpsvannbehandlingssystem (AWTS) som oppfyller verdens høyeste regulatoriske krav, inkludert den såkalte baltiske standarden. Systemet behandler alt avløpsvann som produseres om bord, slik at det blir tilnærmet lik tappevannstandard. Skipet består også av et ballastvannbehandlingssystem som forhindrer at fremmede havorganismer ikke blir transportert fra ett område til et annet og truer lokale økosystemer. Dette er i full overensstemmelse med IMOs ballastvannkonvensjon.

Cruiseskipet har et helt team av mannskap dedikert til å implementere de strenge protokollene for avfallshåndtering som skiller avfall i syv forskjellige typer, for eksempel glass, aluminium og papir, med spesialutstyr for å knuse eller bunte disse avfallstypene i skipets avfallshåndteringsanlegg.

I tillegg har MSC World Europa et undervannsutstrålt støystyringssystem for å minimere forstyrrelser for livet i havet. Skipet har også et energieffektivt utstyr ombord for å optimalisere motorbruk og hotellenergibehov. Dette bidrar til å redusere utslippene ytterligere. MSC World Europa er utover dette utstyrt med automatiske datainnsamlingssystemer for ekstern energiovervåking og avansert analyse. Det gir skipet sanntidsstøtte ved land for å optimalisere den operasjonelle effektiviteten ombord.

Neste generasjons cruiseopplevelse

I løpet av denne første sommersesongen i Middelhavet vil gjester om bord MSC World Europa kunne oppleve skipets ekstraordinære fasiliteter som den spektakulære verdenspromenaden, oppslukende kulinariske opplevelser, underholdningsalternativer på øverste nivå og de største, mest action- fullpakkede barneområdene i MSC Cruises flåte.

#####

Funksjoner og miljøteknologi på MSC World Europa:

Nøkkeltall:

  • Bruttotonnasje – 215.863
  • Lengde – 333,3m
  • Bredde – 47m
  • Høyde – 68m
  • Passasjerlugarer – 2.626
  • Passasjerkapasitet – 6.762

Motorer og drivstoff:

  • 5 Wärtsilä 14V 46DF-motorer med to drivstoffmotorer, som kan seile på LNG og på lavsvovel marin gassolje (MGO)
  • 150 kW Fast oksid brenselceller demonstrator

Luftutslipp:

  • Selektivt katalytisk reduksjonssystem som reduserer NOx-utslipp med 90 % når skipet kjører på MGO (LNG gir tilsvarende NOx-reduksjon); MSC World Europa er i stand til å møte IMOs Tier III-standarder uavhengig av drivstoff
  • Landstrømtilkobling, som lar skipet slå av motorene ved havner der infrastruktur for landstrøm er tilgjengelig

Avløpsrensing:

  • Avansert avløpsvannbehandlingssystem i samsvar med de strengeste standardene i IMOs MEPC 227(64)-resolusjon (den såkalte baltiske standarden)
  • Ballastvannbehandlingssystem med UV-behandling for å forhindre introduksjon av fremmede arter i det marine miljøet gjennom utslipp av ballastvann. Dette er i samsvar med IMOs ballastvannskonvensjon

Undervannsutstrålt støystyringssystem med skrog- og maskinromdesign som minimerer akustisk lydpåvirkning, og reduserer potensielle effekter på marin fauna, spesielt for sjøpattedyr i omkringliggende farvann.

Energieffektivitet: Alle MSC Cruises nybygg har et bredt spekter av energieffektivt utstyr som skal redusere og optimalisere motorbruken. Disse inkluderer smart ventilasjon og avanserte klimaanlegg med automatiserte energigjenvinningssløyfer som omfordeler varme og kulde. Skipene bruker LED-belysning som er kontrollert av smarte styringssystemer for å forbedre energispareprofilen ytterligere. I samarbeid med verftet er MSC World Europa designet med en nyskapende skrogform for å minimere vannmotstanden. Skipet vil i tillegg være utstyrt med automatiske datainnsamlingssystemer for fjernovervåking av energi og avansert analyse, for å optimere driften.

Om MSC Cruises

MSC Cruises tilbyr gjester en cruiseopplevelse hvor de kan nyte internasjonal mat, underholdning i verdensklassen, prisvinnende familieprogrammer og den aller nyeste brukervennlige teknologien. For å se mer om reiserutene og cruisene til MSC, se her.

Luksusmerket, Explora Journeys skal også begynne å operere i 2023. Dette er en flåte med de nyeste og mest avanserte miljø- og maritime teknologiene tilgjengelig. Det første skipet i flåten vil ha en bruttotonnasje på 63 900 og bestå av 461 av de største suitene til sjøs, alle med terrasser vendt ut mot havet. Disse luksusskipene vil introdusere et bredt spekter av nye opplevelser og aktiviteter for gjester. For mer informasjon om Explora Journeys, se her.

MSC har lenge vært opptatt av miljø og bærekraft, med et langsiktig mål om å oppnå netto nullutslipp for sin virksomhet innen 2050. Selskapet er også en betydelig investor i neste generasjons miljømessige marine teknologier, med mål om å støtte akselereringen av utvikling og tilgjengelighet i bransjen. For å lære mer om selskapets miljøengasjement, se her.

For å lære mer om MSC Foundation, MSC sitt eget verktøy for bevaring, humanitære og kulturelle forpliktelser, se her.

Kontakter

Bilder

Om MSC Cruises

MSC Cruises
Av. Eugène-Pittard 16
1206 Genève, Switzerland

21898090https://www.msccruises.no/

MSC Cruises er verdens største privateide cruiserederi, og er en ledende aktør i Europa, Sør-Amerika og Sør-Afrika. Skipene våre seiler hele året i Middelhavet og Karibia, og sesongrutene omfatter Nord-EuropaSør-AmerikaSør-AfrikaKinaDubai, Abu Dhabi og Qatar.
Selskapet har vokst med 800 % siden 2004, og hadde i 2017 to millioner passasjerer og solide finansielle resultater med en omsetning på 2,2 milliarder euro. MSC Cruises er et europeisk selskap med base i Sveits og dype røtter i Middelhavet. Selskapet har over 23 700 ansatte globalt, og selger cruisereiser i 70 land rundt om i verden.

Følg pressemeldinger fra MSC Cruises

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra MSC Cruises på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra MSC Cruises

MSC CRUISES ÅPNER SALG FOR VINTERSESONGEN 2024/25 MED MER ENN 150 GLOBALE SEILASER NÅ TILGJENGELIGE FOR BOOKING2.8.2023 10:06:17 CEST | Pressemelding

Seks skip vil betjene det Karibiskehavet med et stort utvalg av reiseruter fra Miami, Port Canaveral (Orlando), New York City og Martinique. I Middelhavet vil MSC World Europa, det banebrytende første skipet i rederiets futuristiske World Class-flåte, fortrylle gjester med sitt design og fasiliteter om bord. MSC Euribias nye base i Midtøsten gir gjestene sjansen til å fordype seg i regionens unike kulturer.

Ocean Cay MSC Marine Reserve tildelt Mission Blue 'Hope Spot' betegnelse som anerkjennelse for pågående bevaringsarbeid12.7.2023 10:24:20 CEST | Pressemelding

Ocean Cay MSC Marine Reserve på Bahamas har formelt blitt utnevnt til et 'Hope Spot'. Pierfrancesco Vago – MSC Foundation styremedlem og leder av Executive Committee, og administrerende styreleder i Cruise Division of MSC Group – ble anerkjent som Hope Spot Champion av Mission Blue, den ideelle organisasjonen grunnlagt av den anerkjente oseanografen Dr. Sylvia Earle for å fremme beskyttelsen av marine økosystemer.

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye