Mercedes-AMG ONE: Høyteknologi fra Formel 1 og over 1000 hestekrefter
- Med en idé om å få en moderne drivlinje fra Formel 1 til å være egnet for både heftig banekjøring og bruk på offentlig vei, har teamene i Affalterbach og Storbritannia virkelig presset grensene med Mercedes-AMG ONE. Den unike hyperbilen leverer ekstreme ytelser gjennom den hybride drivlinjen, og imponerer med høyteknologi direkte fra Formel 1, sier konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Norge, hos Bertel O. Steen.
Fire elektriske motorer kombinert med en 1,6-liters V6 bensinmotor
Den hybride E PERFORMANCE drivlinjen i Mercedes-AMG ONE kommer direkte fra Formel 1, og har blitt utviklet i tett samarbeid sammen med ekspertene hos Mercedes-AMG High Performance Powertrains i Brixworth. Drivlinjen består av en turboladet bensinmotor og totalt fire elektriske motorer, der en er integrert i turboladeren, en er installert direkte på forbrenningsmotoren og de to resterende driver forhjulene.
Forbrenningsmotoren er en 1,6-liters V6 bensinmotor med elektrisk assistert turboladning, som tilsvarer i sin teknologi dagens Formel 1-kraftenhet. De fire overliggende kamakslene drives av rettskårede tannhjul, og for å oppnå høye motorhastigheter er de mekaniske ventilfjærene erstattet med pneumatiske ventilfjærer. Motoren er midtmontert foran bakakselen og går opp til 11 000 omdreininger i minuttet. For lengst mulig holdbarhet, og for bruk av kommersiell bensin, holder bensinmotoren seg bevisst under turtallsgrensen til Formel 1-bilene.
Elektrifiseringen av eksos-turboladeren gir et høyere dreiemoment ved lave motorturtall. Dette øker også smidigheten og optimerer akselerasjonen. Selv når sjåføren tar foten av gasspedalen, er teknologien i stand til å opprettholde ladetrykket til enhver tid. Dette sikrer en kontinuerlig direkte respons.
Tekniske data – Elektriske motorer:
Mercedes-AMG ONE |
|
MGU-K (elektrisk motor på veivaksel) |
120 kW (163 hk) |
MGU-FL / MGU-FR (elektriske motorer på forakselsen) |
2 x 120 kW = 240 kW (326 hk) |
MGU-H (elektrisk motor på elektrisk eksos-turbolader) |
90 kW (122 hk) |
Helt ny automatisert 7-trinns manuell girkasse
Kraften overføres til bakhjulene ved hjelp av en 7-trinns manuell girkasse som er nyutviklet for Mercedes-AMG ONE. Det lette designet sparer vekt, mens integreringen øker stivheten og tar liten plass. Girkassen er spesielt designet for det høye dreiemomentet og hastighetskapasiteten til den kraftige hybride drivlinjen.
Girforholdene er designet for å minimere kraftforskjellen etter en oppgiring og for å holde forbrenningsmotoren på høye turtall. Differensialsperren er integrert i girkassen.
Høyytelsesbatteri med Formel 1-teknologi
AMG High Performance-batteriet kombinerer høy effekt med lav vekt for å øke den totale ytelsen. Under en kjøretur i eksempelvis kupert terreng, kan sjåføren umiddelbart bruke bilens fulle kraftpotensial i oppoverbakker, mens regenereringen vil være sterk i nedoverbakkene.
Plasseringen av battericellene og cellekjølingen speiler Mercedes-AMG Formel 1-racerbilen. Kapasiteten på 8,4 kWh er tilstrekkelig for en helelektrisk rekkevidde på 18,1 kilometer. Ladingen skjer via vekselstrøm og den innebygde laderen på 3,7 kW. I tillegg kan batteriet tilføres energi gjennom regenerering eller fra forbrenningsmotoren. Litium-ion batteriet er plassert i en plassbesparende konfigurasjon i gulvet bak forakselen.
Flere teknologielementer er hentet direkte fra Formel 1
Grunnlaget for de enestående kjøreegenskapene til Mercedes-AMG ONE er den lette og sterke karbonfiber-strukturen. Taket domineres av et luftinntak som motoren trekker inn frisk luft gjennom etter behov. Eksosrøret er formet med et stort rundt utløp og to små runde åpninger. Alle disse elementene er tatt direkte fra Formel 1-bilene.
Race DRS (Drag Reduction System) kan aktiveres ved å trykke på en knapp i riktig kjøreprogram. Da vil den bakre vingeklaffen trekkes helt inn og lamellene vil lukkes. Selv om dette reduserer marktrykket med rundt 20 prosent, så når Mercedes-AMG ONE høye hastigheter enda raskere. Også denne teknologien er hentet direkte fra Formel 1.
I det radikalt utformede racing-rattet er drifts- og funksjonselementer kombinert med originale racerbilkomponenter for å sikre sikker drift i ekstreme kjøresituasjoner. Girskift-lyset vises øverst på rattkransen, slik det er vanlig i racerbiler. Rattet, som er flatet i topp og bunn, har integrert kollisjonspute. De to integrerte AMG-rattknappene kan brukes til å aktivere ulike funksjoner uten å måtte ta hendene fra rattet. For eksempel kjøreprogrammene, ni-trinns AMG Traction Control, aktivering av DRS eller fjæringsinnstillingene.
Tekniske data:
Mercedes-AMG ONE |
|
Bensinmotor |
V6 |
Volum |
1599 cc |
Maksimalt systemeffekt |
1063 hk |
Maksimal effekt, bensinmotor |
574 hk ved 9000 o/min |
Maksimalt turtall |
11000 o/min |
Kombinert effekt, elmotorer |
611 hk |
Drivlinje |
AMG Performance 4MATIC+ fullt variabel firehjulstrekk med hybrid-drevet bakaksel, elektrisk for-aksel og torque vectoring |
Girkasse |
7-trinns automatisert manuell girkasse |
Blandet drivstofforbruk (WLTP) |
8,7 l/100 km |
Blandet CO2 utslipp (WLTP) |
198 g/km |
Blandet elektrisk forbruk |
32 kWh/100 km |
Elektrisk rekkevidde |
18,1 km |
Akselerasjon 0-100 km/t |
2,9 s |
Akselerasjon 0-200 km/t |
7,0 s |
Akselerasjon 0-300 km/t |
15,6 s |
Toppfart |
352 km/t |
Nøkkelord
Kontakter
André JaskiewiczKommunikasjonskonsulent
andre.jaskiewicz@mercedes-benz.noAudun HermansenKommunikasjonsdirektør
Tel:976 70 148audun.hermansen@mercedes-benz.noKjetil MyhreDirektør Mercedes-Benz Norge
kjetil.myhre@mercedes-benz.noBilder
Lenker
Om Mercedes-Benz Norge
Mercedes-Benz Norge er en avdeling på 30 årsverk i Bertel O. Steen AS som siden 1972 har vært importør i Norge.
Bertel O. Steen importerer i tillegg bilmerkene Mercedes-Benz, Kia, Peugeot, Citroën, DS, Opel, Fiat, Fiat Professional, Alfa Romeo, Jeep, smart®, Setra og Fuso til Norge. Hovedtyngden av salget skjer gjennom vår egeneide forhandlerkjede. Konsernet er også en stor aktør innen bilfinans og verksteddrift.
Bertel O. Steen ønsker å ta en ledende rolle i den store transformasjonen som bilbransjen er inne i, og å bidra til utviklingen av morgendagens mobilitetsløsninger. Selskapet har ca. 3 000 medarbeidere. Hovedkontoret ligger i Lørenskog kommune.
Følg pressemeldinger fra Mercedes-Benz Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Mercedes-Benz Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Mercedes-Benz Norge
65-årsjubileum for viktige milepæler innen sikkerhet hos Mercedes-Benz19.9.2024 11:56:19 CEST | Pressemelding
Mercedes-Benz er et innovasjonsdrevet merke. Siden 1886 har selskapet kontinuerlig satt standarder innen bilbransjen, og merkets historie er rik på hendelser. Her er to viktige merkedager innen sikkerhet i bil med jubileum i september 2024.
Prototyper av Mercedes-AMG PureSpeed er i sluttfasen av testingen13.9.2024 12:37:51 CEST | Pressemelding
Mercedes-AMG innleder nå siste fase i utviklingen av den svært eksklusive sportsbilen PureSpeed, som første gang ble vist frem som et konsept i Monaco i mai 2024. Den helt åpne toseteren har hverken tak eller frontrute, og det radikale designet er en hyllest til motorsporten.
Eleganse møter sportslighet - Nye Mercedes-Maybach SL 680 Monogram Series21.8.2024 12:12:20 CEST | Pressemelding
Med SL 680 Monogram Series introduseres den mest sportslige modellen fra Mercedes-Maybach noensinne, samtidig som komfort og de klassiske og elegante detaljene er ivaretatt. Den unike modellen forventes på veien i løpet av andre kvartal 2025.
Elektriske G-Klasse kan også bestilles som varebil31.7.2024 11:03:42 CEST | Pressemelding
Tro mot sin unike karakter og sin ikoniske silhuett, inkluderer nye elektriske G-Klasse alle de tradisjonelle elementene som har definert G-Klasse gjennom 45 år. Nå er den også tilgjengelig med grønne skilter, med en startpris på kr. 1.519.680,- (ekskl. mva. og levering). De første bilene forventes på norske veier i løpet av tredje kvartal 2024.
Nå er nye elektriske G-Klasse klar for bestilling8.5.2024 12:00:00 CEST | Pressemelding
Tro mot sin unike karakter og sin ikoniske silhuett, inkluderer nye elektriske G-Klasse alle de tradisjonelle elementene som har definert G-Klasse gjennom 45 år. Nå er den klar for bestilling, og de første bilene forventes på norske veier i løpet av tredje kvartal 2024. Startpris er på kr. 1.733.000,- (ekskl. levering)*.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom