Medietilsynet reduserer gebyrene til tre lokalradioer
Medieklagenemnda er enig med Medietilsynet i at Asker og Bærum Lokalradio, Norsk Lokalkringkasting og Radio Hurum alle har brutt grensen på 135 000 kroner i året i reklameinntekter. Nemnda er også enig i at Norsk Lokalkringkasting og Radio Hurum har videresendt innhold fra Radio Metro i strid med vilkårene i konsesjonen.
Begrensningene for lokalradioene som fortsatt får sende på FM i storbyene er pålagt for å sikre at disse radioene ikke hindrer lytternes overgang til digital lytting.
Gebyrer på inntil 50 000 kroner
Klagenemnda mente imidlertid at det må tas mer hensyn til de tre lokalradioenes økonomi når størrelsen på gebyrene ble fastsatt, og ba derfor tidligere i år Medietilsynet om å redusere gebyrene.
– Vi er fornøyd med at Medieklagenemnda, i likhet med Medietilsynet, karakteriserer bruddene som grove. Så tar vi hensyn til nemndas føringer, og har nå redusert gebyrene, sier Velsand.
Medietilsynet gir Norsk Lokalkringkasting et overtredelsesgebyr på 50 000 kroner, Asker og Bærum lokalradio får et gebyr på 40 000 kroner og Radio Hurum et gebyr på 15 000 kroner.
Medietilsynet ønsker bedre virkemidler
Medietilsynet mener at dagens regelverk og virkemidler ikke er tilstrekkelig for å kunne håndheve de begrensningene som er satt for lokalradioene som fortsatt sender på FM i storbyene.
– Det er svært krevende å undersøke og dokumentere brudd på konsesjonsvilkårene slik disse nå er utformet. Når klagenemnda i tillegg mener gebyrene skal settes så lavt, er vi bekymret for at sanksjonsmidlene ikke er sterke nok til å forhindre regelbrudd, sier Velsand.
I forbindelse med forslag om å forlenge lokalradiokonsesjonene på FM i ytterligere fem år, har Medietilsynet foreslått å endre i konsesjonsvilkårene for lokalradioer som sender i storbyene.
Om vilkår for å sende på FM i storbyene
- Lokalradiostasjonene som sender på FM-nettet i storbyene kan ikke drives kommersielt. Årsaken er at disse radioene ikke skal hindre lytternes overgang til digital lytting.
- Lokalradioene som fortsatt kan sende på FM i storbyene kan årlig tjene inntil 135 000 kroner, eller maksimalt 40 prosent av virksomhetens samlede inntekter, i reklame- og sponseinntekter.
- Det er ikke tillatt med sam- eller videresending av innhold fra andre radiokanaler.
- Medietilsynet skal kontrollere at regelverket overholdes.
Nøkkelord
Kontakter
Nina BjerkeRådgiver, avdeling for kommunikasjon, rådgivning og analyse
Tel:41934154nina.bjerke@medietilsynet.noBilder
Om Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder om barn og unges bruk av digitale medier, setter aldersgrenser for kinofilm, forvalter støtteordninger, behandler søknader om og fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kulturdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Færre brudd på reklamereglene hos norske tv-kanaler16.4.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
Norske tv-kanaler er blitt flinkere til å følge reklameregler. Det viser Medietilsynets store vårkontroll med TV 2, NRK, TVNorge og VGTV.
16 nye aviser søker om produksjonstilskudd15.4.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
174 aviser har i år søkt om produksjonstilskudd til nyhets- og aktualitetsmedier. Blant de nye søkerne er det både lokalaviser og aviser med hele landet som nedslagsfelt.
Filmdistributør får åtvaring frå Medietilsynet for feil aldersgrense12.4.2024 11:13:15 CEST | Pressemelding
Medietilsynet meiner at kinofilmen «Døde menn går på ski» hadde for låg aldersgrense og gir distributøren ei åtvaring. Grensa er no endra frå 12 til 15 år.
Medietilsynet: Nødvendig med en strategi mot desinformasjon8.4.2024 13:14:18 CEST | Pressemelding
Kunstig skapt innhold, økt politisk konflikt og rask spredning av desinformasjon i sosiale medier aktualiserer behovet for en strategi mot desinformasjon, mener direktør Mari Velsand i Medietilsynet. I helgen varslet regjeringen at det skal utvikles en slik strategi.
Forbod mot reklame i radio og tv i påska21.3.2024 06:50:00 CET | Pressemelding
Radio- og tv-kanalane har ikkje lov til å sende vanleg reklame langfredag og 1. påskedag. Mange av kringkastarane vel å gi bort reklameplassen til ideelle organisasjonar denne dagen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom