Medietilsynet lanserer digitalt familiespill

I spillet «Stjernekolonien» møter vi Luna og Noah på sju år. De lever i en digital verden til forveksling lik vår egen, med blant annet det sosiale mediet «Spacebook» og dataspillet «Månesverdet». Spillet passer for barn fra første til fjerde klasse og deres foreldre, og er utviklet av Medietilsynet i samarbeid med elev-, lærling- og mobbeombudet i Viken.
– Vår erfaring er at vi ikke kan starte tidlig nok med å gi barna gode digitale medievaner og hjelpe dem med å utvikle gode relasjoner, både digitalt og i skolegården. Derfor har vi digital dømmekraft som satsningsområde, og sender nå «Stjernekolonien» til alle foreldreutvalg på småskoletrinnet i Viken, sier Bodil Houg, leder for elev-, lærling- og mobbeombudet i Viken.
Storfylket Viken har vel 500 grunnskoler.
Familieministeren: – Opptatt av digital trygghet
Kjell Ingolf Ropstad var til stede da dataspillet ble vist fram på Øreåsen skole i Moss i Viken fylke. Barne- og familieministeren er svært opptatt av at foreldre skal være gode rollemodeller for barna, og at foreldre sammen med skolen må jobbe for å skape digital trygghet for barn og unge.
– For dagens barn er det å være online blitt en del av oppveksten. For meg er digital trygghet at barn kan bevege seg fritt i den digitale verden uten å være utsatt for negative hendelser, som kroppspress og motepress, usunn markedsføring, ulike former for trakassering og skadelig innhold. Barna skal føle seg trygge når de er på nett. Dette er jeg svært opptatt av. Det er viktig at vi er tidlig ute med å lære barna våre nettvett, slik at de kan bli trygge og bevisste mediebrukere i sitt digitale liv, sier Ropstad.
Skjermtid, personvern og pengebruk i spill er temaer i spillet
Temaer som tas opp i spillet er blant annet skjermtid, pengebruk i spill, personvern, sosiale medier og foreldrenes digitale medievaner.
– Foreldreundersøkelsen 2020 fra Medietilsynet viser at ni av ti foreldre snakker med barna sine om dataspill og sosiale medier. Det er bra, men vi vet at disse samtalene ofte er preget av konflikt og sterke følelser. Derfor kan det være fint å ta diskusjonene gjennom et spill med karakterer man kan identifisere seg med. Vi håper «Stjernekolonien» skaper rom for refleksjon og læring både for liten og stor, sier Velsand.
Foreldreundersøkelsen 2020 viser også at det er forskjell på hva foreldrene vet om barnas digitale medievaner og hva barna selv rapporterer om. Barna begynner tidligere med sosiale medier, har i større grad åpne profiler og kjøper mer i spill enn foreldrene tror.
– Vårt råd er å starte samtalene om det digitale livet tidlig, slik at barna kan utvikle en kritisk medieforståelse og god digital dømmekraft før de vanskeligste dilemmaene oppstår, sier Velsand.
Om «Stjernekolonien»
Familiespillet «Stjernekolonien» kan spilles på mobil, nettbrett eller PC, og i spillet blir vi kjent med sjuåringene Noah og Luna, foreldrene deres, venner, søsken og ulike digitale dilemmaer de står i. Barn og voksne skal sammen finne gode svar på situasjonene Noah og Luna står i, selv om det ikke alltid finnes en fasit. Medietilsynet og elev-, lærling- og mobbeombudet i Viken står bak det nye spillet, og det norske utvikler- og læringsselskapet Specifique har stått for den tekniske utviklingen.
Foreldre og barn om digitale medievaner:
- 27 prosent av foreldrene svarer at deres barn fikk sin første mobil før de fylte 8 år, og 49 prosent av barna svarer at de fikk sin første mobil før de fylte 9 år.
- 51 prosent av 9-åringene bruker ett eller flere sosiale medier, og fra barna er 13 år er tilnærmet alle på sosiale medier.
- 71 prosent av de yngste barna (1-4 år) bruker ifølge foreldrene YouTube.
- 86 prosent av 9-18-åringene spiller dataspill; 96 prosent av guttene og 76 prosent av jentene.
- Et stort flertall av foreldrene (88 prosent) mener det er foreldre og voksne i barnets nærhet som bør ha hovedansvaret for beskyttelse av barn og unge på nett.
- Ni av ti foreldre svarer at de prater med barna sine om hva de spiller og innhold og opplevelser på nett, men det er forskjell på hva foreldrene tror om barnas digitale medievaner og hva barna selv rapporterer:
– Barna begynner tidligere på sosiale medier enn foreldrene tror (Snapchat: Foreldre tror at 12 prosent av 9-10-åringene bruker Snapchat, mens 29 prosent av barna i denne aldersgruppen svarer at de er på Snapchat. TikTok: Foreldre tror at 31 prosent av 9-10-åringene bruker TikTok, mens 44 prosent av barna i denne aldersgruppen svarer at de er på TikTok).
– Barna har i større grad åpne profiler enn foreldrene tror (23 prosent av foreldrene tror at deres barn har åpen bruker på TikTok, mens 44 prosent av barna svarer at de har åpen profil).
– Barn kjøper mer i spill enn det foreldrene tror (9 prosent av foreldrene oppgir at barna har kjøpt ting i spill hvor det var en overraskelse hva han/hun fikk, mens 28 prosent av 9-18-åringene sier at de har gjort dette).
Kilder: Barn og medier 2020 og Foreldreundersøkelsen 2020 (Medietilsynet). Respondentene er cirka 3400 barn i alderen 9-18 år og cirka 2000 foreldre med barn i alderen 1-17 år.
Nøkkelord
Kontakter
Nina BjerkeRådgiver, avdeling for kommunikasjon, rådgivning og analyse
Tel:41934154nina.bjerke@medietilsynet.noBilder

Om Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder om barn og unges bruk av digitale medier, setter aldersgrenser for kinofilm, forvalter støtteordninger, behandler søknader om og fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kulturdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Fem millionar kroner til forsking på medier og dataspill28.8.2025 08:00:00 CEST | Pressemelding
Medietilsynet opnar no for søknader om midlar til medierelaterte forskingsprosjekt.
Meta og TikTok stoppet Medietilsynets informasjonskampanje om valget22.8.2025 13:11:50 CEST | Pressemelding
Medietilsynet har fått avvist videoer og fjernet lenker – begge deler i forbindelse med en større annonsekampanje om kildebevissthet og desinformasjon i forkant av stortingsvalget.
Fleire typar medium kan søke om innovasjonstilskott12.8.2025 15:50:33 CEST | Pressemelding
Kultur- og likestillingsdepartementet har vedtatt endringar i forskrifta for innovasjons- og utviklingstilskott til nyheits- og aktualitetsmedium. Endringane opnar for at fleire typar medium kan søke støtte.
Ny rapport fra Medietilsynet: Førstegangsvelgere er sårbare for desinformasjon12.8.2025 06:50:00 CEST | Pressemelding
Knappe fire av ti 17–21-åringer oppsøker informasjon aktivt, viser en ny undersøkelse Medietilsynet har gjort i forkant av høstens valg. De fleste unge følger med på nyheter gjennom sosiale medier, der informasjonen bare «dukker opp i feeden», styrt av algoritmenes prioriteringer.
Medietilsynet støtter økt aldersgrense og alderskontroll i sosiale medier7.7.2025 10:02:42 CEST | Pressemelding
Medietilsynet støtter regjeringens lovforslag om å øke aldersgrensen for sosiale medier til 15 år og å innføre en reell alderskontroll i disse tjenestene. – Vi vet at mange barn og unge eksponeres for skadelig påvirkning i sosiale medier, og derfor trengs det risikoreduserende tiltak, sier direktør Mari Velsand i Medietilsynet.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom