Medietilsynet kan stanse utenlandsk pengespillreklame på tv fra nyttår

Den nye regelen om pengespillreklame i kringkastingsloven gjør at Medietilsynet fra 1. januar neste år kan pålegge norske distributører å gripe inn og stanse markedsføring på tv og bestillingstjenester (program som seeren selv velger når han eller hun vil se, for eksempel Viaplay eller Dplay) for pengespill som ikke har tillatelse i Norge. Den nye bestemmelsen skal bidra til å redusere antall problemspillere og negative konsekvenser av spilleproblemer.
– Spillene det reklameres for her har høy risiko for spilleavhengighet, og du kan tape veldig mye penger på kort tid. Spilleproblemer er alvorlig ikke bare for spilleren, men også for hele familien. Det er en grunn til at denne reklamen er ulovlig, og det er bra at vi får flere verktøy for å stoppe den, sier Atle Hamar, direktør i Lotteri- og stiftelsestilsynet.
De utenlandske aktørene er størst på pengespillreklame
Medietilsynet har kartlagt pengespillreklame på direktesendte tv-kanaler rettet mot norske seere siden 2013. Kartleggingen omfatter ikke pengespillreklame på nett og andre steder.
Totalt brukte de norske og utenlandske pengespillselskapene til sammen 865 millioner kroner på tv-reklame fra august 2019 til juli 2020 (det reelle tallet er lavere på grunn av rabatter på annonsering).
De utenlandske spillselskapene, der Unibet og Betsson er sentrale aktører, står for to tredeler av totalt antall kroner som brukes på pengespillreklame rettet mot norske tv-seere. De norske spillselskapene Norsk Tipping, Norsk Rikstoto, Pantelotteriet og Postkodelotteriet, som har lov å sende reklame på tv i Norge, står for en tredel av reklamekronene.
Over 80 prosent av all pengespillreklame som sendes på tv i Norge er utenlandsk. I løpet av et gjennomsnittsdøgn sender utenlandske pengespillselskap 1 250 reklamer. Til sammenligning sender de norske spillselskapene 287 reklamer.
– Det er mye ulovlig pengespillreklame på norske tv-skjermer. Denne reklamen bidrar til å legitimere og opprettholde et ulovlig tilbud. Seks av ti nordmenn vet ikke, eller er usikre på, hvem som har lov til å tilby pengespill i Norge. Vi mener all tv-reklamen er en grunn til det, sier Hamar.
Medietilsynet kan pålegge distributørene å stoppe reklame for ulovlige pengespill
Etter pengespillovgivningen er det allerede forbudt å markedsføre pengespill som ikke har tillatelse i Norge.
– Forbudet har hittil ikke kunnet brukes for å hindre markedsføring på tv-kanaler som er etablert i utlandet. Den nye regelen som trer i kraft gir oss nå noen virkemidler mot denne formen for reklame, sier Velsand.
Fra nyttår kan Medietilsynet dermed gripe inn mot markedsføring på tv og i bestillingstjenester for pengespill som ikke har tillatelse i Norge, ved å pålegge netteiere og tv-distributører å hindre tilgangen til slik reklame. Slikt pålegg kan kun gis dersom det finnes avtalemessige- eller tekniske muligheter for å fjerne reklamen. Før pålegg gis skal Medietilsynet innhente en rådgivende uttalelse fra Lotteri- og stiftelsestilsynet. Distributørene får ikke plikt til å fjerne reklamen før Medietilsynet har truffet vedtak.
Medietilsynet har sammen med Lotteritilsynet informert aktørene i bransjen om det nye regelverket som gjelder fra nyttår. Du kan også lese mer om de nye reglene på Medietilsynets nettsider og på Lotteritilsynets nettsider.
Nøkkelord
Kontakter
Nina BjerkeRådgiver, avdeling for kommunikasjon, rådgivning og analyse
Tel:41934154nina.bjerke@medietilsynet.noBilder

Om Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder om barn og unges bruk av digitale medier, setter aldersgrenser for kinofilm, forvalter støtteordninger, behandler søknader om og fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kulturdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Medietilsynet støtter økt aldersgrense og alderskontroll i sosiale medier7.7.2025 10:02:42 CEST | Pressemelding
Medietilsynet støtter regjeringens lovforslag om å øke aldersgrensen for sosiale medier til 15 år og å innføre en reell alderskontroll i disse tjenestene. – Vi vet at mange barn og unge eksponeres for skadelig påvirkning i sosiale medier, og derfor trengs det risikoreduserende tiltak, sier direktør Mari Velsand i Medietilsynet.
19 nominasjoner til Ibelin-prisen7.7.2025 07:50:00 CEST | Pressemelding
Fristen for å nominere kandidater til den første Ibelin-prisen – årets rollemodell innen gaming – er gått ut. 19 unge forbilder er nominert, og nå starter juryen sitt arbeid mot prisutdelingen i høst.
Medietilsynet får nytt tilsyns-ansvar når lov om digitale tjenester innføres i Norge2.7.2025 16:30:32 CEST | Pressemelding
Medietilsynet får ansvar for flere viktige tilsynsområder gjennom den nye loven om digitale tjenester, som regjeringen nå har sendt på høring. – At EUs forordning om digitale tjenester (DSA) nå blir innført i Norge, er et viktig skritt mot et tryggere internett, sier direktør Mari Velsand i Medietilsynet.
Rekord-låge annonseinntekter for norske aviser i fjor27.6.2025 06:50:00 CEST | Pressemelding
Annonseinntektene til norske aviser var på eit historisk lågt nivå i 2024, viser ein ny rapport frå Medietilsynet. Sett under eitt blei fjoråret nok eit svakt driftsøkonomisk år for avisene, sjølv om lønnsemda var noko betre enn året før.
TV 2 oppfylte alle krav som kommersiell allmennkringkastar i 202426.6.2025 06:50:01 CEST | Pressemelding
TV 2 løyste oppdraget som kommersiell allmennkringkastar i 2024 i tråd med krava, viser tilsynsrapporten frå Medietilsynet. Dette er det første året med den nye femårige avtalen mellom TV 2 og staten.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom