Medietilsynet har fordelt årets produksjonstilskudd til avisene: Klassekampen får mest mediestøtte, størst økning for Fiskeribladet
Totalt får 152 aviser til sammen 358 millioner kroner i støtte i år, mot 318 millioner kroner til vel 155 aviser i 2019. Av økningen på 40 millioner kroner går 30 millioner kroner til lokalavisene.
– Dette er i tråd med føringene i mediestøttemeldingen om at mer av støtten skal gå til små, lokale aviser, sier direktør Mari Velsand i Medietilsynet.
Størst økning for Fiskeribladet
Klassekampen får også i år mest støtte, med nesten 43 millioner kroner i tilskudd, noen hundre tusen mer enn i fjor. Fiskeribladet er den publikasjonen som får størst økning i år. Med knappe 12,8 millioner kroner får avisen nesten sju millioner kroner mer enn i fjor, altså nesten en dobling.
– Grunnen til den store økningen er at Fiskeribladet nå får uttelling for alle nettutgavene sine etter at avisen har omorganisert virksomheten, sier Velsand.
Bergensavisens opplagsvekst gir nesten to millioner kroner mer i støtte, og med nesten 37 millioner i tilskudd får avisen nest mest av støttemottakerne i 2020.
Størst prosentvis reduksjon får Dagens Perspektiv, som mister 20 prosent av støtten på grunn av en nedgang i opplaget. Det tilsvarer en reduksjon på 1,2 millioner kroner.
Tre nye aviser inn og fire ut av ordningen
Tre nye aviser få støtte i år. Medietilsynet har vurdert at nettavisen Medier24 og de to lokalavisene Rana No og Porten.no kvalifiserer til å komme inn i ordningen. De får henholdsvis 1,8 millioner, 1,6 millioner og 1,4 millioner kroner i støtte. Medier24 skriver særlig om medier, journalistikk, kommunikasjon, sosiale medier og teknologi. Rana No er en redaksjonell uavhengig nettavis med base i Mo i Rana, mens Porten.no er en heldigital, uavhengig regionavis for Indre og Ytre Sogn.
Medietilsynet konkluderte i likhet med i 2019 med at Dagbladet Pluss og Nett.no ikke kvalifiserte for produksjonstilskudd fordi publikasjonene ikke oppfylte kravene til formål og innhold.
Fire aviser forsvant ut av støtteordningen i 2020. Søgne og Songdalen Budstikke ble lagt ned ved årsskiftet, Finnmark Dagblad søkte ikke om tilskudd, mens Lindesnes og avisa Bladet hadde for høyt overskudd til å kunne motta støtte.
De største støttemottakerne
Over 215 millioner av støtten går til de ti største mottakerne. Her er avisene som fikk mest i produksjonstilskudd i 2020:
Avis |
2020 |
2019 |
Utvikling |
Klassekampen |
42 718 842 |
42 177 500 |
1,3 % |
Bergensavisen |
36 836 786 |
35 083 878 |
5,0 % |
Vårt Land |
31 732 746 |
33 081 582 |
- 4,1 % |
Dagsavisen |
28 370 981 |
29 734 383 |
- 4,6 % |
Nationen |
21 461 079 |
21 868 778 |
-1,9 % |
Dagen |
15 615 758 |
15 392 136 |
1,5 % |
Fiskeribladet |
12 769 374 |
6 688 937 |
90,9 % |
Morgenbladet |
12 355 727 |
10 411 634 |
18,7 % |
iTromsø |
7 942 319 |
8 335 814 |
- 4,7 % |
Dag og Tid |
5 444 284 |
5 099 077 |
6,8 % |
Fakta om produksjonstilskuddet
- Produksjonstilskuddet er den største av de direkte mediestøtteordningene.
- Produksjonstilskuddet skal bidra til et mangfold av nyhets- og aktualitetsmedier over hele landet.
- Ordningen er særlig rettet mot medier i markeder som er for små til å være bærekraftige og medium som er alternativer til de ledende mediene i større markeder.
- Produksjonstilskuddet skal korrigere for markedssvikt for mindre nyhetsmedier og nummer to-medier i slike markeder.
- Ordningen er plattformnøytral og likestiller papir- og nettaviser.
- Endringer i opplagsutviklingen er hovedårsaken til at tilskuddet til de såkalte nummer to-avisene (som Klassekampen, Bergensavisen, Vårt Land og Dagsavisen) går opp eller ned fra år til år.
- Størrelsen på tilskuddet til den enkelte lokalavis avhenger av om avisen kommer ut i Sør-Norge eller Nord-Norge, hvor stort opplag avisen har og antall utgaver året før tilskuddsfordelingen.
- Medier som søker, må oppfylle spesifikke krav til formål og innhold for å få støtte. I tillegg må avisen ha en ansvarlig redaktør i tråd med kravene i Redaktørplakaten, ta reell betaling for innholdet etter en offentlig tilgjengelig prisliste og selge minst halvparten av opplaget gjennom abonnement. Det er også avgrensinger knyttet til overskudd, driftsmargin og utbytte.
Les mer om produksjonstilskuddet her
Nøkkelord
Kontakter
Nina BjerkeRådgiver, avdeling for kommunikasjon, rådgivning og analyse
Tel:41934154nina.bjerke@medietilsynet.noBilder
Om Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder om barn og unges bruk av digitale medier, setter aldersgrenser for kinofilm, forvalter støtteordninger, behandler søknader om og fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kulturdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Færre brudd på reklamereglene hos norske tv-kanaler16.4.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
Norske tv-kanaler er blitt flinkere til å følge reklameregler. Det viser Medietilsynets store vårkontroll med TV 2, NRK, TVNorge og VGTV.
16 nye aviser søker om produksjonstilskudd15.4.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
174 aviser har i år søkt om produksjonstilskudd til nyhets- og aktualitetsmedier. Blant de nye søkerne er det både lokalaviser og aviser med hele landet som nedslagsfelt.
Filmdistributør får åtvaring frå Medietilsynet for feil aldersgrense12.4.2024 11:13:15 CEST | Pressemelding
Medietilsynet meiner at kinofilmen «Døde menn går på ski» hadde for låg aldersgrense og gir distributøren ei åtvaring. Grensa er no endra frå 12 til 15 år.
Medietilsynet: Nødvendig med en strategi mot desinformasjon8.4.2024 13:14:18 CEST | Pressemelding
Kunstig skapt innhold, økt politisk konflikt og rask spredning av desinformasjon i sosiale medier aktualiserer behovet for en strategi mot desinformasjon, mener direktør Mari Velsand i Medietilsynet. I helgen varslet regjeringen at det skal utvikles en slik strategi.
Forbod mot reklame i radio og tv i påska21.3.2024 06:50:00 CET | Pressemelding
Radio- og tv-kanalane har ikkje lov til å sende vanleg reklame langfredag og 1. påskedag. Mange av kringkastarane vel å gi bort reklameplassen til ideelle organisasjonar denne dagen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom