Medietilsynet følger opp tiltak for en tryggere digital oppvekst
I februar 2020 var Medietilsynet en av 35 aktører som i regi av Barneombudet signerte en felles erklæring om å gjennomføre tiltak for å trygge barns digitale hverdag.
I tillegg til å forplikte seg til å gjennomføre tre konkrete tiltak, har Medietilsynet vært en pådriver for å få på plass en nasjonal strategi på barn og medier-feltet. Medietilsynet har utviklet den nye strategien for trygg digital oppvekst på oppdrag fra Barne- og familiedepartementet, og strategien presenteres av regjeringen i morgen fredag, 3. september.
Medietilsynet har gjennomført tre tiltak for tryggere digital oppvekst
Ett av tiltakene Medietilsynet forpliktet seg til, var å gjennomføre en ny barn og medier-undersøkelse. Det ble gjort i 2020, der tusenvis av barn og foreldre fra hele landet gjennom sine svar bidro med oppdatert kunnskap både om positive sider og utfordringer i de unges digitale hverdag. Medietilsynet har brukt innsikten i arbeidet med å utvikle nye undervisningsopplegg for skolen, foreldreveiledninger og som grunnlag for arbeidet med en ny nasjonal strategi for trygg digital oppvekst, som regjeringen presenterer kommende fredag.
Det nye undervisningsopplegget Medietilsynet har utviklet, handler om algoritmer, bildemanipulering og kildekritikk, og kan brukes både i ungdomsskolen og i videregående skole. For de yngste barna har Medietilsynet laget et dataspill, som skal gjøre det enklere for foreldre og barn å snakke om livet på nett. I spillet «Stjernekolonien» møter spillerne forskjellige figurer, og kan gjennom dem ta del i både de positive opplevelsene, utfordringene og dilemmaene som preger den digitale hverdagen.
Nøkkelord
Kontakter
Nina BjerkeKommunikasjonsrådgiver og pressekontakt
Tel:+47 419 34 154nina.bjerke@medietilsynet.noBilder
Om Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder om barn og unges bruk av digitale medier, setter aldersgrenser for kinofilm, forvalter støtteordninger, behandler søknader om og fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kulturdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Færre brudd på reklamereglene hos norske tv-kanaler16.4.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
Norske tv-kanaler er blitt flinkere til å følge reklameregler. Det viser Medietilsynets store vårkontroll med TV 2, NRK, TVNorge og VGTV.
16 nye aviser søker om produksjonstilskudd15.4.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
174 aviser har i år søkt om produksjonstilskudd til nyhets- og aktualitetsmedier. Blant de nye søkerne er det både lokalaviser og aviser med hele landet som nedslagsfelt.
Filmdistributør får åtvaring frå Medietilsynet for feil aldersgrense12.4.2024 11:13:15 CEST | Pressemelding
Medietilsynet meiner at kinofilmen «Døde menn går på ski» hadde for låg aldersgrense og gir distributøren ei åtvaring. Grensa er no endra frå 12 til 15 år.
Medietilsynet: Nødvendig med en strategi mot desinformasjon8.4.2024 13:14:18 CEST | Pressemelding
Kunstig skapt innhold, økt politisk konflikt og rask spredning av desinformasjon i sosiale medier aktualiserer behovet for en strategi mot desinformasjon, mener direktør Mari Velsand i Medietilsynet. I helgen varslet regjeringen at det skal utvikles en slik strategi.
Forbod mot reklame i radio og tv i påska21.3.2024 06:50:00 CET | Pressemelding
Radio- og tv-kanalane har ikkje lov til å sende vanleg reklame langfredag og 1. påskedag. Mange av kringkastarane vel å gi bort reklameplassen til ideelle organisasjonar denne dagen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom