Medietilsynet følger opp tiltak for en tryggere digital oppvekst

I februar 2020 var Medietilsynet en av 35 aktører som i regi av Barneombudet signerte en felles erklæring om å gjennomføre tiltak for å trygge barns digitale hverdag.
I tillegg til å forplikte seg til å gjennomføre tre konkrete tiltak, har Medietilsynet vært en pådriver for å få på plass en nasjonal strategi på barn og medier-feltet. Medietilsynet har utviklet den nye strategien for trygg digital oppvekst på oppdrag fra Barne- og familiedepartementet, og strategien presenteres av regjeringen i morgen fredag, 3. september.
Medietilsynet har gjennomført tre tiltak for tryggere digital oppvekst
Ett av tiltakene Medietilsynet forpliktet seg til, var å gjennomføre en ny barn og medier-undersøkelse. Det ble gjort i 2020, der tusenvis av barn og foreldre fra hele landet gjennom sine svar bidro med oppdatert kunnskap både om positive sider og utfordringer i de unges digitale hverdag. Medietilsynet har brukt innsikten i arbeidet med å utvikle nye undervisningsopplegg for skolen, foreldreveiledninger og som grunnlag for arbeidet med en ny nasjonal strategi for trygg digital oppvekst, som regjeringen presenterer kommende fredag.
Det nye undervisningsopplegget Medietilsynet har utviklet, handler om algoritmer, bildemanipulering og kildekritikk, og kan brukes både i ungdomsskolen og i videregående skole. For de yngste barna har Medietilsynet laget et dataspill, som skal gjøre det enklere for foreldre og barn å snakke om livet på nett. I spillet «Stjernekolonien» møter spillerne forskjellige figurer, og kan gjennom dem ta del i både de positive opplevelsene, utfordringene og dilemmaene som preger den digitale hverdagen.
Nøkkelord
Kontakter
Nina BjerkeKommunikasjonsrådgiver og pressekontakt
Tel:+47 419 34 154nina.bjerke@medietilsynet.noBilder

Om Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder om barn og unges bruk av digitale medier, setter aldersgrenser for kinofilm, forvalter støtteordninger, behandler søknader om og fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kulturdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Medietilsynet understreker forbud5.9.2025 08:00:00 CEST | Pressemelding
Medietilsynet minner om forbudet mot å offentliggjøre valgresultat og valgdagsmålinger før klokken 21 på valgdagen mandag.
Nær 24 millionar til innovasjonsprosjekter1.9.2025 08:00:00 CEST | Pressemelding
Medietilsynet skal fordele 23,7 millionar kroner i innovasjonsstøtte i 2025, og opnar nå for søknader.
Fem millionar kroner til forsking på medier og dataspill28.8.2025 08:00:00 CEST | Pressemelding
Medietilsynet opnar no for søknader om midlar til medierelaterte forskingsprosjekt.
Meta og TikTok stoppet Medietilsynets informasjonskampanje om valget22.8.2025 13:11:50 CEST | Pressemelding
Medietilsynet har fått avvist videoer og fjernet lenker – begge deler i forbindelse med en større annonsekampanje om kildebevissthet og desinformasjon i forkant av stortingsvalget.
Fleire typar medium kan søke om innovasjonstilskott12.8.2025 15:50:33 CEST | Pressemelding
Kultur- og likestillingsdepartementet har vedtatt endringar i forskrifta for innovasjons- og utviklingstilskott til nyheits- og aktualitetsmedium. Endringane opnar for at fleire typar medium kan søke støtte.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom