Opplysningskontoret for frukt og grønt

Matskatten unge går glipp av

Nykål passer ypperlig i både asiatisk og på grillen, men en fersk undersøkelse viser at den dessverre ikke har like høy status blant ungdom og unge voksne som blant de over 40 år.
Nykål blir om mulig ekstra digg etter en omgang på grillen.

De eldste gleder seg til nykålen kommer

En landsrepresentativ undersøkelse gjennomført av Norstat på oppdrag fra Opplysningskontoret for frukt og grønt (OFG) viser at det å glede seg over norsk nykålsesong følger alderen. Kun 2 av 10 i aldersgruppen 15-29 år sier de gleder seg til at nykålen kommer i butikkene. I aldersgruppen 40- 49 år er de litt mer entusiastiske, der svarer 4 av 10 det samme. De som gleder seg aller mest over norsk sesong er personer fra 60 år og oppover, der svarer nesten 7 av 10 at de gleder seg til norsk nykålsesong.

- Det er veldig synd at de unge ikke har fått øynene opp for denne fantastiske grønnsaken, mener kokk og matfaglig rådgiver Toril Gulbrandsen fra OFG.

Uoppdaget skatt for de yngre

Nykål passer ypperlig både på grillen og i asiatisk-inspirert mat. Gulbrandsen mener nykål er en uoppdaget skatt blant mange unge.

- Grillet og dampet nykål er veldig enkelt og veldig godt. Nykål er også kjempegod finsnittet i salater og du kan bruke bladene som skjell og fylle dem med deilig laab, en thailandsk smakfull klassiker der kålblader spiller hovedrollen. Nyt sesongen og velg norske råvarer når du kan, avslutter Toril Gulbrandsen.

Dette kan du lage med nykål

Nykål på grillen

Dampet nykål

Nykålsalat med quinoa og granateple

Laab servert i kålblader

Wok med nykål, vårløk og fersken

Helsefordeler ved å spise kål

Kål er næringsrik og fiberrik. Rå kål inneholder mer vitamin C enn appelsin. Les mer om helsefordeler ved å spise kål her: Derfor bør du spise kål

Nykål blir om mulig ekstra digg etter en omgang på grillen.
Last ned bilde
Tradisjonsmat som mange venter på; dampet norsk nykål med en smørklatt.
Last ned bilde
En raffinert og litt eksotisk salatvariant med nykål, quinoa og granateplekjerner.
Last ned bilde
Laab - asiatisk hverdagsrett hvor man bruker kålblader.
Last ned bilde
Sprek wok med nykål, vårløk og fersken. Kjempegodt til grillmaten.
Last ned bilde

Om Opplysningskontoret for frukt og grønt

Opplysningskontoret for frukt og grønt
Håndverksveien 31
1405 LANGHUS

23 24 94 00https://www.frukt.no/

Opplysningskontoret for frukt og grønt arbeider for å inspirere hele Norges befolkning til mer fargerike måltider med frukt, bær og grønnsaker.

Vårt arbeid er nøytralt uten hensyn til merkevarer. Vår hovedstrategi er å stimulere til "5 om dagen" for hele Norges befolkning, ved å fylle halve tallerkenen med grønt. Vi fremhever fordelene ved produksjon av frukt, bær, grønnsaker og poteter i Norge.

Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for frukt og grønt

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for frukt og grønt på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for frukt og grønt