Frukt- og grøntvolumet går ned, men omsetningen i dagligvarebransjen er rekordhøy
I dag presenterte Opplysningskontoret for frukt og grønt (OFG) ferske tall fra rapporten Frukt- og grøntstatistikk 2023. Rapporten viser volumnedgang for frukt og grønt, samtidig som omsetningen i dagligvarebransjen var rekordhøy i 2023. Dyrtid har stor innvirkning og dette er dårlig nytt for folkehelsen.

Nedgangen i frukt- og grøntvolumet fortsetter
Frukt- og grøntstatistikk 2023 som utgis av OFG, viser en nedgang i volum på frisk frukt, bær og grønnsaker (1) på 4,5 % fra 2022 til 2023. I 2023 hadde norsk dagligvare den høyeste omsetningen på frisk frukt og grønt som noengang er målt, på hele 24 milliarder kroner, som er en økning i omsetning ut av butikk på 10,4 % sammenlignet med 2022. Selv om omsetningen har økt, har norske forbrukere spist mindre frukt og grønt, grunnet en stigning i inflasjonen på disse varene på over 15 % (2).
– En av årsakene til at volumet går ned er økte priser på frukt og grønt. Vi ser også at forbrukerne i større grad kjøper rimeligere frukt og grønt alternativer grunnet dyrtid. Friske bær hadde en spesielt dårlig utvikling i 2023. Konsumprisen for bær steg med 16,4 %, mens omsetningen sank med 4,8 %. Det er tydelig at det selges mindre bær i butikken nå enn for ett år siden, sier analysesjef Tore Angelsen i OFG.
Angelsen forklarer at de økte prisene på frukt og grønnsaker både skyldes at kronen har svekket seg og at det i tillegg har vært utfordrende værforhold i Europa og i Norge gjennom året, som har påvirket produksjonen og dermed tilgang på varer.
Går utover folkehelsen
– Nedgangen i volum bekrefter den negative utviklingen som vi også så i vår forbrukerundersøkelse “5 a day Europe” som kom ut høsten 2023 (3). Undersøkelsen viser at nordmenn spiser i gjennomsnitt 2,9 enheter frukt og grønt daglig av de anbefalte 5 om dagen. Mye av nedgangen kan forklares med økte kostnader, sier ernæringsrådgiver Iselin Bogstrand Sagen.
Hun mener utviklingen er skremmende for folkehelsen og at det går utover de som har minst i samfunnet vårt.
– Selv om vi ser en dreining i at forbrukere velger rimeligere alternativer, så er det bekymringsverdig at flere føler seg tvunget til å spise mindre frukt og grønt, fordi det oppleves for dyrt. Utviklingen de siste to årene er svært alvorlig og er med på å påvirke befolkningens helse negativt, sier ernæringsrådgiveren.
Norskandelen øker
Frukt- og grøntstatistikken 2023 viser derimot en økning i norskandelen for frisk frukt og grønt. Norskandelen har økt fra 51 % i 2022 til 54 % i 2023 på friske norske grønnsaker.
– Norskandelen på agurk er nå på hele 81 %, mens på tomater er andelen på rundt 42 %. Volumet på epler totalt sett har gått betydelig ned over flere år og det skyldes først og fremst lavere volum av importepler. Vi ser derimot at salget av norske epler har vært mer stabilt, selv om det er sesongvariasjoner fra år til år, forklarer Angelsen som også forteller at en undersøkelse gjennomført i februar 2023 viser at norske vinterepler har blitt tatt veldig godt imot av forbrukerne (3).
1. Frukt- og grøntstatistikk 2023. Volumtall er basert på tall fra Landbruksdirektoratet på norske varer og SSB på import. Omsetningstall i dagligvare er basert på tall fra Nielsen IQ.
2. SSB Statistikkbanken for konsumprisindeksen for frukt og grønnsaker
3. Landsrepresentativ undersøkelse gjennomført av Respons analyse februar 2023.
Nøkkelord
Kontakter
Iselin Bogstrand SagenInnholdsrådgiver ernæring
Tel:954 18 998iselin.sagen@frukt.noTore AngelsenAnalysesjef og prosjektleder Skolefrukt
Tel:477 51 787tore.angelsen@frukt.noOm oss
Opplysningskontoret for frukt og grønt arbeider for å inspirere hele Norges befolkning til mer fargerike måltider med frukt, bær og grønnsaker.
Vårt arbeid er nøytralt uten hensyn til merkevarer. Vår hovedstrategi er å stimulere til "5 om dagen" for hele Norges befolkning, ved å fylle halve tallerkenen med grønt. Vi fremhever fordelene ved produksjon av frukt, bær, grønnsaker og poteter i Norge.
Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for frukt og grønt
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for frukt og grønt på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for frukt og grønt
Tre grunner til at nyttårsforsettene ryker – og hva du kan gjøre i stedet7.2.2025 07:30:00 CET | Pressemelding
Når vi går inn i et nytt år, er motivasjonen høy for å spise sunnere og trene mer. En fersk undersøkelse viser at 8 av 10 ønsker å gjøre endringer i mat- og treningsvaner i 2025 (1). Likevel har 81 % forsøkt å endre matvanene sine tidligere – og de fleste ser utfordringer i horisonten.
Kosthold og trening: Kvinner satser på flere endringer – menn velger enkelt5.2.2025 10:04:36 CET | Pressemelding
En ny undersøkelse viser tydelige forskjeller mellom kvinner og menn når det kommer til mat- og treningsvaner i 2025. Mens kvinner planlegger flere varige endringer i kosthold og aktivitetsnivå, fokuserer menn i større grad på enklere tiltak som dietter og porsjonskontroll.
Disse kokkene kjemper om å bli Årets grønne kokk 202523.1.2025 13:02:37 CET | Pressemelding
Bli med og opplev noen av Norges beste kokker briljere med grønne råvarer i verdensklasse!
Disse endringene i mat- og treningsvanene vil vi gjøre i 202521.1.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Ny undersøkelse viser at nordmenn ønsker å spise mer frukt og grønt og trene mer (1). Forskjellen mellom kvinner og menn er imidlertid stor, og vi har ulike strategier og mål for endringene vi ønsker å gjøre. Unge menn skiller seg særlig ut med mer fokus på diett og med mål om å bli bedre trent.
Dropp akevitten – grønnsaker hjelper magen i julen19.12.2024 09:03:39 CET | Pressemelding
Mange sverger til akevitt for å sette i gang fordøyelsen etter et tungt julemåltid, men dette er bare en myte. Vil du unngå å føle deg «stinn» i julen, har ernæringsrådgiver Iselin Bogstrand Sagen fra Opplysningskontoret for frukt og grønt (OFG) andre råd som funker.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom