Margit Dale får pris for arbeid med lokal matkultur i Agder

Med utgangspunkt i gården, egen kompetanse og interesse for mat og matkultur, har Margit Dale de siste årene etablert seg selv og Systog Dale som betydelige «merkevarer» gjennom media og TV.
-Så utruleg fint å vinne denne prisen! Dette gjer meg en enda større tru på det eg driver med her på garden, sier Margit Dale.
Hun har gjennom sin formidling skapt oppmerksomhet rundt mattradisjoner og råvarer fra Setesdal og hun samarbeider med landsdelens beste innen flere fagfelt.
Formidler og jeger
-Det handlar ikkje berre om gode oppskrifter og smakar. Eg ynskjer noko meir. Eg ynskjer å ta med folk for å oppleve, og kanskje lære noko om alt det som skjer før maten lagast i eit kjøkken, sier prisvinneren om sitt arbeid.
Margit Dale overtok gården Systog Dale allerede i 2002, og startet med å bygge nytt sauefjøs. Siden har det blitt investert i oppgradering av hyttene på Kallefoss Hyttepark og ombygging av det gamle uthuset til matforedling, servering & galleri.
I serveringen brukes så langt som mulig egne og lokale råvarer i tillegg til at det kjøpes i lokale butikker. Margit Dale er en habil jeger som årlig deltar på villreinjakt i Setesdal Vesthei. Hennes filosofi er at alle bestanddeler av råvarer skal brukes i matproduksjon.
Merkevarebygging
Bedriften har fra oppstart jobbet målbevisst med merkevarebygging. Margit Dale har i løpet av de siste 7 årene markert seg nasjonalt som tradisjonsmatformidler og programleder for TV2. Hun har, sammen med Trond Moi og Rune Andersen, deltatt i 4 sesonger av TV-serien Fjellmat/Kystmat på TV2 og har utgitt 3 kokebøker. Den siste boka «Heimelaga» er gitt ut av Margit Dale alene.
Nå jobber hun blant annet med utvikling av en egen produktserie under eget merkenavn, Margit. Merkenavnet Margit, skal være basert på økologiske råvarer.
Juryens begrunnelse
Juryen har vektlagt at hennes virksomhet har vært nyskapende gjennom en konsekvent og målrettet merkevarebygging. Dette innebærer å skape en «historie» eller et «bilde» og få dette til å erobre plass i folks bevissthet.
-Margit Dale har gjennom sin formidling skapt god oppmerksomhet rundt mattradisjoner og råvarer fra Setesdal, sier regiondirektør Sveinung Hovstad i Innovasjon Norge Agder.
Fakta om Bedriftsutviklingsprisen i landbruket
Innovasjon Norge deler hvert år ut Bedriftsutviklingsprisen i landbruket på oppdrag fra Landbruks- og matdepartementet.
Det er en bedrifts- og næringsutviklingspris for de som har etablert en vellykket bedrift eller næring med basis i bygdenes og landbrukets ressurser.
Hvert år blir det kåret en vinner i hvert fylke som får 50 000 kroner. De fylkesvise vinnerne kjemper deretter om den nasjonale prisen på 250 000 kroner. Utdeling av den nasjonale BU-prisen vil skje i første kvartal 2022.
Nøkkelord
Kontakter
Anders VinnoggSeniorrådgiver kommunikasjon
Tel:93 669 204anders.vinnogg@innovasjonnorge.noBilder





Lenker
Om Innovasjon Norge
Vi bidrar til nyskaping i næringslivet, bærekraftig vekst og eksport for konkurransedyktige norske bedrifter, og utvikling i distriktene. Vi profilerer norsk næringsliv og Norge som reisemål.
Følg pressemeldinger fra Innovasjon Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Innovasjon Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Innovasjon Norge
Enorm respons fra næringslivet på Innovasjon Norge-kontor i Kyiv10.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Norske bedrifter vil være med å gjenoppbygge Ukraina og hjelpe landet med å forsvare seg. Etter 5 måneder tilstede i Ukraina opplever Innovasjon Norge stor pågang fra norsk næringsliv.
Åtte av ti vil velge norske varer8.8.2025 12:58:09 CEST | Pressemelding
En ny undersøkelse viser at de fleste forbrukerne vil velge norske produkter, men mange sliter med å finne dem. Det vil merkeordningen Made in Norway gjøre noe med.
Sterk vekst i lånegarantier fra Innovasjon Norge7.8.2025 15:37:04 CEST | Pressemelding
Flere innovative og raskt voksende bedrifter etterspør lånegaranti fra Innovasjon Norge. Ordningen med vekstgaranti har økt med 55 prosent i første halvår i år.
Sterk juni for reiselivet – flere turister sprer seg over hele landet1.8.2025 15:11:12 CEST | Pressemelding
Tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB) viser at det var hele 4,8 millioner kommersielle overnattinger i juni, en økning på fire prosent fra i fjor og 13 prosent fra juni 2019, som var siste normalår før pandemien.
Eksportverdien i reiselivet øker26.6.2025 09:00:00 CEST | Pressemelding
Flere overnattinger og høyere forbruk, både fra nordmenn og utlendinger sammenlignet med tidligere.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom