Må gå fra gründerkultur til vekstkultur

Med 62 000 nye bedrifter hvert år har Norge langt flere gründere enn våre naboland.
‒ Vi mener det er av stor betydning at vi har fått flere gründere. De springer ut av industrien, av universiteter og høyskoler eller har på egen hånd sett et problem de har en løsning på. Nå er det viktig at vi lykkes med skalering. Vi trenger flere virksomheter som har ambisjoner om vekst og ser at markedene deres først og fremst ligger utenfor Norge. Det er uinteressant om bedriften er ny eller gammel, om den holder til i Vik i Sogn eller i Bjørvika, sa Haugli i talen.
For at vi skal opprettholde og videreutvikle velferdssamfunnet, er vi avhengige av bedrifter som kan, tørr og vil.
‒ Gjennom hele vår historie har vår velferd vært knyttet til at noen ute i verden har vært villige til å kjøpe det vi har produsert; fra tørrfisk og tømmer til teknologi og tjenester. Utfordringen med å omstille norsk økonomi er betydelig. Vi må gå fra å ha en eller to dominerende næringer til mange. Det haster, sa Haugli.
En fersk undersøkelse Innovasjon Norge har gjennomført viser at bedrifter med ledere som uttrykker en klar ambisjon om vekst, vokser betydelig raskere enn de som ikke har slike ambisjoner.
‒ Holdninger er viktige. Hvis bedriftene ikke vil vokse, kommer det heller ikke til å skje, sa Haugli, før han overleverte næringsminister Torbjørn Røe Isaksen ferske innspill til en best mulig innovasjons- og næringspolitikk, og oppsummerte hovedpunktene:
- Vi må slutte å sløse med gode ideer! Vi må lykkes bedre med å skape produkter og tjenester av forskning. EU dreier nå sine investeringer i forskning og innovasjon mot markedsorientering, kommersialisering og vekstkapital. Hva om Norge gjorde det samme?Vi har solid kunnskap. Den kunnskapen kan i større grad bli til nye vekstbedrifter, arbeidsplasser og verdiskaping.
- Vi må bruke offentlige innkjøp som motor for innovasjon.
- Vi må ha et offensivt og smidig virkemiddelapparat som i sterkere grad bidrar til internasjonal vekst i bedriftene.
- Vi må investere mer i eksport og internasjonalisering.
Innovasjonstalen ble holdt for sjuende gang 28. mai. H.K.H. Kronprins Haakon, næringsminister Torbjørn Røe Isaksen og ca. 1.000 representanter for universiteter, næringsliv, banker og investorer deltok.
Se opptak av hele Innovasjonstalen 2019 her.På samme sted finner du kunnskapsgrunnlaget for innovasjonstalen, som blant annet inneholder en rapport laget av Menon.
Nøkkelord
Kontakter
Gro WarholmSeniorrådgiver PR og kommunikasjon
Tel:95 99 41 44gro.beate.warholm@innovasjonnorge.noBilder

Om Innovasjon Norge
Vi bidrar til nyskaping i næringslivet, bærekraftig vekst og eksport for konkurransedyktige norske bedrifter, og utvikling i distriktene. Vi profilerer norsk næringsliv og Norge som reisemål.
Følg pressemeldinger fra Innovasjon Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Innovasjon Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Innovasjon Norge
Norske bedrifter vil kjøpe norsk – og er villige til å betale for det13.10.2025 10:55:17 CEST | Pressemelding
Ei ny undersøking viser at norske verksemder i aukande grad legg vekt på opphav når dei kjøper varer og tenester. Heile tre av fem meiner produksjonsland er viktig, og nesten 80 prosent vil velje norsk dersom pris og kvalitet er lik.
Norske bedrifter innen helse og forsvar signerer avtaler i USA7.10.2025 23:32:37 CEST | Pressemelding
Kronprins Haakon åpnet i dag næringslivsprogrammet i Minneapolis, med fokus på helseteknologi og forsvarsindustri. To norske bedrifter signerte avtaler med store amerikanske aktører.
Enorm respons fra næringslivet på Innovasjon Norge-kontor i Kyiv10.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Norske bedrifter vil være med å gjenoppbygge Ukraina og hjelpe landet med å forsvare seg. Etter 5 måneder tilstede i Ukraina opplever Innovasjon Norge stor pågang fra norsk næringsliv.
Åtte av ti vil velge norske varer8.8.2025 12:58:09 CEST | Pressemelding
En ny undersøkelse viser at de fleste forbrukerne vil velge norske produkter, men mange sliter med å finne dem. Det vil merkeordningen Made in Norway gjøre noe med.
Sterk vekst i lånegarantier fra Innovasjon Norge7.8.2025 15:37:04 CEST | Pressemelding
Flere innovative og raskt voksende bedrifter etterspør lånegaranti fra Innovasjon Norge. Ordningen med vekstgaranti har økt med 55 prosent i første halvår i år.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom