Må gå fra gründerkultur til vekstkultur

Med 62 000 nye bedrifter hvert år har Norge langt flere gründere enn våre naboland.
‒ Vi mener det er av stor betydning at vi har fått flere gründere. De springer ut av industrien, av universiteter og høyskoler eller har på egen hånd sett et problem de har en løsning på. Nå er det viktig at vi lykkes med skalering. Vi trenger flere virksomheter som har ambisjoner om vekst og ser at markedene deres først og fremst ligger utenfor Norge. Det er uinteressant om bedriften er ny eller gammel, om den holder til i Vik i Sogn eller i Bjørvika, sa Haugli i talen.
For at vi skal opprettholde og videreutvikle velferdssamfunnet, er vi avhengige av bedrifter som kan, tørr og vil.
‒ Gjennom hele vår historie har vår velferd vært knyttet til at noen ute i verden har vært villige til å kjøpe det vi har produsert; fra tørrfisk og tømmer til teknologi og tjenester. Utfordringen med å omstille norsk økonomi er betydelig. Vi må gå fra å ha en eller to dominerende næringer til mange. Det haster, sa Haugli.
En fersk undersøkelse Innovasjon Norge har gjennomført viser at bedrifter med ledere som uttrykker en klar ambisjon om vekst, vokser betydelig raskere enn de som ikke har slike ambisjoner.
‒ Holdninger er viktige. Hvis bedriftene ikke vil vokse, kommer det heller ikke til å skje, sa Haugli, før han overleverte næringsminister Torbjørn Røe Isaksen ferske innspill til en best mulig innovasjons- og næringspolitikk, og oppsummerte hovedpunktene:
- Vi må slutte å sløse med gode ideer! Vi må lykkes bedre med å skape produkter og tjenester av forskning. EU dreier nå sine investeringer i forskning og innovasjon mot markedsorientering, kommersialisering og vekstkapital. Hva om Norge gjorde det samme?Vi har solid kunnskap. Den kunnskapen kan i større grad bli til nye vekstbedrifter, arbeidsplasser og verdiskaping.
- Vi må bruke offentlige innkjøp som motor for innovasjon.
- Vi må ha et offensivt og smidig virkemiddelapparat som i sterkere grad bidrar til internasjonal vekst i bedriftene.
- Vi må investere mer i eksport og internasjonalisering.
Innovasjonstalen ble holdt for sjuende gang 28. mai. H.K.H. Kronprins Haakon, næringsminister Torbjørn Røe Isaksen og ca. 1.000 representanter for universiteter, næringsliv, banker og investorer deltok.
Se opptak av hele Innovasjonstalen 2019 her.På samme sted finner du kunnskapsgrunnlaget for innovasjonstalen, som blant annet inneholder en rapport laget av Menon.
Nøkkelord
Kontakter
Gro WarholmSeniorrådgiver PR og kommunikasjon
Tel:95 99 41 44gro.beate.warholm@innovasjonnorge.noBilder

Om Innovasjon Norge
Vi bidrar til nyskaping i næringslivet, bærekraftig vekst og eksport for konkurransedyktige norske bedrifter, og utvikling i distriktene. Vi profilerer norsk næringsliv og Norge som reisemål.
Følg pressemeldinger fra Innovasjon Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Innovasjon Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Innovasjon Norge
«Skyssen» vinn landbrukspris!10.12.2025 13:50:16 CET | Pressemelding
Oldedalen Skyss AS kåra til fylkesvinnar av Bedriftsutviklingsprisen i landbruket 2025 i Vestland.
Innovasjon Norge får ansvar for næringslivsbesøk til Norge26.11.2025 11:13:58 CET | Pressemelding
Innovasjon Norge har fått ansvaret for innkommende næringslivsdelegasjoner til Norge, og lager et system der utenlandske miljøer kan søke om hjelp til besøk til Norge. Målet er å bidra til økt eksport, investeringer og verdiskapende samarbeid mellom norske og utenlandske aktører.
Innovasjon Norge fordeler 19 millioner til innovasjonsmiljøer25.11.2025 08:00:00 CET | Pressemelding
I alt får 13 ulike miljøer opp mot tre millioner kroner i tilskudd fra Innovasjon Norge til å utvikle og levere innovasjonstjenester til oppstartsbedrifter. Målet er å styrke miljøene og aktørene som bidrar til å utvikle entreprenørskap og innovasjon i Norge.
Ingar Valvik ny regiondirektør Innovasjon Noreg Vestland21.11.2025 09:00:00 CET | Pressemelding
Av over 70 søkarar til stillinga, trakk Ingar Valvik det lengste strået.
Rekordhøy verdiskaping i norsk reiseliv i 202420.11.2025 10:24:22 CET | Pressemelding
Norske reiselivsbedrifter skapte verdier for 120,6 milliarder kroner i 2024. Det er en økning på 3,9 milliarder kroner, tilsvarende 3,3 prosent, sammenlignet med 2023, viser nye tall fra EY utarbeidet på oppdrag fra Innovasjon Norge.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom
