LO-forbund mener regjeringens satsing mot barnefattigdom er halvhjertet

– Regjeringens tiltak mot at barn skal vokse opp i fattige familier fungerer som plaster på et sår, men de tilbyr ikke medisinen som virker; en grunnleggende omfordeling av godene, sier forbundsleder Mimmi Kvisvik i Fellesorganisasjonen (FO).

Sist uke presenterte barne- og likestillingsminister Linda Hofstad Helleland det hun kaller en ”historisk satsing” i kampen mot barnefattigdom. Til sammen gir regjeringen om lag 270 millioner kroner til over 700 tiltak som skal motvirke barnefattigdom. Pengene går til fritids- og ferieaktiviteter, utlån av sportsutstyr, stipendordninger og integreringstiltak.

– Det er selvfølgelig bra at Hofstad Helleland sørger for at også barn med foreldre som ikke har råd til det får støtte til ferie- og fritidsaktiviteter, sier Kvisvik, og legger til:

– Samtidig mener vi at det å løfte barn og foreldre ut av fattigdom krever en grunnleggende omfordeling av godene. Regjeringens kamp mot barnefattigdom framstår derfor som noe halvhjertet.

FO organiserer over 28.000 barnevernspedagoger, sosionomer, vernepleiere og velferdsvitere. Som ansatte i barnevernet, NAV eller i skolen ser deres medlemmer daglig hva fattigdommen gjør med barns oppvekst og foreldres selvbilde.

– Gode universelle ordninger er et viktig virkemiddel for å løfte familier ut av fattigdom og de oppleves mindre stigmatiserende av barn, sier Kvisvik. Hun og FO anbefaler derfor tre grep:

1. Oppjuster barnetrygden til et 2018-nivå. Den er svært viktig for mange barnefamilier.
  2. Øk sosialhjelpssatser og gode stønadsordninger til foreldre. Bestrebelsene for å få voksne mennesker - også foreldre - i lønnet arbeid må kombineres med offentlige stønader på et nivå som holder familier ute av fattigdom. Ved å innføre en minstestandard for trygdeytelsene som i dag ikke har det, vil omfanget av og nivået på barnefattigdom gå ned.
  3. Sørg for gratis barnehage og SFO til alle barn. Alle tilbud i skolens regi må også være gratis.

Over 101.000 barn vokser opp i familier med vedvarende lavinntekt, viser tall fra SSB.

– Omkostningene disse 101.000 barna tar burde være omkostninger politikere tok ansvar for. I stedet overlates det til organisasjoner som Fattighuset eller Frelsesarmeen. De gjør en kjempejobb og gjør hverdagen bedre for mange, men dette er bare en korvartig lindring, sier Kvisvik.

Fellesorganisasjonen (FO)

Fellesorganisasjonen (FO) er fag- og profesjonsforbundet for 28.000 barnevernspedagoger, sosionomer, vernepleiere, velferdsvitere og studenter.

FO er ett av medlemsforbundene i Landsorganisasjonen (LO).