Leiemarkedet har normalisert seg etter en hektisk sommer.

Høysesongen er over i leiemarkedet, men det oppnås fortsatt gode leiepriser over hele landet, sier administrerende direktør, Vibecke Lyse Augdal.

Det kostet nå i snitt 9845,- kroner per måned å leie en 1-roms leilighet i Oslo, dette er en oppgang på 9% sammenlignet med forrige måned. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en oppgang på 6,3%.

For en 2-roms kostet det i snitt 12.616,- kroner, dette er en nedgang på 0,9% sammenlignet med forrige måned. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en nedgang på 0,2%.

En 3-roms leilighet i Oslo kostet nå i snitt 15.657,- kroner å leie i måneden. Sammenlignet med forrige måned er det en nedgang på 2,6%. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en oppgang på 0,7%.

- Høsten er kommet og dette gjenspeiles også i leiemarkedet. Litt roligere i både tilbud og etterspørsel. Likevel settes det nye prisrekorder. Leieprisen på 1-roms leiligheter har fått et betydelig oppsving siste måned med hele 9 % økning. Snittleien for september ligger nå på kr. 9.845,-. Det har med andre ord aldri vært dyrere å leie en 1-roms leilighet, sier daglig leder Vemund Holmen hos Utleiemegleren Sinsen.

Bergen:

Det kostet i gjennomsnitt 10.191,- kroner å leie en 2-roms i Bergen. Sammenlignet med forrige måned, er dette en nedgang på 6,5%. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en nedgang på 3%.

Det kostet i gjennoms 12.560,- kroner å leie en 3-roms i Bergen. Sammenlignet med forrige måned er det en nedgang på 6,9%. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en nedgang på 15,4%

-På denne tiden for tre år siden var det 34 % flere boliger til leie i Bergen. Det store antallet boliger til leie gjør naturligvis at det er færre interessenter til hver bolig, leietakerne har mer å velge mellom og gjerne bedre tid på seg til å sammenligne flere ulike boliger og priser, sier daglig leder Eirik Hove i Utleiemegleren Bergen.

Det kostet i gjennomsnitt 9988,- kroner å leie en 2-roms i Stavanger. Sammenlignet med forrige måned, er dette en oppgang på 5,7%. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en oppgang på 28,9%.

En 3-roms kostet i snitt 12.337,- kroner per måned. Sammenlignet med forrige måned er det en oppgang på 0,1%. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en oppgang på 12%.

-Antall ledige boliger på Finn.no har gått ned med 6,2 % fra forrige måned. Aktiviteten blant leietagerne har avtatt noe etter at de fleste studenter har fått seg et sted å bo. Selv om aktiviteten har gått noe ned ser vi at prisene har holdt seg godt gjennom september, sier daglig leder ved Utleiemegleren Stavanger, Eirik Hauge.

I Trondheim kostet en 2-roms i gjennomsnitt 10.409,- kroner, som er en nedgang på 1,1% fra måneden tidligere. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en oppgang på 0,6%.

For en 3-roms var snittleien 12.558,- kroner, dette er en nedgang på 4,5% fra måneden tidligere. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en nedgang på 5%.

-Studentene er på plass i Trondheim, og som vanlig opplever man at markedet har roet seg. Markedet er prissensitivt, og mange ser seg nødt til å sette ned prisen for å få leid ut. Det er dog normalt for året at når studentene er på plass, så er det en periode hvor det ikke er like lett å finne leietaker, sier daglig leder ved Utleiemegleren Trondheim, Solveig Hjallen Moen.

I snitt kostet det 10.623,- kroner å leie en 2-roms leilighet på Romerike. Sammenlignet med forrige måned er dette en oppgang på 3,2%. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en oppgang på 3,1%.

En 3-roms leilighet på Romerike kostet i snitt 12.741,- kroner. Sammenlignet med forrige måned er det en nedgang på 0,9%. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en nedgang på 4,6%.

-Leiemarkedet på Romerike er noe roligere enn i sommer. Vi har de siste ukene opplevd at det er litt færre leietakere på visning enn det var i august. Det er normalt for årstiden, men det kan nok også ha en sammenheng med at det stadig kommer mange nye boliger på utleiemarkedet.

Det ferdigstilles mange nye boligprosjekter om dagen og mange investorer kjøper leilighet på Romerike for å leie ut. Det betyr også at leietakerne har mange flere boliger å velge mellom. Det blir spennende å følge med om denne trenden fortsetter utover høsten, sier daglig leder ved Utleiemegleren Romerike, Karsten Olsen.

I Asker og Bærum kostet det i gjennomsnitt 11.301,- kroner for en 2-roms, som er en nedgang på 6% fra forrige måned. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en nedgang på 2,2%.

For en 3-roms kostet det i snitt 13.825,- kroner for en 3-roms. Dette er en nedgang på 6,6% fra forrige måned. Sammenlignet med samme måned i fjor er dette en nedgang på 3%.

- I Asker og Bærum er det fortsatt 2- og 3-roms leiligheter med høy standard og god beliggenhet som er de enkleste å leie ut. Leieprisene har vist en liten nedgang i september, men det er nok mest som følge av porteføljesammensetningen og ikke en trend i markedet. Det er fortsatt god aktivitet i markedet, men de gode leietakerne bruker god tid på visninger for å finne den rette boligen. Likevel går vi inn i en periode der markedet erfaringsmessig blir noe roligere, og for utleiere er det viktig å ha edruelige forventninger til pris. Juster heller prisen noe ned dersom nødvendig, i stedet for å risikere at boligen blir stående tom og uten leieinntekter. Boligene må presenteres på en god måte, og det er viktig å starte utleieprosessen i god tid for å få inn gode leietakere., sier daglig leder ved Utleiemegleren Asker og Bærum, Tom-Anders Andersen.

Drammen:

Det kostet i gjennomsnitt 10.771,- kroner å leie en 2-roms. Sammenlignet med forrige måned, er dette en oppgang på 14,7%. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en oppgang på 14,4%.

-Den kraftige prisoppgangen på 2-roms skyldes nok i hovedtrekk at vi har hatt flere nyere boliger med høyere standard som har trukket opp snittet spesielt denne måneden. Vi opplever noe bedre oppmøte på visningene enn tidligere så leieprisene kan være på vei opp. Spesielt har vi hatt godt oppmøte på sentrale eneboliger med god standard og attraktiv beliggenhet, sier daglig leder Eivind Sveen, ved Utleiemegleren Drammen.