LEAP Scandinavia er årets vinner av Rusreformprisen

Hvert år deler Foreningen Tryggere Ruspolitikk ut Rusreformprisen til en person eller aktør som har gjort en særlig innsats for å påvirke norsk eller nordisk ruspolitikk i progressiv retning. Prisen ble delt ut i år i forbindelse med Nordic Reform Conference, som foreningen arrangerte på DOGA i Oslo 29. og 30. oktober.
Foto: Tommy Strømmen

Årets pris går til LEAP Scandinavia, som ble stiftet i 2017. De har vært en viktig stemme i rusreformdebatten de siste årene, med politietterforsker Bård Dyrdal, tidligere politimann Knut Røneid og politihøgskoleprofessor Paul Larsson som sine mest profilerte talspersoner. LEAP får prisen for å ha stått opp for politi- og påtaleansatte som ønsker rusreform, samt for å ha jobbet med å endre holdninger internt i politiet.

Foreningen ledes av Bård Dyrdal, som tror prisen kan ha en betydning for den gjennomslagskraften foreningen kan ha i sitt videre arbeid.

Rusreformprisen er en anerkjennelse vi i LEAP setter stor pris på. Vi er en liten organisasjon, som jobber for å fremme kunnskapsbaserte løsninger i justissektoren. Forhåpentligvis vil en slik anerkjennelse føre til at flere tar seg tid til å stoppe opp for å lytte til det vi har å si.

I debatten har LEAP Scandinavia bidratt til å oppklare misforståelser om hva politiet har lov til. De har vært skarpe kritikere av vilkårlige visitasjoner, og deres engasjement mot doble bøtesatser i rusbelastede områder i Oslo fikk politiet til å avvikle praksisen. I det siste har også flere politikere støttet LEAPs forslag om en kvitteringsordning for alle som blir stoppet av politiet, og Oslo kommune har søkt om å innføre dette som et pilotprosjekt. Paul Larsson mener at foreningens eksistens vitner om at feltet er i rask utvikling.

For ti år siden hadde jeg aldri trodd at vi ville få et LEAP i Norge, og i hvert fall ikke at vi ville få en så anerkjent pris etter få år.

Medlemmene av LEAP Scandinavia har vist et særlig mot og et stødig moralsk kompass ved å gå imot de allmenne oppfatningene i etaten, og foreningen er derfor en verdig vinner av årets Rusreformpris.

Følg pressemeldinger fra Foreningen Tryggere Ruspolitikk

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Foreningen Tryggere Ruspolitikk på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Foreningen Tryggere Ruspolitikk

Tryggere Ruspolitikk kaller legalisering av cannabis "uunngåelig" - etterspør en debatt om hvordan rusmiddelet kan reguleres på ansvarlig vis19.9.2022 07:00:00 CEST | Pressemelding

Foreningen Tryggere Ruspolitikk ønsker en mer nyansert debatt om cannabisregulering og har satt av en egen bolk på Ruskonferansen fredag 23. september til å diskutere hvilke reguleringsmodeller som kan være aktuelle i Norge. Under overskriften «Hvordan vil den norske cannabismodellen se ut?» skal jurist Dagfinn Hessen Paust og samfunnsøkonom Ole Røgeberg diskutere ulike måter lovlig cannabisomsetning kunne foregå på, gitt at målet er å ivareta folkehelsen best mulig og samtidig bekjempe det illegale markedet. Bolken skal gjennomføres klokken 12:20 i konferansens program og forventes å skape stort engasjement.