Lavkarbo-dronningen vil på Stortinget

Sofie Hexeberg (født Biørn-Hansen) fra Rogaland ble lege og trodde, som sine medstudenter, at fett var farlig, ga hjerteinfarkt og måtte kureres med medisiner. Egne erfaringer fra behandling av pasienter åpnet øynene hennes for at riktig kosthold, med mye fett, er veien til bedre helse. Lavkarbo-dronningen er førstekandidat på Stortingslisten for Helsepartiet i Rogaland i 2021.
Lavkarbodronningen: Sofie Hexeberg er Helsepartiets førstekandidat for Rogaland. Foto: Caroline Roka

Intervjuet av: Anne Beth Moslet

I ungdomsårene gikk hun rundt på Madla utenfor Stavanger med kaloritabeller på lomma og prøvde alle mulige slankekurer fra ananas-kur til protein-kur. Sofie trengte egentlig ingen slankekur, men dette var trenden blant unge jenter, da som nå.

Da Sofie begynte på medisinstudiet ved Universitetet i Bergen i 1980, var hun fortsatt opptatt av kosthold. Både medstudenter og leger mente at «mettet fett» - spesielt fett fra dyreriket - var skadelig for kroppen. I 1981 traff hun Erik Hexeberg som hun har vært gift med i 38 år.

Indoktrinert?
-All informasjon fra vitenskapelige studier og helsemyndigheter om å skjære vekk fett, bruke magre meieriprodukter og lettmargariner og bare innta et egg hver søndag, førte til at Sofie følte seg helt «indoktrinert» med at fett var skadelig og at det førte til hjerte- og karsykdom.

- Jeg pløyde alt av medisinsk litteratur på dette området på Universitetsbiblioteket på denne tiden. Alt handlet om at fett ga hjerteinfarkt. Hun ble så opptatt av dette at hun forsket på effekten av fett og fiber i kosten hos rotter og kaniner, og tok doktorgraden på dette i 1995 ved Universitetet i Bergen. Sofie tok konsekvensene av det hun leste og var vegetarianer i 15 år for å unngå mettet fett og hjerteinfarkt. Etter doktorgraden arbeidet hun ved indremedisinske avdelinger med råd om fettfattig kost og daglig behandling med kolesterolsenkende medisiner.

-Men etter hvert endret du ditt syn på «etablerte sannheter»?

-Ja, dette skjedde gradvis ved at jeg fikk tilgang til internett og masse litteratur og bøker som jeg ikke hadde hørt om før. Jeg leste fantastiske historier fra leger og andre terapeuter om hva som skjedde når folk endret til et lavkarbokosthold.

Dr. Hexebergs klinikk
I løpet av seks år fikk Sofie og Erik fem barn og Sofie begynte å behandle pasienter med lavkarbokost i 2006. I 2010 startet hun og mannen startet sin egen klinikk.

Dr. Hexebergs klinikk har nå kontorer både i Sandvika, i Bærum og Tønsberg. Den baserer seg på bruk av «mat som medisin» med fokus på et individuelt tilpasset kosthold fremfor medisinering.

Erfaringene fra et større spekter av diagnoser og problemstillinger har gitt Sofie og Erik større forståelse for hvor viktig det er med et individuelt tilpasset kosthold.

-Det var i hovedsak møtene med pasientene som endret mitt og Eriks syn på kosthold som behandling. Vi fant rett og slett ut av maten er den beste medisin.  I stedet for å skrive ut resepter på masse medisiner, er vår erfaring at vi kan hjelpe våre pasienter mye bedre ved kostholdsveiledning.

Lavkarbodronningen
-Sannhetene er at du kan bli kvitt plager som migrene, overvekt og høyt blodtrykk og sykdommer som diabetes, muskel- og skjelettsykdommer og kronisk betennelse ved å endre kosthold, sier Sofie som ble hele Norges «Kostholds-dronning» da hun i 2010 ga ut sin bok «Frisk med lavkarbo – nytt liv med riktig mat».

I flere bøker finner du hennes herlige oppskrifter til alle dagens måltider, inklusive tilbehør, saus, kaker og desserter. Sofie gir deg alt du trenger å vite for å legge om ditt kosthold til en lavkarbo-diett.

Denne første lavkarbo-boken fra forfatter, lege og kostholdsekspert Sofie Hexeberg, som utkom for ti år siden, solgte hele 50 000 eksemplarer. Den ble en skikkelig «bestselger». Sofies mange oppsiktsvekkende pasienthistorier gir en grundig veiledning i hvor viktig det er for helse og velvære med individuelt tilpasset kosthold.

Død debatt
-Både Erik og jeg ble bergtatt av pasienterfaringene som viste at denne enkle filosofien om kosthold - basert på urgammel viten – var løsningen for så mange, til tross for at den stred mot alt vi hadde lært på «doktorskolen»!

- Jeg skrev flere artikler om våre erfaringer med pasienter som ble friske med «lavkarbo-diett» i Legeforeningens eget tidsskrift og forventet en skikkelig debatt.
Den uteble til deres store overraskelse.

-Selv om vi erfarte at pasientene ble kvitt plager som migrene, overvekt og høyt blodtrykk og sykdommer som diabetes, muskel- og skjelettsykdommer og kronisk betennelse ved å gå over til et individuelt lavkarbo-kosthold, så er dette tydeligvis fortsatt uinteressant for både leger og politikere, sier Sofie Hexeberg.

- Så det ble verken ris eller ros eller debatt?

- Nei, snarere tvert imot. Det ble taust. Helt taust. Det ble ingen debatt om at man burde legge om hverken behandling eller bruke offentlige avgifter til å fremme et sunnere, bedre og mer individuelt kosthold for å få bukt med mye av de livsstilssykdommene vi ser i vårt eget land.

-Hva tenkte dere da?

- Erik var inne på tanken om at vi burde starte et nytt politisk parti for å egge til debatt og slik påvirke endringene i den offentlige «kostholdspolitikken».

-Hva skjedde? Startet dere ett nytt parti?

-Nei. Vi oppdaget i stedet at det var et nytt parti som var opptatt av helse og som hadde politikk vi var enige i -og i tillegg var åpent for nye løsninger.  Høsten 2019 tok vi kontakt, og vi ble da kjent med det nye Helsepartiet, stiftet i 2017 av den kjente «Megge-Lise» fra P4, Lise Askvik.

Stortingsvalget 2021
-Erik og jeg meldte oss inn i Helsepartiet i 2019, og siden den gangen har det gått slag i slag. Nå er Erik leder i Helsepartiet og samarbeider godt med Lise, som var utrolig glad for å få en lege til å fronte Helsepartiet.

- Vi har begge blitt godt kjent med både partiets ildsjel og grunnlegger, Lise Askvik, og mange andre ildsjeler som brenner for å skape et friskere Norge. Helsepartiet er et nytt og friskt pust i den norske politiske floraen, som vi vil være med å hjelpe frem.

Erik Hexeberg er partiets førstekandidat i Akershus, mens Sofie er listetopp i Rogaland. Under Matfestivalen i Bergen møtte hun mange velgere som har erfart hva kosthold har å si for kropp og psyke.
-Det er veldig hyggelig og interessant å møte velgere i mitt hjemfylke Rogaland. Nå gleder jeg meg til fortsettelsen, smiler Sofie Hexeberg som både i politikk og legegjerning jobber for Helsepartiets slagord "Et friskere Norge".