Lanserer ny julebrusfavoritt uten sukker
![](/data/images/00437/e74b9564-8ab8-4905-b3e8-b11ed448664c-w_720.jpg)
– Vi er veldig stolte av å kunne presentere Norges tredje mest populære julebrus i en sukkerfri variant. Nå skal også alle som elsker Dahls julebrus få nyte den samme gode smaken av jul helt uten sukker. Det vet vi er en kjærkommen førjulsnyhet for de mange fansene denne tradisjonsrike julebrusen har, sier kommunikasjonssjef i Ringnes, Nicolay Bruusgaard.
Den sukkerfrie varianten av Norges mest solgte julebrus, Hamar Lillehammer julebrus, bidro med et salg på 760 000 liter nærmest alene til at totalmarkedet for lett julebrus i fjor økte med hele 42 prosent.
Av de totalt 17 millioner liter med julebrus som ble solgt i fjor, var hele 3 millioner liter sukkerfri. Det betyr at nærmere 18 prosent av julebrusmarkedet allerede i fjor var sukkerfritt.
Smaker tett opp til originalen
– Dahls lettjulebrus kommer på flaske, og har en smak som ligger så tett opp til dagens sukkerholdige julebrus som mulig. Vi vet av erfaring fra tidligere år at det er viktig å produsere nok julebrus. Året vi lanserte Hamar Lillehammer julebrus som sukkerfri, bommet vi på prognosene og var utsolgt før julaften. Nå produserer vi så mye at vi føler oss rimelig trygge på at dette ikke skal skje i år, sier Bruusgaard.
Ringnes anslår at de skal produsere hele 200 000 liter eller mer enn 600 000 flasker med Dahls lett julebrus 0,33 liter.
Minst salg av sukkerfri julebrus i Trøndelag
Dahls julebrus selges over store deler av Norge, men er i særklasse mest populær i Trøndelag. Samtidig viser Ringnes’ tall for det norske totalmarkedet av julebrus at salget av julebrusvarianter uten sukker ikke er lavere enn nettopp i Trøndelag.
– Julebrus er for mange veldig tett knyttet til smak, farge og tradisjoner. Slik er det også med Dahls, som er klart mest populær i Trøndelags-området. Tallene kan tyde på at de trofaste fansene av Dahls julebrus har tenkt at så lenge Dahls ikke kommer uten sukker, så blir det Dahls med sukker. Vi forventer at dette bildet vil endre seg når de nå også får tilbud om sin lokale julebrusfavoritt uten sukker, sier Bruusgaard.
En av fire brus solgt i førjulstiden er julebrus
Det norske julebrussalget er i internasjonal sammenheng et helt unikt fenomen. I midten av oktober blir julebrusen kjørt ut i butikkene. I løpet av ukene frem mot julaften tar julebrussalget over stadig større andeler fra de tradisjonelle brusmerkene.
– De siste årene har julebrus stått for 25 prosent av brussalget den siste uken før jul. Da er det ekstra hyggelig for Ringnes, som satser hardt på å utvikle sukkerfrie varianter av våre populære brusvarianter, å kunne sørge for at det også i dette svært populære segmentet finnes alternativer, sier Bruusgaard.
Etterspørselen etter sukkerfri brus fortsetter å øke
Ifølge ferske tall fra Nielsen står nå de sukkerfrie brusvariantene for 56 prosent av alt brussalg i Norge. Det er 3 prosentpoeng mer enn i fjor. Hele 79 prosent av Ringnes’ salg så langt i år har vært en sukkerfri brusvariant, og det fortsetter å vokse.
– Vi satser og vil fortsette å satse tungt på sukkerfrie alternativer for alle våre populære brusvarianter. Det tar alltid litt tid å endre folks smakspreferanser, men alt tyder på at nordmenn virkelig har fått øynene opp for de sukkerfrie alternativene. Vi skal sørge for at de skal få et rikelig utvalg av sukkerfrie varianter fremover, sier Ringnes’ kommunikasjonssjef, Nicolay Bruusgaard.
Nøkkelord
Kontakter
Nicolay BruusgaardKommunikasjonssjef
Tel:+47 900 84 257nicolay.bruusgaard@ringnes.noBilder
Om Ringnes
Ringnes AS er Norges største bryggeriselskap med ca. 900 medarbeidere. Selskapet eies av Carlsberg Group, som er et av verdens ledende bryggerikonsern. Vi leverer øl, brus og vann til hele det norske drikkemarkedet og vi er stolte av våre mange populære merkevarer!
Følg pressemeldinger fra Ringnes
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Ringnes på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Ringnes
Gatorade tar sats i Norge!10.2.2025 09:12:39 CET | Pressemelding
Den originale sportsdrikken fra 1965, kjent som verdens største sportsdrikkmerke, lanseres nå i to nye smaker. Det blir også første gang det lanseres en sukkerfri variant av Gatorade i det norske markedet. Som en del av satsningen har Gatorade inngått et spennende samarbeid med Holmenkollen Skifestival.
Topp for alkoholfritt øl i julen19.12.2024 10:46:22 CET | Pressemelding
Nordmenn drikker mer alkoholfritt øl i julen enn ellers i året. Det kommer frem av en fersk Norstat-undersøkelse.
Brusen Villa fyller 60 år6.12.2024 09:01:12 CET | Pressemelding
Den populære brusen med smak av fruktchampagne het opprinnelig Villa Farris og ble lansert av Farrisfabrikken i 1964.
Norges sprekeste 90-åring26.3.2024 11:36:23 CET | Pressemelding
Solo, en av Norges mest kjente og kjære merkevarer, fyller 90 år. I flere tiår har den gule brusen vært en selvskreven del av norske påsketradisjoner og skapt glede og god stemning i norske hjem og hytter.
Det blir Solofest i påsken21.3.2024 13:59:46 CET | Pressemelding
For veldig mange er Solo en ufravikelig del av påskehyggen. Med et forventet forbruk på rundt 7 millioner liter Solo i og rundt påske, tilsvarer dette over 20 prosent av det årlige salgsvolumet til den folkekjære brusen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom