Norges sprekeste 90-åring
Solo, en av Norges mest kjente og kjære merkevarer, fyller 90 år. I flere tiår har den gule brusen vært en selvskreven del av norske påsketradisjoner og skapt glede og god stemning i norske hjem og hytter.

Tønsberg Bryggeri var første bedrift som startet produksjon og salg av Solo i Norge i 1934. Solo kom til Norge fra Valencia i Spania og resepten besto av et appelsinkonsentrat som ble markedsført som «Naranjito Solo», på norsk oversatt til «appelsin alene». Det vil si at det var et et konsentrat basert på kun appelsiner.
Rikskjendis
Etter oppstarten hos Tønsberg Bryggeri, ble den gule brusen norgesberømt og etter hvert tappet på flaske i de fleste deler av landet. Solo ble brusen hele landet kjente til. Dette skyldes ikke minst den aktive og profesjonelle bruken av reklame.
- Med konsepter som «Gult er kult», «Olos», «Soon to be world famous» til dagens «Go Solo» - har brusen blitt en favoritt for flere generasjoner, sier Solosjef i Ringnes, Ida Davidsen.
Påskefavoritt
Selv om Solo er en favoritt hele året, har den gule, friske brusen en spesielt sterk posisjon i påsken.
-Det har nok å gjøre med at påsken er tiden hvor mange for alvor ønsker solen og lysere dager velkommen tilbake. Ikke bare assosieres navnet med sola, men den gule fargen og appelsinsmaken er for mange selve smaken av påske. Det er i denne konteksten at Solo har etablert seg som den ubestridte påskebrusen i Norge, fortsetter Ida.
Solo Super
Hun forteller at det konsumeres rundt syv millioner liter Solo i og rundt påske. - Dette utgjør mer enn 20 prosent av årsforbruket til brusen og er et klart bevis på dens urokkelige plass i hjertene til det norske folk.
– De siste par årene ser vi at det er Solo Super, varianten uten tilsatt sukker, som flest foretrekker. Vi regner med at den kommer til å stå for 60-65 prosent av det totale salget, noe som speiler utviklingen i brusmarkedet for øvrig, legger Ida til.
Solosjefen røper at de ikke har klart å finne ut hvilken dag i 1934 at Solo ble lansert.
– Det gjør egentlig ikke så mye. Solo fortjener å bli feiret i hele år, avslutter Ida med et smil.
Nøkkelord
Kontakter
Nicolay BruusgaardKommunikasjonssjefRingnes
Tel:90084257nicolay.bruusgaard@ringnes.noBilder

Ringnes AS er Norges største bryggeriselskap med ca. 900 medarbeidere. Selskapet eies av Carlsberg Group, som er et av verdens ledende bryggerikonsern. Vi leverer øl, brus og vann til hele det norske drikkemarkedet og vi er stolte av våre mange populære merkevarer!
Følg pressemeldinger fra Ringnes
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Ringnes på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Ringnes
Gatorade tar sats i Norge!10.2.2025 09:12:39 CET | Pressemelding
Den originale sportsdrikken fra 1965, kjent som verdens største sportsdrikkmerke, lanseres nå i to nye smaker. Det blir også første gang det lanseres en sukkerfri variant av Gatorade i det norske markedet. Som en del av satsningen har Gatorade inngått et spennende samarbeid med Holmenkollen Skifestival.
Topp for alkoholfritt øl i julen19.12.2024 10:46:22 CET | Pressemelding
Nordmenn drikker mer alkoholfritt øl i julen enn ellers i året. Det kommer frem av en fersk Norstat-undersøkelse.
Brusen Villa fyller 60 år6.12.2024 09:01:12 CET | Pressemelding
Den populære brusen med smak av fruktchampagne het opprinnelig Villa Farris og ble lansert av Farrisfabrikken i 1964.
Det blir Solofest i påsken21.3.2024 13:59:46 CET | Pressemelding
For veldig mange er Solo en ufravikelig del av påskehyggen. Med et forventet forbruk på rundt 7 millioner liter Solo i og rundt påske, tilsvarer dette over 20 prosent av det årlige salgsvolumet til den folkekjære brusen.
Pepsi MAX i ny drakt19.3.2024 13:31:27 CET | Pressemelding
Denne uken kommer de første Pepsi MAX-boksene og flaskene med nytt design ut i butikkene. Endringene er en del av en global konseptfornyelse fra PepsiCo.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom