Brusen Villa fyller 60 år
Den populære brusen med smak av fruktchampagne het opprinnelig Villa Farris og ble lansert av Farrisfabrikken i 1964.
- Navnet stammer fra en villa som lå i Treschows gate 2 i Larvik. Huset ble oppført etter bybrannen i 1902 og var i flere år bolig for Farris-selskapets direktører. På folkemunne ble den kalt Villa Farris – og en tegning av villaen preger fortsatt etiketten på den populære brusen den dag i dag, sier merkevaresjef for Villa, Josefine Hagatun.
For å skille bedre mellom merkevaren Farris og Villa Farris, ble Farris-navnet fjernet fra sistnevnte i 1983, og brusen fikk det nye navnet Villa Champagne. Fra 2004 medførte EU-regulativ at det ikke lenger var lov å bruke betegnelsen «champagnebrus», og Villa gikk da bort fra å bruke dette i navnet. - Siden den tid har den folkekjære brusen båret navnet «Villa», fortsetter Josefine.
Familiebrus
Villa har i alle år vært en typisk «familiebrus» og serveres gjerne til festlige anledninger. I tråd med Ringnes’ strategi om å satse på sukkerfrie produkter ble Villa Lett lansert i 2018. Våren 2021 fikk Villa nytt og oppgradert design. Designet trekker frem Farris-villaen og fargene som har vært med de siste tiårene; rødt, hvitt og grønt. – 2021-versjonen byr også på en hagefest med lyslenker og god stemning for å skape assosiasjon til «sprudlende hverdagsluksus», avslutter Josefine.
Om Villa Farris:
- Villaen ble oppført i 1902
- I 1930 ble villaen ominnredet til danserestaurant og losjihus under navnet Pensjonat Farris.
- Fra 1942 og ut krigen var den i tyskernes besittelse under navnet Soldatenheim.
- Etter krigen ble den igjen danserestaurant med navnet Villa Farris, men bygget brant dessverre ned 6.juli 1971.
Nøkkelord
Kontakter
Nicolay BruusgaardKommunikasjonssjefRingnes
Tel:90084257nicolay.bruusgaard@ringnes.noBilder
Ringnes AS er Norges største bryggeriselskap med ca. 900 medarbeidere. Selskapet eies av Carlsberg Group, som er et av verdens ledende bryggerikonsern. Vi leverer øl, brus og vann til hele det norske drikkemarkedet og vi er stolte av våre mange populære merkevarer!
Følg pressemeldinger fra Ringnes
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Ringnes på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Ringnes
Norges sprekeste 90-åring26.3.2024 11:36:23 CET | Pressemelding
Solo, en av Norges mest kjente og kjære merkevarer, fyller 90 år. I flere tiår har den gule brusen vært en selvskreven del av norske påsketradisjoner og skapt glede og god stemning i norske hjem og hytter.
Det blir Solofest i påsken21.3.2024 13:59:46 CET | Pressemelding
For veldig mange er Solo en ufravikelig del av påskehyggen. Med et forventet forbruk på rundt 7 millioner liter Solo i og rundt påske, tilsvarer dette over 20 prosent av det årlige salgsvolumet til den folkekjære brusen.
Pepsi MAX i ny drakt19.3.2024 13:31:27 CET | Pressemelding
Denne uken kommer de første Pepsi MAX-boksene og flaskene med nytt design ut i butikkene. Endringene er en del av en global konseptfornyelse fra PepsiCo.
Grøttland til Ringnes29.2.2024 15:28:59 CET | Pressemelding
Ringnes styrker seg på kommunikasjon og bærekraft når Jeppe Grøttland går inn i en nyopprettet rolle som senior kommunikasjonssjef med ansvar for ESG fra 1. mars.
30 år siden Imsdaleventyret startet12.2.2024 11:42:08 CET | Pressemelding
- Da vi under OL på Lillehammer lanserte Imsdal, var det mange som var skeptiske. Vi fikk høre at vann på flaske ville være som å selge sand i Sahara. 30 år senere – med fasiten i hånd – kan vi trygt si at skeptikerne tok feil, sier merkevaresjef for Imsdal i Ringnes, Josefine Hagatun.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom