Landbrukspris for ost fra fjellbeitende nordnorske geiter

Lofoten Gårdsysteri er årets vinner av Bedriftsutviklingsprisen i landbruket i Nordland. Vinnerne lager oster av internasjonal klasse basert på gårdens ressurser og naturen rundt. I tillegg driver de en gårdskafè, gårdsbutikk og skolehage.
Prisvinnerne med sønner. Foto: Mathilde Sæthre.

Marielle de Roos og Hugo Vink har opprinnelse fra Nederland, men endte opp som bønder i Nordland. De ble fascinert over bøndene i Norge som med sine høye fjell og dype fjorder utnytter større deler av naturen til beite. De så dermed potensialet for å lage med oster av høy kvalitet, som nå har vunnet både gull og sølv i NM.

Lofoten Gårdsysteri ble etablert i 2001, og holder til på Saupstad i Vestvågøy hvor de har geitemelkproduksjon og driver et gårdsysteri. De formidler kunnskap og er et utstillingsvindu for norsk landbruk og lokalmatproduksjon.

Geiter, høns og griser

På gården har de rundt 150 melkegeiter, i tillegg til årets kje. De har høner som legger egg, og utegriser gjennom sommerhalvåret. Alle dyra går ute på beite om sommeren. I sommerhalvåret er geitene ute på utmark i fjellet og innmark rundt gården. Her går de i flokk og beiter friskt beite som gir ostene den gode smaken.

Ekteparet yster ost året rundt i sitt eget gårdsysteri, og selger de ferdige produktene i gårdsbutikken.

Marielle de Roos og Hugo Vink er opptatt av at produkter skal være kortreiste, og gården dyrker og produserer mat etter økologiske og biodynamiske prinsipper. De baserer seg på mest mulig videreforedling av melken og kjøttet de produserer, som igjen selges i gårdskafèen eller i gårdsbutikken. Dyrene sendes til slakteri, og tas i retur og benyttes i egen produksjon av spekepølse, pølser og kjekjøtt for salg.

Glade vinnere

Vinnerne er svært fornøyde med å få Bedriftsutviklingsprisen i landbruket for Nordland.

-Vi er veldig glade og stolte over å få denne prisen. Å bruke de lokale ressursene rundt oss og produsere kvalitetsmat og opplevelser på en bærekraftig måte er drivkraften i vår familie. Det er en kjempemorsom utfordring å få det til her i Nordland. Denne prisen gir oss enda mer inspirasjon og glede i arbeidet, sier Marielle de Roos.

Lofoten gårdsysteri har gjort en spesiell innsats for å fremme både produksjon, videreforedling, varehandel, servering/restaurantdrift og undervisning om økologisk mat på en svært god måte. De tar gjerne imot besøk for omvisning og informasjon om hvordan gården drives etter avtale, og tilbyr også kurs i ysting hvor man lærer å lage økologisk ost.

Juryens begrunnelse

Det var i år flere gode kandidater som kjempet om årets pris. Kandidatene ble vurdert etter kriteriene økonomisk, sosial og miljømessig bærekraft samt innovasjon/nyskaping, og Lofoten Gårdsysteri hadde den høyeste samlede poengsummen.

Lofoten Gårdsysteri har selv utviklet ostetyper og kjøttprodukter. Blant annet ved bruk av tang i oster, utviklet i et samarbeid med Lofoten Seaweed. Aktivitetsnivået er høyt og engasjementet stort. Kvalitet, økologi og den gode smaken står sentralt i deres produksjon og formidlingsarbeid.

- Lofoten Gårdsysteri har vært svært innovativ og bidratt med viktig kunnskap og inspirasjon til andre som satser på økologisk landbruk, lokalmat og opplevelser rettet mot reiselivet, sier juryleder og regiondirektør i Innovasjon Norge, Monica Ahyee.

Juryens enstemmige vurdering var at Lofoten Gårdsysteri har gjort en spesiell innsats for å fremme både produksjon, videreforedling, varehandel, servering, restaurantdrift og vurdering om økologisk mat på en svært god måte.

Prisvinnerne med sønner. Foto: Mathilde Sæthre.
Prisvinner Hugo Vink. Foto: Innovasjon Norge
Prisvinner Hugo Vink og Bjørg Helene Jenssen fra Innovasjon Norge Nordland. Foto: Innovasjon Norge

Innovasjon Norge støtter Beyonder med 75 millioner til batteriprosjekt14.3.2024 10:00:00 CET | Pressemelding

Beyonder i Rogaland mottar 75 millioner kroner i tilskudd til batteriprosjekt fra Innovasjon Norge. - Beyonder er et strålende eksempel på at Rogalandsgründere virkelig satser på verdiskaping og eksport i nye grønne verdikjeder, og styrker det som allerede er et svært interessant økosystem knyttet til energistyring, lading og elektrifisering i fylket vårt, sier Kari Holmefjord Vervik, regiondirektør i Innovasjon Norge.