Kunstneren Pøbel løfter Helsepartiets kjernesak

Den rogalandsbaserte grafittikunstneren Pøbel har i sitt oppdrag for Helse Vest, på pøbelaktig vis, lagt inn klok og viktig kritikk av dagens helsesystem. Helsepartiet er imponert over hans uttrykk, idé og mot.

Kunstneren Pøbel fikk i oppdrag av Helse Vest å lage årets julekort til de ansatte. Inne i kortet lå en QR-kode med kritikk av helsesystemene. Foto: screenshot fra PØBELs Instagramkonto

Pøbel blir omtalt som Norges egen Banksy, og hans grafittikunst er mer enn slående for øyet. Han går dypere. I sitt julekort til norske helseansatte la han inn en QR-kode med kritikk av systemene de helseansatte må arbeide i.

- Pøbel har brukt kunstens magi til å løfte en av de aller viktigste problemstillingene høyt opp. Det er sterkt. Helsepartiet er takknemlige for at Pøbel tok kontakt og for spennende dialog om de alvorlige svakhetene i våre helsesystemer, sier partileder Lise Askvik.

I sitt kreative kunstnerstunt setter Pøbel med varme og omtanke ord på problemets kjerne; et helsesystem som er økonomistyrt og omdømmefiksert, fremfor humant.
- Dette hadde Pøbel erkjent gjennom kontakt med ulike helseansatte, pasienter og pårørende. I etterkant av egne erfaringer tok han kontakt med Helsepartiet og dette gjennomarbeidede stuntet er helt og holdent hans verk. At han klarer å få frem en så komplisert sak så effektivt, viser kløkt og kunstnerisk styrke. Nå må menneskelige verdier og demokratisk styring mye mer inn i helsesektorens politiske grunnlag, styringsregimer og kommunikasjon, sier partileder Lise Askvik som satte stor pris på Pøbel-kontakten.

Kunstneren fikk i oppdrag av Helse Vest å utforme årets julekort til de helseansatte etter et år med med pandemi, underbemanning og svært variabel helseledelse. For å bringe frem sin kritikk la Pøbel inn en QR-kode i julekortet, som førte videre til en sterk videohilsen:

Se hele videoen her: https://www.nrk.no/rogaland/kunstneren-pobel-lurte-helse-vest-med-skjult-budskap-i-julekort-1.15279418

- Helsepartiet ønsker å understreke viktigheten og alvoret i Pøbels kritikk. Nå må debatten om de manglende humane verdier i styringen av helsesektoren begynne, undertrekker Askvik.
- Jeg utfordrer mediene -og da NRK spesielt- til å ta debatten om vi skal fortsette slik eller om vi nå skal basere nasjonalregnskapet på den enkel sannhet som Pøbel formidler: helse er ikke primært en utgift, det er en investering i både enkeltmennesker og i økonomien.
I tillegg utfordrer jeg hver enkelt velger til å ta standpunkt før høstens valg, om "deres parti" har en god og verdibasert helsepolitikk, eller om de er systemdrivere som står bak dagens mange utfordringer.

Lytt til Pøbel: Helse er en investering