KS om ny regjeringsplattform: Handlingsrom gjør kommunene til de beste medspillerne

– Gi kommunesektoren økonomisk og politisk handlingsrom, og støtt opp om digitalisering og innovasjon, så vil kommunene bli viktige medspillere for å gjennomføre regjeringsplattformen, sier KS’ styreleder Gunn Marit Helgesen.

Styreleder i KS, Gunn Marit Helgesen.
Foto: KS
Styreleder i KS, Gunn Marit Helgesen. Foto: KS

Helgesen peker på at kommunesektoren spiller en viktig rolle for å tilby bærekraftige velferdstjenester, bidra til næringsutvikling over hele landet og få til grønn omstilling – som er viktige mål for den nye regjeringen.

– Økonomisk handlingsrom er viktig for at kommunene skal kunne gjøre jobben godt, men penger alene er ikke nok. Politisk handlingsrom til å løse oppgavene er også viktig. Da kan kommunene være nyskapende og utvikle tjenestene. Vi ser fram til samarbeid om å stimulere til en innovativ og digital kommunesektor, sier Helgesen.

Særlig Arbeiderpartiet har framhevet en tillitsreform i offentlig sektor som viktig.

– KS deler målet om å bruke mindre tid på kontroll, rapportering og tilsyn – og mer tid til å gi innbyggerne tjenester. Den beste måten å få til det er mindre statlig detaljstyring og mer tillitsbasert rammestyring av kommunene. KS samarbeider gjerne om å utforme en slik reform, sier Helgesen.

Styreleder i KS, Gunn Marit Helgesen.
Foto: KS
Styreleder i KS, Gunn Marit Helgesen. Foto: KS

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra KS på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Tragisk hendelse i Bergen20.9.2021 17:26:52 CEST | Pressemelding

– Det er tragisk når en ansatt blir angrepet på jobb i kommunen og dør av skadene, sier Bjørn Arild Gram, styreleder i KS, kommunesektorens organisasjon. To ansatte på Nav Årstad i Bergen ble knivstukket i et brukermøte mandag formiddag. Den ene av dem, en kvinne i slutten av 50-årene, døde senere av skadene. – Kommune-Norge sender varme tanker til kvinnens familie, til det andre offeret og til kolleger i Bergen kommune, sier Gram.