Kronprinsen deltar på NBBLs 75-årsfeiring

Kronprinsen er blant gjestene når boligsamvirket feirer sitt 75-årsjubileum onsdag. Feiringen avrundes med frokostmøte om strømpriser torsdag morgen.
NBBL og flere boligbyggelag ble stiftet i 1946. Onsdag feirer boligsamvirket 75-årsjubileum.

NBBLs jubileumsfeiring finner sted på Hotel Clarion The Hub onsdag 17. november 2021. Hans kongelige høyhet kronprins Haakon og kommunal- og distriktsminister Bjørn Arild Gram vil holde hilsningstale, og unge artister som rapperen Musti og komiker Marta Leivestad vil sette sitt preg på arrangementet.

Feiringen blir etterfulgt av frokostmøte torsdag 18. november i samme lokale. Under tittelen «Hvordan ruste husholdningene mot økende strømpriser?» deltar blant andre NVE-direktør Kjetil Lund og Guro Hauge i Miljøstiftelsen Zero. Ola Elvestuen (V), Nikolai Astrup (H), Terje Aasland (Ap) og Birgit Oline Kjerstad (SV) deltar i debatt. Program og påmelding finnes her.

Bakgrunn

NBBL ble stiftet for 75 år siden med et formål om å støtte kooperativ bygging, formidle erfaringer og drive opplysningsvirksomhet. I de første etterkrigsårene spilte boligbyggelagene en vesentlig rolle i gjenoppbyggingen av landet etter krigen. Til tross for store omstillinger med opp- og nedturer i markedet gjennom årenes løp, er boligsamvirket fortsatt en betydelig boligaktør og samfunnsbygger.

I dag er 41 boligbyggelag tilsluttet NBBL. Disse forvalter 14.700 borettslag og sameier med til sammen over 1.135.000 enkeltmedlemmer. Boligbyggelagene bidro i 2020 til å igangsette i underkant av 3.000 boliger eller cirka 10 prosent av alle boligene som bygges.