NORSAR

Kronprins Haakon skapte jordskjelv hos NORSAR

Det ble en rystende opplevelse for Kronprins Haakon da han fredag besøkte forskningsstiftelsen NORSAR på Kjeller.
:Kronprinsen vinker til barna fra Espira kunnskapsbyen barnehage som har møtt opp utenfor NORSAR for å ta ham imot.

I løpet av en liten time fikk Kronprinsen høre hvordan NORSAR overvåker prøvestansavtalen for atomvåpen, hvordan de vurderer jordskjelvrisiko, og hvordan de hjelper olje- og gass-selskaper med å utvinne olje og gass på en mer effektiv og mindre risikofylt måte.

Viktig fredsarbeid
Kronprinsen besøkte NORSAR i anledning instituttets 50-årsjubileum. Det var en stolt instituttleder som tok imot Kronprinsen.

- Vi er utrolig stolte over å få så fint besøk i forbindelse med 50-årsjubileumet vårt, sa administrerende direktør Anne Lycke.

I sin presentasjon til Kronprinsen la hun vekt på at NORSARs teknologi og kompetanse gjør det mulig for verdenssamfunnet å si fra når noen bryter prøvestansavtalen ved å sprenge atomvåpen.

- At en uavhengig institusjon følger med har en forebyggende effekt, og er derfor en viktig del av norsk fredsarbeid, sa Lycke.

Samarbeidsavtale med Aker BP

Hun fortalte også at NORSAR har teknologi og kompetanse som kan komme samfunnet til nytte innenfor et langt større område enn jordskjelv og prøvesprengninger. For eksempel vil olje og gass vil bli et enda viktigere satsingsområde for NORSAR fremover.

- Jeg er veldig glad for å fortelle at vi nylig har inngått en samarbeidsavtale med Aker BP om hvordan vi i fellesskap kan utvinne olje og gass på en sikrere og mer effektiv måte, sa Lycke.

Hun la ikke skjul på at hun er strålende fornøyd med den nye samarbeidsavtalen og at NORSAR ser et stort potensial for å knytte til seg flere industrielle partnere.

I tillegg ser Lycke at NORSAR kan bidra til raskere oppklaring av hendelsesforløp knyttet til store hendelser og ulykker.

- Når det først smeller hører vi med en gang hvor ulykken har funnet sted. Dermed kan vi bidra til å spare verdifull tid. Det betyr også at kostnadene for samfunnet kan bli lavere, forklarte Lycke.

Jordskjelv på Kjeller

Ved hjelp av seismometre kan NORSAR høre rystelser i jordskorpen, uansett hvor i verden de finner sted. Det kan være både naturlige og menneskeskapte jordskjelv.

Seismometrene er meget sensitive og kan identifisere det aller minste skjelv, for eksempel utløst av et lekent lite hopp i nærheten av instrumentet.

Og sånn kan det ha seg at Kronprinsen lagde et aldri så lite jordskjelv da han besøkte Kjeller.

Pressekontakt:
Anne Strømmen Lycke
Administrerende direktør NORSAR
E-post: anne.lycke@norsar.no

Bilder

Last ned bilde
Blomsterpiken Hedda Skau tar imot Kronprinsen foran Anne Lycke, Arve Mjelva og Toril Tømte.
Last ned bilde
Jon Magnus Christensen forklarer hvordan seismografene til NORSAR fungerer. Fra venstre: Anne Lycke og  Jon Magnus Christensen fra NORSAR, Gro Gunnleiksrud Haatvedt fra Aker BP og fylkesmann i Akershus, Valgjerd Svarstad Haugland.
Jon Magnus Christensen forklarer hvordan seismografene til NORSAR fungerer. Fra venstre: Anne Lycke og Jon Magnus Christensen fra NORSAR, Gro Gunnleiksrud Haatvedt fra Aker BP og fylkesmann i Akershus, Valgjerd Svarstad Haugland.
Last ned bilde
Kronprinsen konsentrerer seg når Anne Lycke forklarer hvordan seismografen fungerer.
Last ned bilde
Jon Magnus Christensen fra NORSAR, Kronprinsen, Anne Lycke fra NORSAR ogGro Gunnleiksrud Haatvedt fra Aker BP på vei inn for å lage utslag på seismografen
Kronprinsen lager jordskjelv.
Last ned bilde
Kronprinsen ser resultatet av sitt eget signaturhopp på seismografen

Om NORSAR

NORSAR
Gunnar Randers vei 15
2007 Kjeller

NORSAR er et forskningsinstitutt med spesialkompetanse innenfor seismologi og geofysikk.

Instituttet ble opprettet i 1968 for å overvåke Prøvestansavtalen for prøvesprengning av atomvåpen. Ved hjelp av svært sensitive seismometre registrerer NORSAR rystelser i jorden over hele verden. På den måten identifiserer de hvor og med hvilken styrke en prøvesprengning har funnet. Overvåkningen av Prøvestansavtalen er viktig for å forhindre utvikling av kjernefysiske våpen. Teknologiene som brukes er seismologi, infralyd og radionukleide-registreringer. NORSAR har 6 stasjoner i Norge som er en del av et verdensomspennende nettverk.

Gjennom 50 år med overvåkningsarbeid har NORSAR tilegnet seg kompetanse og teknologi som er relevant innenfor en rekke samfunnsområder. I dag er også analyser av jordskjelvrisiko, rasovervåkning, mikroseismisk overvåkning og sikring av CO2-lagring en viktig del av NORSARS virksomhet. Ved å utnytte og analysere infralyddataene NORSAR samler inn, bidrar instituttet også til forskning og utvikling for å gi mer presise værmeldinger langt frem i tid. NORSAR lager geovitenskapelige programvareløsninger. Merkevarene NORSAR 2D, 3D og SeisRoX er solgt til alle de ledende oljeselskapene over hele verden.