Kron-kundene nettokjøpte fond hver måned i 2022 på tross av markedsfall

I 2022 nettotegnet Kronkundene fond for 2,1 milliarder kroner på tross av børsfall og dårligere råd. - Å klare å unngå å selge seg ut i panikk på bunnen av markedet er en av de viktigste bidragsyterne til god langsiktig avkastning, sier Krons investeringsdirektør Joar Hagatun.
Investeringsdirektør og grunnlegger Joar Hagatun. (Foto: Tobias Østmoen)

Milliardtegning gjennom surt børsår

Det ble tegnet fond for 2,85 milliarder kroner, mens det ble solgt fond for 705 millioner kroner. Det var gjennom 2022 positiv netto tegning i alle måneder, noe som er unikt i forhold til andre fondsplattformer og forvaltere.

- Det er bare å berømme Kronkundene for å ha forstått at det sjeldent er lurt å selge fond eller stoppe spareavtaler etter større markedsfall. Dette gjorde at de fleste fikk med seg høstens opptur etter verdensindeksen MSCI ACWI bunnet ut i juni påpeker Hagatun.

Satser tungt på USA

På fondstoppen i desember og for 2022 som helhet domineres listen av indeksfond. I desember havnet iShares sitt S&P 500 fond helt oppe på fjerde plass. Fondet investerer i den amerikanske S&P 500 indeksen, som består av de 500 største selskapene notert i USA. Indeksen hadde sitt verste år siden finanskriseåret 2008 i fjor, mye på grunn av at den inneholder 23 % teknologiaksjer.

- At mange velger å overvekte amerikanske aksjer, som jo allerede veier tungt i globale indeksfond, kan tyde på en forventning om at inflasjonen i USA kan falle raskere enn mange andre tror og at lange renter kan ha toppet ut. Et slikt scenario kan være positivt for fjorårets tapere innenfor teknologi, der mange selskaper prises på fremtidig inntjening sier investeringsdirektøren.

Norske indeksfond også populære

Alfred Berg, Storebrand, DNB og KLPs norske indeksfond er også på topplisten for 2022. Dette er fond som i tråd med den usedvanlig stabile norske indeksen gjorde det relativt sett godt i 2022 med ca – 1 % avkastning. Det er bedre enn de fleste Norge-fondene i markedet, hvor avkastningen for året varierer kraftig. First Generator og Storebrand Verdi gjorde det best med 12 – 13 % positiv avkastning, mens Danske Invest Norge Vekst og Handelsbankens fossilfrie indeksfond ligger i bunnen med negativ avkastning på – 20 til 21 %.

- Oljesmurte Oslo børs har nytt godt av at lokomotiver som Equinor har steget med 49 %. Dette har demmet opp for betydelige fall i andre ikke oljerelaterte aksjer og skapt et betydelig utfallsrom for de norske forvalterne. At mange velger å overvekte Oslo børs handler trolig om tro på at energisituasjonen i verden vil forbli kritisk, men kan også være et uttrykk for å dra nytte av valutaeffekten som kan komme av at en relativt svak norsk krone kan komme til å styrke seg i en periode med økt risikoappetitt. Forhåpentligvis er det ikke fordi de løper etter historisk avkastning sier Hagatun.

Topp 10 nettokjøpte fond totalt 2022

KLP AksjeGlobal Indeks P
DNB Global Indeks N
Alfred Berg Indeks C