Kron-kundene kjøpte fond på tross av bankuro

På tross av en rekke dramatiske bankkollapser i mars holdt Kron-kundene seg til investeringsplanene sine og tegnet fond for 278 millioner kroner i mars.
Porteføljeforvalter i Kron (Foto: Tobias Østmoen)

Den dramatiske måneden ble preget av den nest største bankkollapsen i amerikansk histoire da Silicon Valley Bank gikk overende i midten av måneden. I tillegg ble en vaklende Credit Suisse overtatt av UBS. Bankkrisen utløste et fall for finansaksjer spesielt, og markedet generelt.

Etter resolutte inngrep fra myndigheter og sentralbanker, med blant annet garanti for innskudd, kom markedet sterkt tilbake mot slutten av måneden. Både verdensindeksen og amerikanske S&P 500 endte dermed i pluss i norske kroner. Krons kunder hadde uttak på 81 millioner og netto innskudd endte dermed på i underkant av 200 millioner i mars.

- I en måned som brakte minnene fra finanskrisen i 2008 frem igjen fra mørket er det imponerende at så mange klarer å holde seg til planen sin og fortsette månedlig sparing. Da er det ekstra hyggelig at de blir belønnet med oppgang i slutten av måneden når uroen legger seg, sier Joar Hagatun, porteføljeforvatler i Kron.

Fremvoksende markeder i vinden
På topp ti listen finner vi denne gangen fondet Storebrand Indeks - Nye Markeder, som investerer i såkalte fremvoksende økonomier, med blant annet Kina i spissen.

- Mange har nok fått med seg den mulige oppsiden i at Kina starter opp igjen for fullt etter tre år med strenge restriksjoner. Også andre land, som India, kan være i ferd med å reise seg etter den svakeste økonomiske veksten siden 1979. Med en pris / inntjening (P/E) på nærmere 12 for fremvoksende markeder og 17 for modne markeder er rimeligere prising også et argument for å investere i slike fond påpeker forvalteren.

Dette støttes av at fondet Storebrand Indeks - Alle Markeder også er på listen. Fondet skiller seg ut på listen som det eneste fondet som investerer både i utviklede markeder og fremvoksende markeder.

- Flere år med sterk avkastning i utviklede markeder har nok satt fond med fremvoksende markeder litt i skyggen i investorers porteføljer. Det er viktig å minne seg selv på at aksjeavkastningen i disse landene ikke nødvendigvis svinger i takt med resten av verden og at en portefølje dermed kan svinge mindre og tåle mer uvær ved å ha med fremvoksende markeder, sier Hagatun.

8 av 10 indeksfond
Hele 8 av 10 fond på topp ti listen var i mars indeksfond fra leverandører som Kron, DNB, Storebrand, KLP og iShares. Sistnevnte er eid av amerikanske Blackrock, som er verdens største kapitalforvalter som med sine ca 105 000 milliarder kroner under forvaltning er ni ganger større enn det norske oljefondet.

- At ny investert kapital går til globale indeksfond er nok et resultat av at flere forstår at kostnader er viktig for å oppnå god langsiktig avkasting i kombinasjon med skuffelse over resultatene til de globale aktive fondene markedsført i Norge avslutter Hagatun.

Topp 10 fond kjøpt i mars

DNB Europa Indeks

Storebrand Indeks - Alle Markeder

Storebrand Indeks - Nye Markeder