Kortrekorder knust på Black Friday

Nok et år har den elleville handledagen slått kortrekordene.
KNUSTE REKORDER: Nok en gang satte Black Friday kortrekorder for flere milliarder kroner.

Nær 9,3 millioner kortkjøp ble gjennomført, noe som tilsvarer en økning på 3,5 prosent sammenlignet med fjoråret. Årets Black Friday står dermed igjen som den dagen i Norges historie med flest gjennomførte korttransaksjoner, melder Dinero.no.

Vi handlet tilbudsvarer for mer enn 3,8 milliarder kroner, en økning på 1,9 prosent fra 2018. Den amerikanske tradisjonen markerer tradisjonelt startskuddet for julehandelen, og har vært et fenomen i Norge siden 2010. Ikke bare julegavene handles inn til reduserte priser denne dagen, men også ting til hjemmet, reiser, elektronikk og hvitevarer.

– Basert på kortstatistikken kan det virke som det var veldig mange som var ute og handlet allerede fra klokken 10, og dette vedvarte store deler av dagen. Det var også betydelig mer kortbruk utover kvelden, helt frem til klokken 23, sier Stein-Arne Tjore, pressesjef for Nets i Norge i en pressemelding.

Statistikken inkluderer internasjonale kort, kredittkort og elektroniske gavekort i tillegg til BankAxept-kort, melder Nets.

Høyt trykk også på nett

Netthandelen har økt på et generelt grunnlag siden i fjor, og handlevanene har satt sine spor også under Black Friday.

– Sammenlignet med en gjennomsnittsfredag ble det totalt gjennomført 46 prosent flere nettkjøp denne dagen, forteller Tjore.

Samtidig handler stadig flere med Vipps på nett. Antallet transaksjoner økte drastisk under hele Black Week og kulminerte i omsetningsrekord på fredag. Torsdagen satte riktignok rekord, inntil en økning på 113 prosent i Vipps-transaksjoner på fredag raskt knuste denne.

− Veksten kommer både fordi du nå kan bruke Vipps på nett i flere og flere nettbutikker, og fordi flere og flere nordmenn bruker oss også når de handler på nett. Ved utgangen av året har vi 15 prosent markedsandel på nett, sier Hanne Kjærnes i Vipps.

Kontaktløs betaling nok en gang på topp

Siden i fjor har andelen kontaktløse betalinger økt med 346 prosent. Årsaken er at flere brukersteder har aktivert NFC-teknologien i sine terminaler, i tillegg til at beløpsgrensen for kontaktløse betalinger uten PIN-autentisering har økt til 400 kroner. Også under Black Friday ble nye rekorder satt.

− På BankAxept var det nye rekorder både i antall transaksjoner og andelen kontaktløs betaling. Over 20 prosent tæppet når de betalte på fredag, sier Kjærnes i Vipps.

Innen 2020 er det satt krav om at alle terminaler må være kompatible med kontaktløs betalingsteknologi, noe som vil bidra til at veksten tiltar desto mer i tiden framover.