Kokkekonkurransen Nordic green chef arrangeres på Hell i Stjørdal torsdag 1. juni

Noen av de beste nordiske kokkene er tatt ut til å konkurrere i Nordic green chef på den store nordiske kongressen til Nordic Chef Association. Det er andre gang denne kokkekonkurransen arrangeres, og det skjer på Hell Amfi i Stjørdal.

–Nye norske grønnsaker skal spille hovedrollen i alle rettene i denne konkurransen, forteller leder for konkurransene, Svein Magnus Gjønvik. Sammen med NKL Trondheim organiserer han alle kokkekonkurransen som arrangeres under kongressen. Opplysningskontoret for frukt og grønt (OFG) og Bama Storkjøkken er med som bidragsytere til Nordic Green chef.

I denne konkurransen skal det være 2 kokker på hvert lag, en senior (over 25 år) og en junior (under 25 år).

Deltagere på hjemmebane

For Norge deltar Nils Flatmark og Sindre Hjelmseth. Nils vant Årets grønne kokk i mars 2023. Begge har fartstid i Trondheim, henholdsvis Britannia hotell og 2 rom og kjøkken så de stiller på hjemmebane og håper på en skikkelig heiagjeng.

Bli med å heie dem fram på Hell 1. juni. Konkurransen starter klokka 14:00, der hvert lag har 4 timer på seg til å lage 3 retter til 12 personer. Det er litt av et maratonløp de skal igjennom. Deltakerne gleder seg veldig og de har forberedt seg godt.

–Dette blir spennende, sier de i kor. Vi elsker denne sesongen vi går inn i nå. Norske grønnsaker står aller øverst på lista og det vi brenner mest for. Det er ærefult å få være med å ta disse fantastiske råvarene til nye høyder. Vi skal gjøre vårt så får dommerne bestemme, sier Nils Flatmark og håper det kan inspirere kokkene til å fylle mer grønnsaker på tallerken.

Nykål skal med i hovedretten

• I forretten skal "Historiske tomater" - med diverse små tomater, gulrot og lollosalat inngå.
  • Ingredienser som skal spille hovedrollen i hovedretten er ny sommerkål og hvit asparges.
  • I dessert skal rabarbra, friske jordbær og mørk sjokolade inngå.

Prosjektleder i OFG, Toril Gulbrandsen ser fram til denne store begivenheten.

–Det er så utrolig inspirerende og spennende å se hva kokkene tryller fram i denne konkurransen. Vi skal sørge for at ideer og retter blir delt.