ConsilioConsilio

Klima- og miljøministeren la ned grunnsten for nytt biogasseventyr

Klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn la i dag ned grunnstenen til det som skal bli et stort privat biogassanlegg på Stord. Selskapet Sunnhordland Naturgass skal bygge et biogass-anlegg til 120 millioner kroner, basert på banebrytende norsk teknologi.

Klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn la i dag ned grunnstenen til en stor satsing på biogass. Her sammen med Jan Kåre Pedersen i Sunnhordland Naturgass.

Får eierne det som de vil, er dette bare starten på et biogasseventyr. Sunnhordland Naturgass AS vil bygge hele ti store anlegg i Norge, med investeringer i milliardklassen. Her skal det omdannes avfall fra jordbruk, fiske og husholdninger til store mengder energi som ikke bare er klimanøytral, men som faktisk også fanger store mengder CO2 ved at rester fra produksjonen går tilbake til landbruket som luktfritt og effektivt gjødsel.

Viktig brikke
– Dette er et kjempeviktig prosjekt. Her snakker vi ikke bare om sirkulærøkonomi, eller bare om nye arbeidsplasser eller bare om klimagassreduksjon, men alt dette, sier Klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn. – Dette prosjektet er en viktig brikke i det store bildet, understreker han.

Det nye anlegget vil gir et helt unikt miljøavtrykk, hvor det både utvinnes gass som ellers hadde vært avfall, og hvor det fanges CO2 som ellers ville gått ut i atmosfæren. – Vi har planer om å bygge ti slik anlegg rundt i landet som raskt skal bli lønnsomme uten statsstøtte, og skape hundrevis av nye arbeidsplasser. Men da er vi avhengige av at det statlige virkemiddelapparatet stiller med tilskudd, lån og garantier i oppstartsfasene, og ikke minst behandler våre søknader raskt, sier daglig leder Jan Kåre Pedersen i Sunnhordland Naturgass.

Anlegget vil skape mange nye arbeidsplasser på Stord. – Det gir arbeid til oljeingeniører som har stor kompetanse, men som er rammet av nedgang i oljesektoren. Videre vil flere lokale selskaper innen bygg- og anlegg som har hatt lite å gjøre under korona-krisen, nå kunne kalle permitterte tilbake for bygging av vårt anlegg, sier Pedersen.

Utstilling for norsk teknologi

Anlegget på Stord vurderes å bli lønnsomt allerede i første driftsår. Dette er mulig grunnet en helt ny og banebrytende teknologi for utvinning av biogass som er utviklet av norske Antec Biogass i samarbeid med Norges Miljø- og bioteknologiske Universitet på Ås. Det er første gang denne revolusjonerende teknologien for utvinning av biogass tas i bruk i kommersiell drift. Anlegget på Stord vil derfor også fungere som et utstillingsvindu for denne teknologien som har vakt stor internasjonal oppsikt. Dette fordi reaktorene kun bruker 5-7 dager på å omdanne avfall til verdifull gass.

Med full kapasitet vil reaktorene fra Antec Biogas årlig omdanne 55.000 tonn avfall fra landbruket og fiskerinæringen på Stord til 60 GWh energi. En fjerdedel brukes til oppvarming av hus og bedrifter i kommunen, mens resten blir drivstoff for busser, lastebiler og båter. – Beliggenheten her på Stord gjør at vi både får kortreist tilgang til råstoff fra landbruk og fiskeri, men også at vi kan få transport sluttproduktet ut med skip, avslutter Pedersen.

Jan Kåre Pedersen, Sunnhordland Naturgass AS, Tlf: 470 16 000 epost: jkp@sng.as

Thor Erling Lund, Consilio Kommunikasjon, Tlf: 90614451 epost:tel@consilio.no

Bilder

Om Consilio

Consilio
Storgaten 21
3126 TØNSBERG

33 30 79 10http://www.consilio.no/

Sunnhordland Naturgass AS omdanner biologisk avfall fra husholdninger, landbruk og fiskeri til biogass. Biogassen kan brukes til husholdninger for varme, og erstatte miljøskadelig drivstoff i transportmidler som biler og skip. Selskapet skal nå bygge et stort biogassanlegg på Stord med investeringer på 120 millioner kroner. Grunnarbeidet satarter i uke 22, og  byggene vil reises fra 1.oktober. Produksjonsanlegget vil bli installert i februar 2021, med test i mai og overlevering i juli.

Følg saker fra Consilio

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Consilio på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Consilio

9 av 10 med psoriasis blir diskriminert eller ydmyket pga sin hud7.7.2016 14:12:21 CESTPressemelding

Resultatene fra verdens største globale spørreundersøkelse hos folk med med psoriasis viser at 84 % av folk med moderat til alvorlig psoriasis opplever diskriminering og ydmykelse, og mange blir stirret på offentlig pga sin sykdom eller opplever å bli spurt om de er smittsomme. I tillegg viser resultatene fra mer enn 8.300 respondenter at folk med psoriasis har svært lave forventninger med tanke på å få sykdomsfri hud.

Planlegg det naturlige!14.6.2016 06:00:00 CESTPressemelding

Trenden er klar, hageliv er mer populært enn noen gang og det er det naturlige uttrykket som vinner frem til fordel for det mer strigente og parklignende uttrykket. En blomstrende hage full av liv, humlesurr og fuglesang er for mange kun en drøm, men faktisk veldig lett å få til, sier gartner Veronika Nauf Steinsholt i Nordic Garden. Du trenger bare å hjelpe litt til og legge forholdene til rette, så kommer blomster og besøk naturlig av seg selv.