Kirkens BymisjonKirkens Bymisjon

Kirkens Bymisjon ber om korona-krisepakke for barn i fattigdom

Regjeringen har ingen egen økonomisk krisepakke for lavinntektsfamilier. Kirkens Bymisjon er bekymret for de nesten 111.000 barna som nå går en ekstra vanskelig tid i møte.
Generalsekretær i Kirkens Bymisjon, Adelheid Firing Hvambsal, er svært bekymret for hvordan barn i fattige familier har det nå. Foto: Kirkens Bymisjon

– Regjeringen ser ikke hva som står på spill, når de ikke har en krisepakke for barn i fattige familier, sier Adelheid Firing Hvambsal, generalsekretær i Kirkens Bymisjon.

Forrige fredag la finansminister, Jan Tore Sanner (H), frem regjeringens redningspakke for bedrifter, en slags kontantstøtte for bedrifter.

– Nå handler det om bedrifter som trenger cash, ikke kreditt, sa Sanner.

Kirkens Bymisjon sier dette også gjelder mange barnefamilier.

– Hvis regjeringen ikke stiller opp for disse familiene, går mange barn en vond og svært krevende tid i møte. Vi frykter også langtidskonsekvensene og hva som skjer med dem etter koronaberedskapen, sier Hvambsal.

Spesielt bekymret for Nav-kapasitet

Hvambsal sier et av tiltakene i korona-krisepakken bør være å etablere et eget team hos Nav. Teamet må ha et tydelig barnefokus og sørge for at barnefamilier får en rask behandling av sine saker. Lange behandlingstider og køer hos Nav gjør at familier ikke får utbetalt penger i tide.

– Foreldrene gjør det beste de kan, men med ingen eller svært forsinkede midler, sliter mange med å ha nok til å betale husleie og mat.

Allerede før koronautbruddet etterlyste Kirkens Bymisjon tiltak for barn som vokser opp i fattige familier.

– Urovekkende mange barn lever i fattige familier, og vi er både redde for at de skal få det verre og at gruppen øker. Dette er en gruppe som allerede har det tøft. Nå frykter vi en altfor stor usikkerhet og uforutsigbarhet for disse familiene, sier generalsekretær i Kirkens Bymisjon.

Flest fattige i Oslo og Bergen

Nesten 111.000 barn lever i familier med vedvarende lavinntekt, ifølge tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB) 4.mars. Andelen er størst i de store kommunene, og spesielt i Oslo og Bergen er det betydelig forskjeller mellom bydelene. I tillegg lever flere barn i familier i midlertidig eller skjult fattigdom.

Fattigdom påvirker alle aspekter ved barn og unges liv, ifølge en rapport Kirkens Bymisjon utga om barn som vokser opp i fattige familier, høsten 2019.

Bilder

Last ned bilde
– Urovekkende mange barn lever i fattige familier, og vi er både redde for at de skal få det verre og at gruppen øker, sier Adelheid Firing Hvambsal. Foto: Kirkens Bymisjon
Last ned bilde
Generalsekretær i Kirkens Bymisjon, Adelheid Firing Hvambsal, frykter for hva som vil skje med barn i fattige familier i tiden fremover.

Om Kirkens Bymisjon

Kirkens Bymisjon
Tollbugata 3

404 30 909http://www.kirkensbymisjon.no

Kirkens Bymisjon er en ideell organisasjon som arbeider i byer over hele Norge, blant mennesker som strever med hverdagen på ulike måter. Vår visjon er at mennesker i byen skal erfare respekt, rettferdighet og omsorg. Kirkens Bymisjon vil påpeke og motvirke årsaker til at urett oppstår, avdekke krenkelser, gi hjelp og lindre nød. Kirkens Bymisjon har røtter tilbake til 1855. I dag er vi en ideell aktør som blant annet driver innen eldreomsorg, barnevern, rusomsorg og arbeidsmarkedstiltak. I tillegg til våre gatenære tiltak.

Følg pressemeldinger fra Kirkens Bymisjon

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Kirkens Bymisjon på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Kirkens Bymisjon