Kavli og REMA 1000 søker 14 lokale hjertesaker som vil motta 35 000 kroner hver fra Kavli

Sammen med REMA 1000, skal Kavli i løpet av september dele ut totalt 500 000 kroner til 14 lokale hjertesaker i hele landet. Alle kundene i REMA 1000 får mulighet til å nominere sin hjertesak direkte i butikk ved å scanne en QR-kode. Hjertesaken kan også nomineres direkte på kavli.no.

Skal dele ut 500.000 kroner til gode, lokale formål

Siden 1962 har Kavli delt ut hele overskuddet til gode formål, gjennom sin eier; Kavlifondet. Det betyr at hver gang du handler produkter fra Kavli eller Q-meieriene på butikken, er du med på å gjøre en positiv forskjell. Nå skal 14 lokale hjertesaker landet rundt få 35.000 kroner hver, men først ønsker de folkets forslag.

- Vi ønsker å løfte frem, hedre og støtte de lokale hjertesakene til folket. Frivillighet og dugnadsånd står sterkt i Norge, og det er mange som står på dag ut og dag inn for å skape positive ringvirkninger i sitt nærområde. Kanskje nå enda mer enn før. Det kan være snakk om et initiativ i ditt område som gjør en forskjell i barn og unges hverdag, en lokal gründer som vil gjøre en forskjell for mennesker eller miljøet der han eller hun bor, eller en ildsjel i idrettsklubben. Det er disse hjertesakene vi etterlyser, sier administrerende direktør i Kavli, Kristine Aasheim.

Hundrevis av REMA-butikker

Med på laget har Kavli fått dagligvarekjeden REMA 1000. Slik kan ordet spres i dagligvarebutikker og lokale krinker og kroker over hele Norge. I tillegg støttes butikkampanjen av en digital kampanje, og nominasjonene foregår på kavli.no.

Vanligvis er det Kavlifondet som finner mottakerorganisasjoner og -prosjekter. Nå er det folkets tur til å påvirke hvem som skal motta deler av Kavli sitt overskudd, sammen med en jury.

-  Vi er spente på å se hvordan engasjementet blir og hvilke hjertesaker som blir nominert i de ulike lokalområdene, og håper at midlene kan ha stor betydning i disse tider. Vi synes det er ekstra fint at de som nominerer vinnerformålene får lov til å overrekke gavesjekken sammen med oss i sitt lokalmiljø. Det tror vi kan bety mye for alle parter, sier markedsdirektør i Kavli, Gudfinna Traustadottir.

Kommet mange nominasjoner

Allerede har Kavli mottatt flere hundre nominasjoner fra hele landet.

- Vi ser at det er mange som har behov for økonomisk støtte i år. Prisene stiger, rentene er høye og flere og flere gode initiativ i lokalsamfunnet får det vanskeligere med å kunne holde tilbudet åpent. Vi ser mange nominere tilbud innenfor mental helse for barn og unge, og andre aktiviteter for vanskeligstilte i samfunnet – sier Aasheim.

Kort om kampanjen

Samarbeidskampanje mellom Kavli og REMA 1000. Ved hjelp av folkets nominasjoner skal Kavli i 2023 dele ut 500.000 kroner fordelt på 14 gode, lokale formål. Kampanjen spres i REMA 1000-butikker og gjennom en digital kampanje i Kavli og REMA 1000 sine kanaler.

Kampanjen starter i september. Nominasjoner kan enkelt registreres i et skjema på   https://www.kavli.no/nominer-din-lokale-hjertesak. Frist for nominasjoner er i uke 39.

Man kan nominere lag, foreninger, gründere, ildsjeler og andre som gjør en positiv forskjell i lokalmiljøet. Det eneste kriteriet er at nominasjonen må være lokalt forankret. En egen jury bestående av representanter fra Kavli, Kavlifondet og REMA 1000 vil velge ut vinnerne.

Kavli er et næringsmiddelfirma med en lang og stolt historie. Kavlikonsernet er eid av den allmennyttige stiftelsen Kavlifondet. Overskuddet vårt går til Kavlifondet, som igjen deler ut midler til allmennyttige formål innenfor forskning, kultur og humanitært arbeid. Virksomheten i Norge består av O. Kavli i Bergen og Q-Meieriene på Jæren og i Gausdal. Kavli lager blant annet smøreost og HaPå, og mange andre velsmakende produkter som du finner i dagligvarebutikken.