Milepæl for bærekraftig aksjon

De fire siste årene har skolebarn i Norge gjennom Aksjon Gjenvinning spart energi tilsvarende det årlige energiforbruk for 2000 Tesla Model Y.

Aksjon Gjenvinning har passert målstreken for fjerde år på rad, og aldri før har engasjementet og konkurransen vært større. Hele 872 påmeldte klasser fra hele landet deltok i år i aksjonen som stadig setter flere rekorder.

Bak aksjonen står Forskerfabrikken i spissen og sammen med samarbeidspartnerne Kavli, Norsk Metallgjenvinning og Hydro. Sammen har de utviklet et utdanningsopplegg hvor skolebarn lærer om kretsløpet til metall.

Målet med aksjonen er videre å samle og resirkulere brukt metallemballasje, og til slutt lage en kreativ løsning som kan implementeres i hjemmet, sier Anne Eriksen fra Forskerfabrikken.

Aksjonen som frontes av Dag Otto Lauritzen, har fått stor oppmerksomhet på skoler over hele landet de siste årene. Dette har gitt bærekraftige resultater.

Nytt regelverk

I 2024 kommer nye regelverk som skal bidra til mer bærekraftige løsninger i det grønne skiftet, og som både næringsliv og forbrukere må forholde oss til. Avfallsbransjen er intet unntak.

– Selv om de nye emballasjeforordningene fra EU ikke er ferdigbehandlet, vet vi at det kommer til å bli strengere krav til bruk av resirkulerbar og resirkulerte emballasjematerialer, uttaler Ylva Erbach fra Norsk Metallgjenvinning som er en av partnerne i aksjonen. I 2024 kommer både blir papp, papir, glass og ikke minst, metall-emballasje.

– Vi ser at aksjonen bidrar til å gjøre barn mer bevisste på at det er viktig å resirkulere. Samtidig vet vi at vi bidrar til å tette kunnskapshull der hjemme. Mange er ikke klar over både muligheten og effekten av å resirkulere metallemballasje, sier Erbach.

Hun mener at resultatene fra Aksjon Gjenvinning tydelig viser at mer kunnskap bidrar til viktige holdningsendringer, som gir langsiktig miljøeffekt.

Bærekraftig aksjon

Siden aksjonen så dagens lys i 2018 har over 102 000 elever deltatt, og til sammen har de samlet inn nærmere 300 000 kg metallemballasje. Dette tilsvarer ett årlig energiforbruk for 2000 Tesla model Y.
Videre vil resirkulering av denne mengde aluminium – sammenlignet med å lage nytt spart miljøet for 2500 tonn CO2 utslipp, noe som tilsvarer årlig utslipp til 1400 personbiler (bensin), som igjen tilsvarer fotavtrykket til 370 gjennomsnittsnordmenn pr. år.

Flere resirkulerer

– Det er kjempeimponerende det som aksjonen har bidratt til. Dette gir oss motivasjon til å fortsette å bidra til å bidra til å jobbe for at flere resirkulerer aluminiumstuben etter bruk, sier administrerende direktør i Kavli, Kristine Aasheim.

Hun legger til at Kavli i de senere år har hatt stort fokus på å bevisstgjøre forbruker og bransje på resirkulering av tube.

– Nå er vi kjempemotiverte til å fortsette arbeidet og få med enda flere i årets aksjon. Vi ser at dette både nytter og monner, sier en entusiastisk Aasheim.

2 av 3 kaster feil

Det er generelt fortsatt lav kunnskap om hvordan man skal resirkulere forskjellige materiale og matbefengt emballasje. Undersøkelser gjennomført av O.Kavli AS sammen med Opinion viser at kun 1 av 3 vet hvordan de skal sortere eksempelvis en tom smøreost-tube.

– Ettersom tuben er matbefengt er det mange som tror at den ikke kan resirkuleres. Det stemmer heldigvis ikke, slår Aasheim fast.

–  For å resirkulere våre tubeoster riktig, er det bare til å tømme tuben så mye som mulig, kaste tuben i glass og metall, og korken i plast.

Vinnere for 2023 kåret

Den siste aksjonen slo alle tidligere rekorder. Likevel og for tredje år på rad, var det Nes skole, som gikk seirende ut av konkurransen. 6. trinn ved skolen på Ringerike samlet inn hele 1,72 kg. metallemballasje hver over de tre ukene Aksjon Gjenvinning varer.

Totalt har norske elever i år samlet inn hele 1613 kg. aluminium til gjenvinning. Det tilsvarer mengden aluminium som brukes for å produsere 160 sykler, og når dette resirkuleres sparer vi miljøet for hele 14 tonn CO2-utslipp.

– Dette gjør at vi bare øker forventningene og håper alle skoler i Norge ønsker delta på aksjonen som går av stabelen ved nytt skoleår, høsten 2024, sier Anne Eriksen, primus motor ved Forskerfabrikken.

Fakta om aksjonen:

• Aksjon Gjenvinning har til hensikt å engasjere skoleelevene i gjenvinning, og over tre uker lærer elevene om resirkulering og kretsløp.
  • Sammen med aksjonsgeneral, Dag Otto Lauritzen som ambassadør, ønsker bedriftene sammen å engasjere og motivere så mye som mulig med en ekte sykkelentusiast på sidelinjen som heier.
  • Med ordtaket «Fra tube til sykkel» er målet å vise hvor mye aluminiums emballasje som skal til for å lage nye sykkeldeler.