Suksessfull hundreåring inviterer til fest
I år er det nøyaktig 100 år siden O.Kavli klarte å utvikle verdens første langtidsholdbare smøreost. Kavli feirer med å invitere hele landet til bursdagsfest.

Etter hundrevis av forsøk lykkes i1924 endelig Olav Kavli med sitt prosjekt; nemlig å skape verdensinnovasjonen og den aller første holdbare smøreosten.
Dette er fortsatt en publikumssuksess som stadig utvikler seg, bidrar til å skape hverdagsmagi på både matbord og i tur-nisten og bidrar til å sette store avtrykk.
Gjennom Kavlifondet deler Kavli ut alt overskudd til gode formål. Prosjektene som støttes finner du både her, men også ute i den store verden, hvor O.Kavli reiste rundt og satte sine spor. I sine memoarer “Med ost i kofferten”, har han skrevet om sin reise gjennom over 8o land og fra en sped start i Bergen til et industrieventyr.
Norgesturné
– Det er vel verdt en feiring, sier en strålende Administrerende direktør for Kavli, Kristine Aasheim.
Etter ønsker fra publikum har hun og Kavli bestemt seg for også å ta med ost i kofferten, maskotene Smelte og Smøre, lykkehjul og mere til, for å feire sammen med det norske folk, som gjennom har trykket tubeosten til sitt bryst.
Her kan du lese mer om hvor du kan bli med på festen og jakte på gulltuben.
– Det er i vår ånd å dele med glede. Vi startet vår Norgesturné i mai og fortsetter til langt ut i juni, etter ønsker fra publikum om å lage fest i butikker rundt om i hele landet, i forbindelse med feiringen av den 100 år gamle og folkekjære innovasjonen, sier Aasheim.
Har satt spor
– Vi i Kavli er stolte over innovasjonen som har satt spor i over 100 år. Ikke bare har den reddet mange matpakker og skapt stor glede på mange turopplevelser og rundt matbordet, den har også bidratt til at vi kan dele med glede alt overskuddet vårt til gode formål, sier Aasheim og viser til eierskapet.
Kavlifondet har siden opprettelsen i 1962 delt ut over 1,3 milliarder til gode formål.
– Tenk at vår grunnlegger skapte en innovasjon som er like aktuell den dag i dag og derfor kan gi så mye tilbake til samfunnsnyttige formål, smiler Aasheim.
Hun er tydelig på hva suksessen skyldes.
– I Olav sin ånd er vi fortsatt drevet av en kultur hvor det og sammen ville, våge og vinne er sentralt, sier hun og legger til at hverdagsmagien er en fortsatt viktig og salgsutløsende faktor.
– Det er ikke til å stikke under en stol at i et land med turglade og matpakke-spisende folk er det enkle, praktiske og smakfulle fortsatt et salgbart Kinder-egg, slår hun fast.
Gode formål
Det var den barnløse sønnen til O.Kavli, nemlig Knut Kavli, som sørget for at verdiene i selskapet skulle bli fordelt til gode og samfunnsnyttige formål.
– Når folk får vite at ved å velge Kavli i hverdagen så er man med på å gi andre en bedre hverdag - ja da smaker osten vår ekstra godt! konstaterer en festklar Aasheim som håper at mange vil bli med på feiringen.
Kontakter
Kristine AasheimAdministrerende direktørKavli Norge
Tel:97717689kristine.aasheim@kavli.noBilder









Lenker
Om Kavli
Kavli er et næringsmiddelfirma med en lang og stolt historie! Kavlikonsernet er eid av den veldedige stiftelsen Kavlifondet. Overskuddet vårt går til Kavlifondet, som igjen deler ut midler til allmennyttige formål innenfor forskning, kultur og humanitært arbeid.
Virksomheten i Norge består av O. Kavli i Bergen og Q-Meieriene på Jæren og i Gausdal.
Følg pressemeldinger fra Kavli Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Kavli Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Kavli Norge
Ekte cheddar i texmex-hyllen og brie på tube13.2.2025 12:43:30 CET | Pressemelding
Kavli er klar med årets første produktnyheter. De satser i en ny produktkategori og lanserer en ostedipp med masse ekte cheddar som skal utfordre texmex-utvalget. I tillegg kommer en ny tubeost med ekte fransk brie, som er valgt av forbrukerne.
Tomme tuber ble julegave til 250 000 kroner16.12.2024 11:00:00 CET | Pressemelding
Årets Aksjon Gjenvinning ble avsluttet med en direktesendt finalesending fra VilVite i Bergen, torsdag 12. desember. I tillegg til å avsløre hvilke skoleklasser som har resirkulert mest metallemballasje under årets aksjon, ble det auksjonert bort et helt spesielt juletre. Treet kom opp i en verdi av hele 250 000 kroner, som Kavlifondet kunne dele ut til Kirkens Bymisjon på direkten.
1,6 tonn og innsamlingsrekord for Aksjon Gjenvinning12.12.2024 14:56:00 CET | Pressemelding
Årets Aksjon Gjenvinning, der skoleelever over hele landet konkurrerer om å resirkulere mest metallemballasje, satte nok en gang innsamlingsrekord. Hele 1 654 kilo metallemballasje ble samlet inn av skoleelever over hele landet.
Bronseklang for Kavli Juleost18.10.2024 10:50:45 CEST | Pressemelding
Kavli reiste hjem med bronsemedalje etter deltakelsen i Nordens største matkonkurranse, «International Food Contest», i Herning, Danmark.
Stadig flere resirkulerer, men det går for tregt11.7.2024 13:18:42 CEST | Pressemelding
En undersøkelse gjennomført av O.Kavli AS, i samarbeid med Opinion viser at det har vært en betydelig bedring i nordmenns resirkuleringsvaner på glass- og metallemballasje fra 2018 til 2023.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom