Suksessfull hundreåring inviterer til fest

I år er det nøyaktig 100 år siden O.Kavli klarte å utvikle verdens første langtidsholdbare smøreost. Kavli feirer med å invitere hele landet til bursdagsfest.

Etter hundrevis av forsøk lykkes i1924 endelig Olav Kavli med sitt prosjekt; nemlig å skape verdensinnovasjonen og den aller første holdbare smøreosten.

Dette er fortsatt en publikumssuksess som stadig utvikler seg, bidrar til å skape hverdagsmagi på både matbord og i tur-nisten og bidrar til å sette store avtrykk.

Gjennom Kavlifondet deler Kavli ut alt overskudd til gode formål. Prosjektene som støttes finner du både her, men også ute i den store verden, hvor O.Kavli reiste rundt og satte sine spor. I sine memoarer “Med ost i kofferten”, har han skrevet om sin reise gjennom over 8o land og fra en sped start i Bergen til et industrieventyr.

Norgesturné

– Det er vel verdt en feiring, sier en strålende Administrerende direktør for Kavli, Kristine Aasheim.

Etter ønsker fra publikum har hun og Kavli bestemt seg for også å ta med ost i kofferten, maskotene Smelte og Smøre, lykkehjul og mere til, for å feire sammen med det norske folk, som gjennom har trykket tubeosten til sitt bryst.

Her kan du lese mer om hvor du kan bli med på festen og jakte på gulltuben.

– Det er i vår ånd å dele med glede. Vi startet vår Norgesturné i mai og fortsetter til langt ut i juni, etter ønsker fra publikum om å lage fest i butikker rundt om i hele landet, i forbindelse med feiringen av den 100 år gamle og folkekjære innovasjonen, sier Aasheim.

Har satt spor

– Vi i Kavli er stolte over innovasjonen som har satt spor i over 100 år. Ikke bare har den reddet mange matpakker og skapt stor glede på mange turopplevelser og rundt matbordet, den har også bidratt til at vi kan dele med glede alt overskuddet vårt til gode formål, sier Aasheim og viser til eierskapet.

Kavlifondet har siden opprettelsen i 1962 delt ut over 1,3 milliarder til gode formål.

– Tenk at vår grunnlegger skapte en innovasjon som er like aktuell den dag i dag og derfor kan gi så mye tilbake til samfunnsnyttige formål, smiler Aasheim.

Hun er tydelig på hva suksessen skyldes.

– I Olav sin ånd er vi fortsatt drevet av en kultur hvor det og sammen ville, våge og vinne er sentralt, sier hun og legger til at hverdagsmagien er en fortsatt viktig og salgsutløsende faktor.

– Det er ikke til å stikke under en stol at i et land med turglade og matpakke-spisende folk er det enkle, praktiske og smakfulle fortsatt et salgbart Kinder-egg, slår hun fast.

Gode formål

Det var den barnløse sønnen til O.Kavli, nemlig Knut Kavli, som sørget for at verdiene i selskapet skulle bli fordelt til gode og samfunnsnyttige formål.

– Når folk får vite at ved å velge Kavli i hverdagen så er man med på å gi andre en bedre hverdag - ja da smaker osten vår ekstra godt! konstaterer en festklar Aasheim som håper at mange vil bli med på feiringen.

Last ned bilde
De populære maskotene Smelte og Smøre skal selvsagt være med på feiringen.
Last ned bilde
Smøre, den andre halvdelen av maskot-duoen, har allerede vært med på feiring i butikk, til glede for mange barn.