Kavli Norge

Tror på nye miljørekorder i Norges største gjenvinningsaksjon

Fjorårets rekord med 872 skoler og 18 500 elever på Aksjon Gjenvinning kan stå for fall. I år jakter gjenvinningshelter i hele Norge på nye rekorder med nye krefter som VilVite og Nemi-forfatter Lise Myhre, på laget.

Fjorårets Aksjon Gjenvinning fikk rekordmange deltakere med 872 påmeldte klasser og 18 500 skoleelever. Elevene samlet inn mer enn 100 000 enheter emballasje, som utgjorde mer enn 1600 kilo aluminium. I år gjentar de suksessen med enda flere samarbeidspartnere.

– Vi er temmelig sikre på at fjorårets deltakerrekord kan stå for fall, sier en motivert administrerende direktør i Kavli Norge, Kristine Aasheim. I år jakter de nye rekorder med nye samarbeidspartnere, blant annet Nemi-forfatter Lise Myhre, på laget.

Aksjon Gjenvinning er en årlig, gratis, nasjonal skoleaksjon der elever på 5.–7. trinn får lære om resirkulering, miljøvennlig avfallshåndtering og hvordan vi kan ta bedre vare på jorda vår.

Konkurrerer i gjenvinning
I år som i fjor konkurrerer skoleklassene om å samle inn mest mulig metallemballasje, for eksempel grillformer, hermetikkbokser, aluminiumsfolie og aluminiumstuber, til gjenvinning i løpet av hele aksjonsperioden på tre uker. I tillegg skal elevene også løse en kreativ oppgave med gjenbruk av emballasjen.

Aksjon Gjenvinning har siden 2021 blitt arrangert i samarbeid mellom Forskerfabrikken, Hydro Aluminium, Norsk Metallgjenvinning og Kavli, med støtte fra Kavlifondet.

Inspirerer til mer resirkulering

Hvert år selger Kavli mer enn 20 millioner tuber med smøreost. Bergensbedriften jobber med flere tiltak for å gjøre produksjon og forbruk av smøreost mest mulig miljøvennlig. I 2022 lanserte de sin 100 prosent resirkulerte tube med aluminium laget av husholdningsemballasje som er gjenvunnet, som en del av sitt bærekraftsarbeid.

– Kavli-tuben er allerede laget av 100 prosent resirkulert aluminium, og vi vil at den skal forbli i verdikjeden og gjenvinnes igjen og igjen – og igjen! Som medarrangør av Aksjon Gjenvinning er målet å motivere enda flere til å resirkulere, sier Kristine Aasheim i Kavli.

Støtte fra Kavlifondet

Kavlifondet som hvert år forvalter alt overskudd fra Kavli, har vært stolt sponsor av aksjonen siden 2021.

– Dette er en viktig del av vår satsing for klima og miljø. Det er imponerende hvordan arrangørene har klart å bygge og utvikle den til Norges største gjenvinningsaksjon.  Det er spesielt gledelig å se at aksjonen bidrar til at smøreostproduksjonen blir mer og mer bærekraftig, samtidig som at den gir kunnskap og skaper økt bevissthet rundt egne miljøvalg hos barn og unge, sier daglig leder i Kavlifondet, Ingrid Paasche.

Nemi-illustratør løfter aksjonen

Aksjon Gjenvinning setter hvert år nye rekorder i resirkulering og elevdeltakelse.
Nå har også illustratør Lise Myhre og VilVite blitt med på laget for å få enda flere til å levere Kavli sine smøreosttuber og annen metallemballasje til resirkulering.

Myhre har tegnet den populære tegneserien Nemi i over 25 år. Hun skal dele sine beste tegnetips med elevene som deltar i Aksjon Gjenvinning.

Elevene skal også lage tegneserie om resirkulering, med støtte fra Nemi-skaperen.

– Som venn av Forskerfabrikken er jeg glad for å få være med på årets aksjon. Jeg gleder meg til å se hva barna lager, sier en entusiastisk Lise Myhre.

Satser på flere gjenvinningshelter

– Gjennom VilVite og flere nye, spennende samarbeid tror at vi vil lykkes med å få med enda flere skolebarn i årets Aksjon Gjenvinning, sier Anne Eriksen fra Forskerfabrikken.

Hun er veldig fornøyd med fjorårets resultat som var en økning på hele 4000 elever fra året før. Det ble da samlet inn dobbelt så mye metallemballasje som året før. Men i år sikter de enda høyere og Eriksen har tro på at det finnes enda flere gjenvinningshelter der ute.

– Vi satser vi på ny rekord i år, og målet er å få med hele 1000 klasser eller 20 000 elever. Siden påmeldingen åpnet i slutten av mai, har 179 klasser allerede meldt seg på. Så vi er godt på vei, avslutter Eriksen.

Last ned bilde
Dag Otto Lauritzen har vært en viktig bidragsyter til Aksjon Gjenvinning i en årrekke, og også aksjonens gjenvinnings-general.

Om Kavli

Kavli er et næringsmiddelfirma med en lang og stolt historie! Kavlikonsernet er eid av den veldedige stiftelsen Kavlifondet. Overskuddet vårt går til Kavlifondet, som igjen deler ut midler til allmennyttige formål innenfor forskning, kultur og humanitært arbeid.

Virksomheten i Norge består av O. Kavli i Bergen og Q-Meieriene på Jæren og i Gausdal.

Følg pressemeldinger fra Kavli Norge

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Kavli Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Kavli Norge