Innovasjon Norge blir en avgjørende aktør for at Norge skal lykkes med det grønne skiftet

Støre-regjeringens første budsjett øker rammene til norsk næringsliv for å få fart på det grønne skiftet. Innovasjon Norge får en avgjørende rolle.

Håkon Haugli, administrerende direktør i Innovasjon Norge. Foto: Tom Hansen / Innovasjon  Norge
Håkon Haugli, administrerende direktør i Innovasjon Norge. Foto: Tom Hansen / Innovasjon Norge

- Vi får nå en enda bedre verktøykasse og står klare på alle våre kontorer i Norge og i verden for å bistå norsk næringsliv med den grønne omstillingen, sier Håkon Haugli, administrerende direktør i Innovasjon Norge - Vi skal bidra til at vi øker eksporten og skaper arbeidsplasser i hele landet

Kutter mindre
Støre-regjeringen reduserer det foreslåtte effektiviseringskuttet til Innovasjon Norge fra 150 til 100 millioner kroner.

- Vi skal ikke koste mer enn vi må, men vår tilstedeværelse i hele landet og viktige markeder i verden er avgjørende for å lykkes med oppdraget. Vi er derfor glad for at kuttet er redusert og vi jobber løpende med å forenkle for kunden og være så effektive vi kan med fellesskapets penger, sier Haugli.

Større muskler
Støre-regjeringen har i dag lagt fram sine endringer til Solberg-regjeringens budsjett i en tilleggsproposisjon. Budsjettet gir økte rammer til Innovasjon Norges ordninger, særlig innen grønn omstilling.

• Rammene for innovasjonslåneordningen foreslås økt med 600 millioner kroner til «grønne vekstlån.
  • For å bidra til bærekraftig næringsutvikling i hele landet, foreslås også 100 millioner kroner gjennom distrikts- og regionalpolitiske tilskudd.
  • Regjeringen foreslår 70 millioner kroner til økt deltakelse i InvestEU.

- Vi har nå større muskler for å hjelpe norske bedrifter med å vinne kontrakter innen grønn teknologi internasjonalt. EU investerer enorme summer i det grønne skiftet og konkurransen om å vinne markedsandeler skjerpes. Vi kan nå bistå større prosjekter i distriktene med investeringstilskudd, for eksempel innen sirkulærøkonomi. Vi ser også at EU som premissgiver og marked reflekteres i budsjettet, sier Haugli.

Vi bidrar til bærekraftig vekst og eksport for norsk næringsliv gjennom kapital og kompetanse.