Innovasjon Norge ansetter ny eksportsjef

Jonathan Sørbye (38) er ansatt som ny eksportsjef i Innovasjon Norge. Han får det overordnete ansvaret for å ta de beste norske bedriftene ut i verden, og å gjøre flere klare til å ta steget ut.
Johathan Sørbye - eksportsjef i Innovasjon Norge

- Innovasjon Norge fasiliteter gjennom sitt solide nettverk store og kompliserte eksportsatsninger i mange land. Jeg gleder meg til å ta fatt på oppgaven sammen med våre dyktige kolleger for bidra til at norske bedrifter og miljøer kommer i posisjon til å vinne internasjonale kontrakter, sier Jonathan Sørbye.

Sørbye kommer fra Hydro, og tiltrer stillingen som eksportsjef i Innovasjon Norge 1. januar 2022.

- Jeg tror min kommersielle erfaring og kompetanse innenfor internasjonal forretningsutvikling kan bidra på en god måte for å få flere norske bedrifter til å lykkes internasjonalt, sier han.

Innovasjon Norge har 740 medarbeidere over hele Norge og i de viktigste markedene for norsk næringsliv rundt i verden. Det er en viktig oppgave for Innovasjon Norge å bidra til å øke og differensiere norsk eksport. Sammen med andre aktører, både i virkemiddelapparatet og næringsorganisasjoner skal Innovasjon Norge bidra med å sikre et godt, helhetlig tilbud til næringslivet i hele Norge.

- Innovasjon Norge hjelper norske bedrifter med eksport, enten de skal inn på et nytt marked for første gang eller de skal utvide en internasjonal satsing. Vi bidrar til å utvikle bedrifter fra en tidlig fase, via vekst og skalering, og helt fram til internasjonal satsing og eksport, med bidrag fra kontorene våre regionalt rundt om i landet og internasjonalt i de viktigste markedene, sier Per Niederbach, direktør for Eksport og Invest In Norway i Innovasjon Norge.

Fra norsk internasjonal gigant

I nåværende stilling i Hydro er Sørbye ansvarlig for kommersiell optimalisering av Hydro Aluminiums internasjonale eksportmarkeder, som dekker Asia, Australia, Afrika og Amerika.

-Jeg har alltid hatt et brennende engasjement for internasjonal forretningsutvikling og mener Norge har svært gode forutsetninger for å lykkes enda bedre med å øke eksporten innenfor områder som er langsiktig bærekraftig. Næringer som skal lede an i det grønne skiftet er avhengige av å treffe på teknologiutvikling for å lykkes. Her mener jeg Norge har komparative fortrinn som gjør at vi kan ta ledende posisjoner internasjonalt. Samfunnsoppdraget til Innovasjon Norge er svært viktig for å ivareta fremtidig velferd i Norge, og jeg ser veldig fram til å bli en del av denne viktige organisasjonen, sier Jonathan Sørbye.

Sørbye har bakgrunn fra NTNU som Sivilingeniør innenfor Marinteknikk. Etter flere år i Wilhemsengruppen med hovedfokus på å bygge nye forretningsmuligheter, begynte han i Hydro i 2014. I Hydro har han hatt lederroller innen shipping og logistikk, strategi og internasjonal forretningsutvikling.

- Jonathan er strategisk og resultatorientert. Han har gode forutsetninger for å lede arbeidet med bærekraftig vekst og eksport. Vi ser frem til å få ham på laget, avslutter Niederbach.

Fakta om Innovasjon Norges eksporttjenester:

• Seks kompetanseprogrammer for eksport og internasjonal satsing for bedrifter som har et stort markedspotensial og god gjennomføringsevne.

• Digitale kurs for bedrifter som skal ta de første stegene til å bli en internasjonal bedrift.

• Med kontorer i viktige internasjonale markeder og i alle Norges fylker hjelper Innovasjon Norge norske bedrifter å redusere risiko og sikre raskere tilgang til nye markeder.

Johathan Sørbye - eksportsjef i Innovasjon Norge
Jonathan Sørbye - eksportsjef i Innovasjon Norge

Innovasjon Norge støtter Beyonder med 75 millioner til batteriprosjekt14.3.2024 10:00:00 CET | Pressemelding

Beyonder i Rogaland mottar 75 millioner kroner i tilskudd til batteriprosjekt fra Innovasjon Norge. - Beyonder er et strålende eksempel på at Rogalandsgründere virkelig satser på verdiskaping og eksport i nye grønne verdikjeder, og styrker det som allerede er et svært interessant økosystem knyttet til energistyring, lading og elektrifisering i fylket vårt, sier Kari Holmefjord Vervik, regiondirektør i Innovasjon Norge.