Innfører 10 minutter fysisk aktivitet i arbeidstiden

De ansatte ved Leif Grimsrud AS går nye veier for å skape trivsel i bedriften. 10 minutter hver dag med fysisk aktivitet blant de ansatte er oppskriften. God helse og et sosialt fellesskap er målet.

Maskinentreprenør Leif Grimsrud AS i Halden går nye veier for å gi de ansatte et tilbud som skal få folk i bedre form. Hver dag den neste måneden legges de til rette for at alle skal ha minst 10 minutter fysisk aktivitet, enten de er alene på prosjekter, sammen med kolleger på oppdrag eller på kontoret.

Gjennom deltakelse i en nytt landsdekkende mosjonskampanje fra Bedriftsidretten, Kollegamosjon, tilrettelegges det nå for at ansatte skal få både tid og hjelp til å komme i gang med fysisk aktivitet.

- Vi er opptatt av de ansatte skal trives i bedriften. God helse og et sosialt fellesskap rundt aktivitet er ting som vi investerer mye i, forteller Kristin Græsdal Jenssen, prosjektingeniør ved Leif Grimsrud AS.

Stillesittende arbeid

Leif Grimsrud AS har 233 ansatte med flere avdelinger spredt rundt i Østfold og Akershus. Dette gjør det noe utfordrende å kunne samle ansatte til felles fysisk aktivitet.

- Derfor har vi meldt oss på en mosjonskampanjen Kollegamosjon, forteller Græsdal Jenssen. Kampanjen gjør det mulig å tilrettelegge for fysisk aktivitet, selv om de ansatte er spredt rundt på ulike avdelinger og prosjekter. Dessuten får de ansatte tips og råd for hvordan de kan trimme uten at bedriften trenger å organisere aktiviteten.

Årsaken til at de ønsker å satse på fysisk aktivitet er ifølge prosjektingeniøren en arbeidshverdag for de ansatte preget av lange arbeidsdager sittende i maskiner, og hvor det blir alt lite tid til fysisk aktivitet.

- Vi håper at Kollegamosjon kan gi de ansatte et avbrekk i ensformig arbeid, og samtidig også få flere av de ansatte i aktivitet, sier Græsdal Jenssen.

Men selv om det er god helse og et godt arbeidsmiljø som er målet med å tilby mulighet for fysisk aktivitet for de ansatte, legger bedriften også opp til en uhøytidelig konkurranse mellom de ulike avdelingene når de deltar på Kollegamosjon kampanjen.

- Det er en del interne konkurranser blant de ansatte, og nå kan de også få muligheten konkurrere om mest aktivitet, påpeker Græsdal Jenssen

Aktivitet på arbeidsplassen

Kollegamosjon er en aktivitetskampanje fra Bedriftsidretten hvor målet er å få i gang fysisk aktivitet på arbeidsplassen. Konseptet er ikke ulik Sykle til jobben aksjonen, men gjennom Kollegamosjon er det satt mer fokus på å skape aktivitet blant ansatte i arbeidstiden og på arbeidsplassen. Spesielt i kjølvannet av covid-19

- Spesielt i kjølvannet av covid-19 ser vi at aktivitetsnivået går ned når folk blir tvunget ut av vanene sine. Samtidig føler nok mange på fraværet av sosial kontakt, og et ønske om mer fellesskap, latter og tøys, sier Ole Martin Petersen i Bedriftsidretten.

Aktivitetskampanjen Kollegamosjon fra Bedriftsidretten er en landsomfattende aktivitetskampanje som går i perioden 19.oktober til 15.november

Les mer om Kollegamosjonen på:https://www.kollegamosjon.no/p/54942/hva-er-kollegamosjon