Ingvild Didriksen fra Rogaland er årets FO-tillitsvalgt

Fellesorganisasjonen (FO)s landsstyremøte kåret torsdag Ingvild Didriksen til Årets tillitsvalgt 2020.

Invild Teigland Didriksen, Årets tillitsvalgt 2020

– Det er litt overveldende, jeg må si det. Jeg hadde ikke ventet det med min lille klubb. Jeg ser og hører mange flotte og gode tillitsvalgte rundt meg, både her i Rogaland og resten av landet, så at jeg er plukket ut er litt mer enn jeg kan fatte, sier Ingvild Teigland Didriksen til Fontene, FOs medlemsblad.

Det er fylkesavdelingene i FO som nominerer kandidater til kåringen. De trekker fram at Didriksen er et godt og tillitsfullt bindeledd mellom ansatte og ledelsen, at hun sikrer at alle blir hørt og at han hun er rå i forhandlinger.

– Jeg er jo bare meg selv, men jeg tenker at det er viktig at man har gode relasjoner til medlemmer og ledelsen. Det er alltid et godt utgangspunkt, særlig når det er konflikter rundt saker. Når det ligger en gjensidig respekt der, går man ikke i skyttergravene, men lytter til hverandre, sier Didriksen.

Viktige tillitsvalgte

Kåringen er en del av FOs arbeid for å løfte frem de tillitsvalgtes rolle i fagforeningsarbeidet og samfunnet ellers. FOs forbundsleder Mimmi Kvisvik mener kåringen gjør dette på en god måte.

– Vi har over 1 200 tillitsvalgte spredt over hele landet som har gjort en eksepsjonell innsats dette året. De har bidratt til å tilpasse tjenester, ivaretatt medlemmer i en vanskelig situasjon, inngått nye arbeidstidsavtaler og hatt mye å gjøre under krisa. De tillitsvalgte trygger medlemmene, slik at medlemmene kan trygge andre. Jeg er utrolig stolt over den jobben de gjør, sier Kvisvik.

FO kåret Årets tillitsvalgt for første gang i 2019. Da fikk hovedtillitsvalgt i Asker kommune, Marit Frette Opsahl, prisen.

Flere må være fagorganisert

Kvisvik understreker også viktigheten av å være fagorganisert i krisetid.

– Et fagforeningsmedlemskap er litt som en forsikring. Du slipper å ta hele støyten selv om det skulle skjære seg. Som medlem av en fagforening, står du aldri alene, sier Kvisvik.

Under koronakrisen har FO satt ny medlemsrekord, hver eneste måned. I november passerte forbundet 31 000 medlemmer.

– Jeg tror folk ser verdien av medlemskapet og skjønner at vi må stå sammen i kriser, sier Kvisvik.

Invild Teigland Didriksen, Årets tillitsvalgt 2020

Fellesorganisasjonen (FO) er fagforeningen og profesjonsforbund for barnevernspedagoger, sosionomer, vernepleiere, velferdsvitere og studenter. I dag har vi 31 000 medlemmer hvor over 80% er kvinner.

FO er både fagforening og profesjonsforbund. Det betyr at vi jobber for medlemmenes
lønns- og arbeidsvilkår, i tillegg til profesjonenes fagfelt og interesser.

FO er et medlemsforbundene i Landsorganisasjonen (LO).

Vi er en medieressurs spesielt når det gjelder barnevern, vold, trusler og netthets i arbeidslivet, tariff og likelønn.

Vi kan også mye om NAV og fattigdomsbekjempelse, levekår og rettssikkerhet for mennesker med utviklingshemning, asyl- og flyktningpolitikk og likestilling.

Hovedmålet til FO er å bedre medlemmenes lønns- og arbeidsforhold og ivareta deres yrkesfaglige interesser.