Idrettspresidenten hyller voksenidretten

Idrettspresident Berit Kjøll åpnet Norges største turnering for voksne, Idrettsfestivalen i Trondheim. Hun ble imponert over det flotte engasjementet som møtte henne. - Livslang idrett, det skal vi satse på.
Idrettspresident Berit Kjøll hyllet deltakerne på Idrettsfestivalen under den offisielle åpningen i Trondheim Spektrum. Idrettsfestivalen er blitt Europas største i sitt slag. Foto: Thomas Karlsen, Karlsen Foto

Idrettsfestivalen er en viktig arena for voksenidrett

Idrettsfestivalen har i dag aktiviteter som kanonball, shuffleboard og e-sport, i tillegg til slagerne fotball, volleyball og innebandy. Dette er turneringer der alle kan delta uavhengig av idrettsbakgrunn.

- Jeg ble skikkelig stolt og glad da jeg ble bedt om å komme hit å offisielt åpne dette arrangement. Jeg ble så imponert da jeg hørte det var over 7000 deltakere, sa idrettspresidenten.

Berit Kjøll åpnet Idrettsfestivalen og understrekte behovet for satsning på voksenidrett.

⁃ Historisk sett har idretten fokusert mye på barn og unge, det skal vi fortsette med, men en av de tingene som nå kommer i tillegg, er vårt økte fokus også på voksne, sa Kjøll.

Berit Kjøll understrekte at Bedriftsidretten vil være en naturlig del av denne satsningen. Det er i idrettens nye langtidsplaner at livslang idrett er kommet inn som et av fire mest prioriterte temaer.

- Bedriftsidretten er et av våre aller største særforbund. Bedriftsidretten står sterkere enn noen gang, sa Kjøll.

Idrettspresidenten sammenliknet Idrettsfestivalen med Norge-Serbia

Idrettspresidenten var imponert over engasjementet til de 7000 oppmøtte, og sammenliknet det med stemningen under landskampen forrige uke.

⁃  Jeg var her for en uke siden for å se Norge-Serbia, og da regelrett kokte det. Og er det en ting jeg er sikker på så er det at det kommer til å koke like mye disse dagene i denne hallen, sa Kjøll.

Øystein Holten understrekte lagfølelsen som årsak til Idrettsfestivalen har tatt av

Idrettsfestivalen er en lagturning som skal favne alle, der fellesskapet og laget står i sentrum. Øystein Holten er kretsleder i Bedriftsidretten Midt-Norge og talte også på åpningen av turneringen.

⁃ Det å kjenne på at du mestrer noe, er så viktig. Her skal det være plass til alle. I tillegg er godt å gjøre noe ved siden av lagkamerat eller venninne, fortalte Øystein.

- Med mer enn 7000 deltakere så har vi nå blitt Europas største årlige idrettsarrangement for voksne, fortsatte en engasjert kretsleder Øystein Holten.

E-sport er et nytt og viktig bidrag

⁃ Idrettsfestivalen tiltrekker seg stadig yngre deltakere, og det er veldig positivt. Vi satser på E-sport, og det har gjort at stadig flere yngre anser dette som et sted å komme til, fortsetter Holten.

⁃ Vi er helt sikre på at e-sport kommer til å bli med oss videre, fortsatte Holten.

Øystein avsluttet med en stor takk til det store frivillighetskorpset som bidrar under Idrettsfestivalen.

- Uten frivilligheten hadde dette allerede gått. Det er flere hundre frivillige som bidrar med et utall frivilligtimer for at dette skal gå til, avsluttet Holten.

Last ned bilde
Idrettspresident Berit Kjøll åpner Idrettsfestivalen i Trondheim Spektrum 2020. Idrettsfestivalen er blitt Europas største i sitt slag. Foto: Thomas Karlsen, Karlsen Foto
Last ned bilde
Kretsleder Øystein Holten i Bedriftsidretten i Midt-Norge under åpningen av Idrettsfestivalen i Trondheim Spektrum 2020. Idrettsfestivalen er blitt Europas største i sitt slag. Foto: Thomas Karlsen, Karlsen Foto