Ice først ute med trygg netthandel

Over hundre tusen nordmenn utsettes for ID-tyveri hvert år. Netthandelen har økt kraftig gjennom pandemien, og mange unge opplever å bli utsatt for mobbing eller trakassering over nett. Disse utfordringene møter mobiloperatøren Ice og forsikringsselskapet HELP med en helt ny forsikringspakke som kundefordel.
IceFamilie Foto: ice

Ice blir nå den første mobiloperatøren i Norge som tilbyr forsikring for trygg netthandel. Trygg Netthandel er en del av Ice sin nye familiepakke som fokuserer på trygghet på nett.

Med IceFamilie får du gratis mobilabonnement for barn under 13 år, og ekstra gode priser for de under 29 år. I tillegg kan du dele data på tvers av familiemedlemmer og du får helt automatisk en unik forsikringspakke inkludert uten ekstra kostnad. Forsikringen heter «IceTrygg» og dekker Nettslett, ID-tyveriforsikring og Trygg Netthandel.

- Vi jobber hver eneste dag med å få hele det norske folk på nett gjennom det mobilnettet vi bygger, og ønsker at det skal være en trygg og god opplevelse. IceTrygg er akkurat nå en kundefordel for IceFamilie, men vil på et senere tidspunkt også kunne kjøpes av enkeltkunder, sier administrerende direktør i Ice, Eivind Helgaker.

Han forteller at Ice vet det finnes useriøse aktører der ute som kundene kan risikere å møte, og at uhell skjer.

- Det betyr at i tillegg til å forebygge med rådgivning, skal vi også være der når skaden har skjedd.

Sammen med HELP tilbyr Ice derfor en kostnadsfri kundefordel for IceFamilie for å sikre at alle har mulighet til å få rådgivning og advokatbistand, samt i en rekke tilfeller få tilbud om erstatning for økonomiske tap, eller for eksempel støtte til bistand fra psykolog.

- HELPs 150 advokater er stolte av å bidra til trygg netthandel sammen med Ice. Vårt samarbeid er et godt eksempel på at nye tjenester skaper en tryggere hverdag og økt verdi for kundene. Vi gleder oss over å kunne gi ekstra innhold til Ice-abonnementene gjennom våre spesialiserte advokattjenester, sier administrerende direktør i HELP, Johan Dolven.

50 prosent av voksne nordmenn utsatt for nettsvindel

Norsk senter for informasjonssikring (NorSIS) oppgir i sin rapport «Trusler og Trender» fra 2020 at rundt 100.000 nordmenn er utsatt for ID-tyveri hvert år. I tillegg opplyser Medietilsynet om at åtte prosent av barn og unge mellom 9 og 18 år blitt mobbet eller på annen måte opplevd netthets.

- En fersk undersøkelse fra NorSIS viser at nesten halvparten av alle nordmenn over 18 år har i løpet av det siste året mottatt en SMS eller en e-post med lenke til et nettsted som ber om sensitive opplysninger, forteller Helgaker.

8 prosent oppgir at de har svart på henvendelsen.

- Det er tydelig at dette er et økende problem, men vi ønsker at våre kunder skal føle seg trygge hos oss. At noen i familien blir utsatt for netthets, ID-tyveri eller svindel kan være svært ubehagelig, og vi ønsker å støtte kundene våre dersom uhellet skulle være ute, forteller Helgaker.

Økende netthandel

Handelen økte med nesten 40% i 2020 hos norske nettbutikker, mot en økning på under ti prosent de foregående to årene viser tall fra SSB.

- Det meste av handel norske forbrukere gjør på nett går stille og rolig for seg uten problemer. Men, når det uforutsette skjer, kan det bli en tøff opplevelse der motparten eksempelvis er vanskelig å få tak i, eller du ikke når frem med kravene dine. Det er her vi ønsker å stille opp med mer bistand for kundene våre, sier Helgaker.

Les mer om IceFamilie og IceTrygg

IceFamilie Foto: ice