Erik Haugland blir sikkerhetssjef i Ice

Går fra å lede nasjonalt cybersikkerhetssenter til å få ansvar for sikkerhet hos Norges tredje mobiloperatør.

Erik Haugland starter som sikkerhetssjef i Ice 1. oktober. (Foto: Jan-Erik Hvidsten, Ice)

Erik Haugland har sin utdannelse fra Politihøgskolen og har mer enn tjue års erfaring fra Politiets Sikkerhetstjeneste. Før han tok over ledelsen av nasjonalt cybersikkerhetssenter i Nasjonal Sikkerhetsmyndighet, har han flere års ledererfaring innen kontraterror, kontraetterretning og som stabssjef i PST. Haugland har også erfaring fra ulike lederstillinger i Forsvaret.

- Trusselbildet mot den digitale infrastrukturen blir stadig mer komplisert og krever en gjennomgående sikkerhetskultur i alle ledd i organisasjonen. Erik Haugland er en nasjonal kapasitet innen sikkerhet og jeg er svært glad for å få ham på plass i denne viktige rollen, sier administrerende direktør Eivind Helgaker i Ice.

Ice har nå over 800 000 mobilkunder og det er et stort samfunnsansvar å løpende sørge for at alle kundene opplever det som trygt og godt å være Ice-kunde.

- Vi har jobbet med sikkerhet i mange år allerede, men etter hvert som vi blir større, blir også samfunnsansvaret større. Vi starter nå neste steg på reisen for å skape en større konkurranse om de mer krevende kundene og har også en ambisjon om å ta større plass i de nasjonale diskusjonene rundt sikkerhet, sier Helgaker.

Erik Haugland starter i stillingen i Ice 1. oktober.

- Jeg ser virkelig frem til å videreutvikle det gode sikkerhetsarbeidet i Ice. Ice fremstår som en svært profesjonell og ambisiøs mobiloperatør, og derigjennom som en attraktiv arbeidsplass. Selskapets viktige leveranse innenfor telekom motiverer meg veldig og jeg ser frem til å møte mine nye kolleger i oktober, sier Erik Haugland.