Sex og samfunnSex og samfunn

Hvem vinner Skamløsprisen 2021?

For sjette år på rad deler Sex og samfunn ut Skamløsprisen - en unik pris som vil bidra til å fjerne skam og tabu i samfunnet. Årets topp 10 kandidater er alle banebrytende og skamløse.

Årets topp 10

Sex og samfunn inviterer hele Norge til å fjerne skam, og har fått inn 99 nominasjoner fra hele landet. Årets jury hadde derfor et tøft valg, men landet til slutt på ti verdige kandidater:

• Dina Wikström, Runa Elvira Erlien, Viktor Waal Solberg og Joachim O. Hansen
  • Samtykkealliansen
  • Jan Thomas
  • Marianne Knudsen og Ida Hauge Dignes
  • Luca Dalen Espseth
  • Bygdepride
  • Astrid Renland
  • Sigrid Bonde Tusvik og Lisa Tønne
  • Organisasjonen Salam
  • Gerd Hilde Lunde

Juryen består av Else Kåss Furuseth, Morten Hegseth, Morten Skau, Guro Sibeko, Rauand Ismail, Kathrine Aspaas, Maria Røsok og Katarina Eisenstein. «Vi er veldig stolte over å kunne presentere disse 10, som viser bredden i engasjementet der ute. Alle kandidatene har gjort en viktig innsats for å fjerne skam», sier juryleder Maria Røsok, som også er daglig leder i Sex og samfunn. Skamløsprisens formål er å løfte frem enkeltpersoner, organisasjoner eller grupper som har oppmuntret til mot og åpenhet om skambelagte områder innenfor seksualitet og seksuell helse.

Storslått prisutdeling

1. juli presenteres de tre finalistene som er utvalgt av juryen, og da ligger valget hos publikum. I perioden 1. juli til 1. august er det nemlig mulig å stemme på sin favoritt, og den med flest stemmer stikker av med Skamløsprisen 2021. Skamløsprisen deles ut 3. september, dagen før Verdens seksuelle helsedag. Else Kåss Furuseth er for sjette år på rad konferansier, og leder politisk skamløst kvarter og er i skamløs prat med Mort1rulle. Fjorårets vinner Morten Hegseth kommer og forteller om sitt arbeid for fjerning av skam gjennom homoterapi. Det blir slam med Guro Sibeko, og konsert med Cocktail Slippers. H.K.H. Kronprinsesse Mette-Marit er høye beskytter for prisen.

«Vi gleder oss, og med årets program skal vi feire og hedre de som gjør en innsats og står på for å fjerne skam. Ikke bare fordi de fortjener det, men også fordi de minner oss alle på at kampen ikke er over», avslutter Else Kåss Furuseth.

Kort om de nominerte

Dina Wikström, Runa Elvira Erlien, Viktor Waal Solberg og Joachim O. Hansen er de fire ungdommene som medvirker i filmen Hei Verden. De inspirerer mange andre ungdommer til å våge å være skamløse og være seg selv.

Samtykkealliansen er et nettverk som i første omgang ble etablert av Amnesty International, DIXI Ressurssenter, JURK, Krisesentersekretariatet, Norske Kvinners Sanitetsforening og SNU - Seksualpolitisk Nettverk for Ungdom. De har gjennom sitt arbeid både skapt oppmerksomhet, økt kompetanse og gjennomslag i arbeidet med å få på vedtatt en lov som sikrer at sex uten samtykke ikke er lov.

Jan Thomas er et fyrtårn i det å sette ord på tema som for veldig mange er vanskelig å snakke om. Han snakker som om kropp, seksualitet, mangfold, nytelse og han snakker enkelt, ærlig, troverdig og konkret.

Marianne Knudsen og Ida Hauge Dignes er to unge kvinner som driver podkasten «Hemma». De har en funksjonsvariasjon og deler åpent om hvordan det er å leve med den. De er veldig tydelige på at alle har en seksualitet.

Luca Dalen Espseth har i flere år jobbet for å synliggjøre og avskamme personer som opplever kjønnsinkongruens. Han deltar i den offentlige samtalen med alt det medfører av påkjenninger av personlig art, men gjør det svært overbevisende, pedagogisk og troverdig. Han byr på seg selv og inviterer inn for at andre skal lære og forstå.

Bygdepride setter fokus på at folk er skeive over hele landet. Den første lokale pridefestivalen på bygda skjedde i Volda/Ørsta. Dette skapte et stort lokalt engasjement og bygdefolket fikk vist at deres bygder var åpne og inkluderende.

Astrid Renland har i en årrekke jobbet for og med sexarbeidere for å synliggjøre en gruppe mennesker som samfunnet ellers ikke orker å høre om. Hun har betingelsesløst stått på sexarbeiderenes side, synliggjort livssituasjonen og utfordringer for sexarbeidere og jobbet mot tabuer og stigmatisering.

Sigrid Bonde Tusvik og Lisa Tønne skaper ofte debatt med sin skamløshet. De tar opp viktige temaer som abort, utroskap, menstruasjon og fødselsskader bare for å nevne noen. Russelåta deres «Cum together» setter søkelys på manglende likestilling når det kommer til seksuell utfoldelse.

Organisasjonen Salam er en frivillig organisasjon som fremmer et inkluderende og trygt miljø for lesbiske, homofile, bifile, transpersoner, og/eller andre ikke-kjønnsnormative med muslimsk bakgrunn i Norge. Salam ønsker å tilby trygge rom for ytringsfrihet, toleranse, inkludering, tilhørighet og vennskap.

Gerd Hilde Lunde har vært en enormt viktig bidragsyter til å sette fokus på seksuell helse blant helsefagstudenter ved OsloMet. Hun har i en årrekke kjempet for å sette seksuell helse på agendaen og har ikke bare fått det inn i pensum, men også vært primus motor for de fleste (om ikke alle) sexologiske studiene ved OsloMet.

Om Sex og samfunn

Sex og samfunn
Trondheimsveien 2 b

Sex og samfunn er landets største senter for seksuell og reproduktiv helse og rettigheter. Sex og samfunn har alltid vært – og vil fortsette å være – en spydspiss i arbeidet for bedre seksuell og reproduktiv helse og rettigheter for alle kjønn.

Vi har et grunnleggende positivt syn på seksualitet og jobber for å bygge ned tabu og stigma. Vi mener at den enkelte har rett til å leve ut sin seksualitet og kjønnsidentitet fri for skam og stigmatisering. Vårt slagord er: Frihet fra skam - Frihet til å velge!

Vi driver klinisk, undervisnings- og påvirkningsarbeid, og har blant annet landets største poliklinikk for seksuell helse. I 2020 hadde Sex og samfunn 20 000 besøk på klinikken og nesten 14 000 henvendelser på telefon. Over 11 000 fikk hjelp via chat, og 24 000 benyttet vår chatbot. Alt arbeid er forankret i prinsippet om at alle individer har kontroll og bestemmer fritt over egen kropp og seksualitet.

Følg pressemeldinger fra Sex og samfunn

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Sex og samfunn på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Sex og samfunn