Humanitær QR-støtte på tvers av landegrenser
For første gang lanseres nå en mobil innsamling på tvers av Norge, Danmark, Finland og Sverige. Pengene som samles inn, går til Redd Barna. I Norge skal innsamlede donasjoner gå til Redd Barnas kamp for barns rettigheter og at alle barn skal leve et verdig liv, uansett hvem de er og hvor de bor.
Fremgangsmåten for å bidra er veldig, veldig enkel: Brukeren skanner en QR-kode på en av Philadelphias kremoster. Deretter velger vedkommende landet hen bor i og betaler et valgfritt beløp til Redd Barna med Vipps, MobilePay eller Swish.
Bak innsamlingen står det svenske markedsførings- og teknologibyrået Adoveo. Deres partner er matvarekonsernet Mondelez’ frokostprodukt, Philadelphia, som dobler alle bidragene som gis i innsamlingsaksjonen. Å donere i hele Norden er mulig fordi Vipps og MobilePay er betalingsmidler i Norge, Finland og Danmark, mens den lignende app-løsningen Swish brukes i Sverige.
– Dette er ny måte å gjennomføre veldedighet på tvers av landegrensene. Dette skal de bli mer av i årene som kommer, sier Vipps MobilePay-sjef Rune Garborg.
Årets TV-aksjonen går til Redd Barna. Vipps har vært en nær samarbeidspartner med TV-aksjonen siden 2015. I løpet av disse årene velger stadig flere nordmenn å donere penger via QR-koder.
– Derfor synes jeg det er flott at vi også samarbeider om denne kampanjen, sier Garborg.
Adoveos tekniske løsning brukes allerede av en rekke organisasjoner og merkevarer i Sverige. Dette er likevel første gang løsningen brukes av Vipps, MobilePay og Swish i samme innsamling.
– Vi er veldig glade for samarbeidet med både Vipps MobilePay og Swish. Det gir oss muligheten til å nå ut til 19 millioner brukere i alle nordiske land, sier Lovisa Wachtmeister Bååth, administrerende direktør i Adoveo.
Også Redd Barna ser fram at den nye innsamlingsaksjonen begynner å rulle.
– Dette er et spennende og innovativt partnerskap på tvers av hele Norden, som gjør at Redd Barna kan få til enda mer for barns rettigheter. Gjennom innsamlingen skal vi hjelpe barn i lavinntektsfamilier, bidra til at alle barn i Norge får like forutsetninger og blir inkludert både på skolen og i fritidsaktiviteter, sier seksjonsleder næringsliv Johan Lindelien Schwartz i Redd Barna.
Kontakter
Caroline LundeKommunikasjonssjef
Tel:(+47) 9715 5855caroline.lunde@vipps.noOm Vipps
Over 4,3 millioner nordmenn har lastet ned Vipps.
Vipps gjør det veldig, veldig enkelt å betale og ta betalt. Du trenger ingen bankterminal eller kontanter og pengene får du rett inn på konto. Vipps har ingen etableringsgebyr eller abonnementspris.
Følg pressemeldinger fra Vipps
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Vipps på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Vipps
Vipps-bonanza i Viken18.5.2023 10:28:34 CEST | Pressemelding
Vipps satte ny døgnrekord med 2,7 millioner gjennomførte betalinger på 17. mai. I Viken ble det gjennomført 642 500 Vipps-transaksjoner på nasjonaldagen.
Vipps-bonanza i Vestland18.5.2023 09:56:07 CEST | Pressemelding
Vipps satte ny døgnrekord med 2,7 millioner gjennomførte betalinger på 17. mai. I Vestland ble det gjennomført 357 000 Vipps-transaksjoner på nasjonaldagen.
Vipps-bonanza i Vestfold og Telemark18.5.2023 09:50:57 CEST | Pressemelding
Vipps satte ny døgnrekord med 2,7 millioner gjennomførte betalinger på 17. mai. I Vestfold og Telemark ble det gjennomført 195 000 Vipps-transaksjoner på nasjonaldagen.
Vipps-bonanza i Trøndelag18.5.2023 09:47:07 CEST | Pressemelding
Vipps satte ny døgnrekord med 2,7 millioner gjennomførte betalinger på 17. mai. I Trøndelag ble det gjennomført 221 000 Vipps-transaksjoner på nasjonaldagen.
Vipps-bonanza i Troms og Finnmark18.5.2023 09:31:40 CEST | Pressemelding
Vipps satte ny døgnrekord med 2,7 millioner gjennomførte betalinger på 17. mai. I Troms og Finmark ble det gjennomført 116 000 Vipps-transaksjoner på nasjonaldagen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom