Huawei WiFi AX3: Lanserer rutere med Gigahome Quad-core og Wi-Fi 6+

24. februar 2020 – Huawei lanserte i dag sin nyeste Huawei WiFi AX3-serie med støtte for Wi-Fi 6-standarden. Huawei har utnyttet sin opparbeidede ekspertise på 5G, som har blitt anerkjent gjennom selskapets fremtredende rolle i å utforme Wi-Fi 6-standarden. Denne ekspertisen har blitt brukt til å utvikle teknologi som gjør det mulig med et sømløst samarbeid mellom ruter og flere andre enheter, helt ned på brikkenivå.

Dette gjør det mulig for Huawei WiFi AX3-serien å levere en blendende, kraftig Wi-Fi 6+ -forbindelse når de brukes sammen med Huawei-enheter.

Som tilkoblings-huben for Huaweis revolusjonerende «1+8+N» strategi for et smart økosystem, kjører Huawei Wifi AX3 på Huaweis operativsystem Harmony. Dette inkluderer financial-level Huawei HomeSecTM security safeguards, som gir brukere en intuitiv, lynrask, stabil og sikker Wi-Fi 6-tilkobling til enhver tid.

HUAWEI Wi-Fi 6+: Bryter barrierer med dynamisk smal båndbredde

Huawei WiFi AX3-serien kommer med Huaweis Gigahome-prosessor og brikkesettet Gigahome Wi-Fi 6. Med grunnlag i Wi-Fi 6-standarden har Huawei innlemmet flerbrikke-samarbeidsteknologi (multi-chip collaborative technology). Dette skal sikre at Huawei WiFi AX3 gir "Wi-Fi 6+" med doblet nettverkshastighet, sammen med forbedret veggpenetrasjon når den brukes med andre Huawei Wi-Fi 6-enheter.

Brikkesettet i Gigahome Wi-Fi 6 gjorde denne løsningen mulig ved å forbedre frekvensbåndbredden til opptil 160 MHz, samt ved å realisere on-demand pakkefragmentering i smalfrekvensmodus ved hjelp av dynamisk smalbånd-teknologi.

Dette stabiliserer båndfrekvensen på 2 MHz og gir et nettverkssignal som trenger gjennom vegger uten forsinkelse. For å si det enkelt: brukere kan nyte et raskere nettverk i nærheten av enheten og mer stabil tilkobling lengre unna.

Den firekjernede versjonen av Huawei WiFi AX3-serien støtter også Huawei Share. Ved å berøre en opplåst Android-telefon med NFC aktivert mot ruterens NFC-område, kan brukere koble seg direkte til WiFi-nettverket uten å taste inn et passord. Denne funksjonen er spesielt nyttig for gjester, hoteller og restauranter.

I tillegg til den eksklusive dynamiske smalbånd-teknologien, inneholder den firekjernede versjonen fire uavhengige signalforsterkere (to for den tokjernede versjonen). Dette muliggjør Mesh-networking for flere Huawei-rutere. I tillegg gir det støtte for trådløse, kablede og hybride nettverksmoduser som sørger for nettverkstilgang i alle kriker og kroker, enten hjemme eller på kontoret

Huawei WiFi AX3 Pro er den første hjemmeruteren som kjører på Huaweis proprietære Harmony operativssystem. For å motvirke faktorene som senker ytelsen i trådløse nettverk, optimaliseres routingen i applikasjonslaget, på drivernivået og på kjernenivået. En testprosess over to år skal sikre stabilitet over tid.

Den firekjernede Huawei WiFi AX3-versjonen innlemmer også Huawei HomeSecTM sikkerhetsbeskyttelse. En uavhengig sikkerhetssone (TEE-trusted exectution environment) har blitt bygget inn i Gigahome quad-core-brikken, og sikkerhetsløsningen TrustZone har blitt konstruert fra mikrokjernenivå for Harmony OS. Denne løsningen har oppnådd Evaluation Assurance Level-5-sertifiseringen (EAL5) fra Common Criteria. Dette er en global anerkjent sertifiseringsorganisasjon for IT-produkter og vitner om produktets høye sikkerhet.

Huaweis forpliktelse til å eliminere nettverksetterslep i Wi-Fi 6-eraen

På grunn Huaweis omfattende ekspertise på 5G-teknologi har Huawei blitt en vesentlig bidragsyter til Wi-Fi 6-standarden. Eksperter fra Huawei har ledet fem Wi-Fi-standard arbeidsgrupper. Dr. Osama Aboul-Magd er for eksempel formann i arbeidsgruppen for Wi-Fi 6 (802.11ax)-standarden. Huawei har også sendt inn 240 nye forslag til Wi-Fi 6 (802.11ax), noe som utgjør 15 prosent av alle forslag. Huawei har også introdusert mange avanserte 5G-teknologier til Wi-Fi 6.

Takket være selskapets langsiktige investering i Wi-Fi 6, integrerer produktene unik brikkesamarbeidsteknologi gjennom selvutviklede Gigahome Wi-Fi-brikker. Dette gjør at et spekter av Huaweis WiFi-6-enheter kan levere en optimal brukeropplevelse.

I tillegg til å være en leder på Wi-Fi 6-teknologi, foreslår Huawei en strategi for middels og lang sikt for å skape et sømløst smart liv i de neste fem til ti årene. Dette er basert på «1+8+N»-strategien, som fokuserer på fem større scenarioer. I denne strategien spiller Wi-Fi-rutere en sentral rolle som tilkoblingssentre, ved å tilby en enkel, rask, stabil og sikker Wi-Fi-tilkobling. Å kunne tilby et smart liv av høy kvalitet er Huaweis langsiktige mål.

Huawei har investert flere titalls millioner dollar i utvikling av brikker for rutere. Huawei har eliminert 80 prosent av problemene knyttet til frame-freezing, forsinkelser og frakoblinger gjennom kombinasjon av software og hardware i det nederste nivået av brikkene.

Huawei vil fortsette å benytte Gigahome-brikkesettene på kommende produkter. Huawei har også bygget et Wi-Fi-kompetansesenter i Wuhan, som huser noen av de strengeste miljøene i den globale ruterindustrien. Dette betyr at Huawei-produkter testes omfattende før de blir tilgjengelige for forbrukerne.

Om Huawei Consumer BG

Huawei er et globalt konsern med hovedsete i Shenzhen, Kinas Silicon Valley. Konsernet er forskningsdrevet, har over 180.000 ansatte og virksomhet i 170 land. Huawei er verken statseid eller børsnotert, men eies av ansatte som brenner for at teknologi skal bidra til en enklere og bedre hverdag.

Huawei leverer kunnskap, teknologi, tjenester, utstyr og produkter til teleselskaper, offentlig og privat næringsliv og konsumenter. Vi er verdens 5. største selskap innenfor forskning og utvikling*, og en av få aktører som utvikler 5G-standarder, -utstyr og -produkter.

Huawei har solgt godt over 200 millioner smartmobiler i 2019, og har sterke plasseringer på de mest anerkjente indeksene over verdens mest verdifulle merkevarer.

For mer informasjon, besøk: http://consumer.huawei.com

Følg oss også på:

Facebook: https://www.facebook.com/huaweimobile/

Twitter: https://twitter.com/HuaweiMobile

Instagram: https://www.instagram.com/huaweimobile/

YouTube: https://www.youtube.com/huaweimobile

Følg lanseringen av Huaweis etterlengtede P40-serie her25.3.2020 11:35:58 CETPressemelding

Torsdag 26. mars kl. 14.00 blir Huaweis nye P40-serie avduket under et virtuelt lanseringsevent. Du kan følge lanseringen direkte her. Richard Yu, CEO for Huawei Consumer Business Group, vil som vanlig stå for presentasjonen. Den nye P40-serien er arvtageren til den kritikerroste P30-serien, som i fjor høstet en rekke priser både i Norge og internasjonalt. Det er derfor knyttet stor spenning til telefonserien som presenteres torsdag. Huawei har allerede gitt en smakebit på hva vi kan forvente oss i denne teaseren.

Huawei lanserer 5G CPE Pro 2 - neste generasjons smartruter som integrerer 5G Super Uplink og Wi-Fi 624.2.2020 17:03:49 CETPressemelding

24. februar 2020 – Huawei Consumer Business Group lanserer nå Huawei 5G CPE Pro 2, neste generasjons smartruter innen Huawei 5G CPE Pro-serien. Smartruteren støtter et bredt spekter av 5G-frekvensbånd, mer enn alle tilsvarende 5G-produkter på markedet. 5G CPE Pro 2 kommer med Huaweis 5G Super Uplink-teknologi og den nyeste WiFi 6-standarden i en kompakt form. Ruteren er en tredjedel mindre enn forgjengeren. Dens revolusjonerende egenskaper vil utvilsomt ha enorme implikasjoner for både mobilt bredbånd i hjemmet, direktesendt underholdning, telemedisin og videokonferanser. Bred utrulling av 5G Super Uplink Ruteren har det banebrytende brikkesettet 7 nm Balong 5000, og tilbyr støtte for både 5G NSA og 5G SA-nettverk. Balong 5000 er det første brikkesettet i serien som støtter 200 MHz båndbredde og carrier aggregation-teknologi, og dobler nedlastningshastigheten fra forgjengeren til en teoretisk topphastighet på svimlende 3,6 Gbps. I tillegg til å arve de fire 5G TDD-frekvensbåndene (n41/

Huawei annonserer ny 5G-produktserie og økosystem-strategi24.2.2020 15:50:04 CETPressemelding

24. februar 2020 – Huawei Consumer Business Group (CBG) arrangerte i dag et virtuelt lanseringsevent i Barcelona. Der ble det annonsert en ny serie med 5G-produkter, samt en ny strategi for Huawei-økosystemet. Høydepunktene blant produktlanseringene var: Huawei Matebook Xs, en evolusjon i brettbar mobilteknologi, Huawei MatePad Pro, et flaggskip-nettbrett med premiumfunksjoner, samt WiFi-løsningene Huawei Wi-Fi AX3 og Huawei 5G CPE Pro 2. I tillegg viste Huawei frem sine nye Huawei MateBook-laptoper. Utstyrt med 10. generasjons Intel® Core™-prosessorer og Windows operativsystem, utvider de siste FullView-laptopene den bærbare opplevelsen med revolusjonerende funksjoner som Huawei Share og Multi-screen Collaboration. Richard You, adm.dir. for Huawei Consumer Business Group, uttalte følgende: «Huawei vil fortsette sin forpliktelse til vårt økosystem. Vi vil fortsette å investere i teknologi som chipset, 5G, mobil kunstig intelligens, operativsystem, kameraer og audio-visuelle løsninger f