Huawei Norge

Huawei nummer tre i verden: Ranket som en av de mest verdifulle elektronikkselskapene

Del

Brand Finance, et verdensledende selskap innen merkevaremåling, tester hvert år fem tusen merkevarer på tvers av 29 sektorer i 36 land. I mars lanserte selskapet rapporten «Brand Finance Electronics & Appliances 50 2022» hvor man kunne lese at Huawei rangerer høyt som en av de sterkeste og mest verdifulle merkevarene i kategorien og beholder den høye posisjonen fra i fjor.

Teknologiselskapet Huawei beholder sin posisjon som en av de mest verdifulle elektronikkmerkevarene i verden med en år-til-år-vekst og økning på 20 prosent, samt en merkevareverdi på $71,2 milliarder. Hele bransjen har måtte endre både markedsbetingelser og distribusjonsnettverk grunnet pandemien, men det ser ut til at de mest eksklusive merkevarene er på god vei tilbake og leverer sterkt til tross for begrenset distribusjon.

Huawei rangerte også høyt i kategorien for de sterkeste elektronikkmerkene med en Brand Strength Index-score (BSI) på 82 av 100 og Brand Ratingen AAA. Brand Finance sine eksperter påpeker at til tross for at Huaweis infrastruktur og forbrukervendte virksomhet ble hardt rammet av sanksjoner fra noen vestlige regjeringer, fikk merkevaren en kraftig opptrapping grunnet investeringene i innenlandske teknologiselskaper, innovasjon, forskning og utvikling. Merkevaren styrkes også på bakgrunn av investeringen i Huaweis egne operativsystem HarmonyOS – som gir forbrukerne en mer komplett bruker- og merkeopplevelse.

Huawei kunne også denne uken dele årsrapporten for 2021 og avslørte at selskapet hadde opprettholdt solid drift gjennom det siste året. I henhold til rapporten hadde selskapet en omsetning på 636,8 milliarder yuan (CNY) i 2021 og 113,7 milliarder yuan i nettofortjeneste, tilsvarende en økning på 75,9 prosent fra år-til-år. Selskapets utgifter innen forskning, innovasjon og produktutvikling nådde 142,7 milliarder yuan i 2021, noe som representerer 22,4 prosent av de totale inntektene, og bringer de totale forsknings- og utviklingsutgiftene de siste 10 årene til over 845 milliarder yuan. Fremover planlegger selskapet å kontinuerlig øke investeringene innen teknologi, forskning og innovasjon.

I 2021, med forbrukerens ønsker og behov i forsetet, fortsatte Huawei utbygningen av det globale økosystemet for en mer sømløs og integrert brukeropplevelse. En virksomhet som inntektsgenererte 43,4 milliarder yuan i 2021, og som resulterte i en jevn salgsvekst innen smarte bærbare enheter. Totalt ble HarmonyOS brukt i over 220 millioner Huawei-enheter i 2021, og ble verdens raskest voksende operativsystem for mobile enheter.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Om Huawei Norge

Huawei Norge
Huawei Norge
Rolfsbuktveien 4A
1364 Fornebu

https://www.huawei.com

Om Huawei Consumer Business Group

Huawei er en global leverandør av løsninger innen informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT). Gjennom vårt engasjement og fokus på kundesentrisk innovasjon og våre solide partnerskap, har vi etablert ende-til-ende-fordeler innen telekommunikasjonsnettverk, bedriftsløsninger, mobile enheter og cloud computing. Huaweis 188 000 ansatte er drevet av å skape maksimal verdi for teleoperatører, bedrifter og forbrukere gjennom å levere konkurransedyktige løsninger og tjenester. Våre innovative produkter, løsninger og tjenester brukes i flere enn 170 land, og betjener over en tredjedel av verdens befolkning. Huawei ble opprettet i 1987, og er et privat selskap heleid av de ansatte.

For mer informasjon, besøk: http://consumer.huawei.com/no

Følg pressemeldinger fra Huawei Norge

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Huawei Norge på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Huawei Norge

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom