Huawei legger frem årsberetning for 2019

Huawei viste i dag frem solide resultater for 2019 og vektlegger verdiskapning for kundene og samfunnet fremover som sin hovedprioritet.
Roterende styreleder i Huawei Eric Xu.

[Shenzhen, Kina, 31. mars, 2020] Huawei la i dag frem sin årsberetning for 2019 som viser fortsatt solid vekst. Salgsinntektene for 2019 endte på 858.8 milliarder CNY (kinesiske yuan), opp 19,1% fra 2018. Resultatet etter skatt ble hele 62,7 milliarder yuan. Den langsiktige satsingen selskapet har på forskning og utvikling (FoU) fortsatte og derfor ble 15,3% av omsetningen - eller 131,7 milliarder yuan - investert tilbake i forskning og videre innovasjonsarbeid. Selskapets satsing på FoU har nå nådd tilsammen 600 milliarder yuan de siste 10 årene.

– 2019 var et ekstraordinært år for Huawei. Tross stort press utenfra, har teamet vårt holdt stødig fokus på å skape verdi for våre kunder. Vi har jobbet hardt for å fortjene deres respekt og tillit. Dette gjelder også vår jobb med partnere verden over. Virksomheten vår er fortsatt solid, sier roterende styreleder i Huawei Eric Xu.

Huaweis konserndirektør for Norden og Baltikum, Kenneth Fredriksen, bekrefter at beskrivelsen av fjoråret fra Eric Xu også gjenspeiler situasjonen i Norge og de andre nordiske markedene der Huawei er tungt til stede.

– Det har vært utfordringer, men vi har samtidig vært godt forberedt og jobbet desto hardere. Spesielt vår satsning og våre store investeringer innen FoU har gitt utdeling som både eksisterende og nye kunder har verdsatt. Fra et nordisk perspektiv bidrar vi dessuten betydelig lokalt ved at Huawei har store forskningsavdelinger i både Sverige og Finland som står bak mye av innovasjonen i produktene og løsningene vi leverer i 170 land over hele verden.

Nettverks-virksomheten til Huawei ledet i 2019 den kommersielle utrullingen av 5G-nettverk. For å fremme kommersiell utvikling og å videreutvikle innovasjon for 5G-applikasjoner, etablerte Huawei felles innovasjonssentre sammen med teleoperatører over hele verden. Huaweis RuralStar basestasjonsløsning er svært effektiv for å løse nettverksutfordringer i avsidesliggende områder. Denne løsningen brukes i 50 land og gir stabile nettverk til over 40 millioner mennesker som bor i avsidesliggende områder. Salgsinntektene fra nettverksvirksomheten utgjorde 296,7 milliarder yuan i 2019, opp 3,8% fra 2018.

Huaweis bedriftsvirksomhet fortsetter å støtte kunders digitale transformasjon på tvers av mange bransjer, og selskapet jobber med å legge grunnlaget for en digital verden. Globalt har over 700 byer og 228 Fortune Global 500-selskaper valgt Huawei som sin partner for digital transformasjon. I 2019 annonserte Huawei sin computing-strategi med mål om å aksellerere utviklingen mot en mer intelligent verden. Som en del av strategien, lanserte Huawei verdens raskeste AI-prosessor, Ascend 910, og AI-maskinlæringsklusteret Atlas 900. Huaweis bedriftsvirksomhet nådde 89,7 milliarder yuan i salgsinntekter for 2019, opp 8,6% fra 2018.

Huaweis forbrukervirksomhet ga stor vekst også i 2019 med 240 millioner telefoner solgt. Selskapets vekst fortsetter mye som følge av utviklingen av Seamless AI Life-økosystemet på tvers av alle enheter – PCer, nettbrett, mobiler og smarte skjermer. I 2019 oppnådde forbrukervirksomheten salgsinntekter på 467,3 miliarder yuan, opp 34% fra 2018.

– Eksterne forhold vil bli enda mer kompliserte fremover. Vi må fortsette å øke konkurransekraften, fremme innovasjon og skape mer verdier for våre kunder og for samfunnet for øvrig. Dette er vår mulighet til å gripe den historiske muligheten den digitale transformasjonen gir oss. Bare på denne måten kan vi sikre videre vekst fremover, avslutter Xu.

Alle tall i årsrapporten for 2019 ble uavhengig revidert av KPMG, et internasjonalt anerkjent revisjonsfirma. For å laste ned Årsrapport 2019, besøk:

www.huawei.com/en/press-events/annual-report/2019

Roterende styreleder i Huawei Eric Xu.

Om Huawei

Huawei er en global leverandør av løsninger innen informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT). Gjennom vårt engasjement og fokus på kundesentrisk innovasjon og våre solide partnerskap, har vi etablert ende-til-ende-fordeler innen telekommunikasjonsnettverk, bedriftsløsninger, mobile enheter og cloud computing. Huaweis nærmere 194 000 ansatte er drevet av å skape maksimal verdi for teleoperatører, bedrifter og forbrukere gjennom å levere konkurransedyktige løsninger og tjenester. Våre innovative produkter, løsninger og tjenester brukes i flere enn 170 land, og betjener over en tredjedel av verdens befolkning. Huawei ble opprettet i 1987, og er et privat selskap heleid av de ansatte.