Huawei lanserer ny FusionCharge lader til elbil

På den 35 internasjonale elbilmessen i Oslo (EVS35) lanserte Huawei sin nyeste lader, FusionCharge 40kW DC. Denne nye laderen er mer driftssikker, effektiv og produserer mindre støy. I tillegg skal den spare kunder for kostnader til drift og vedlikehold.

Den nye FusionCharge er bygd på fire hovedprinsipper:

• Pålitelighet: Isolasjonen er så god at feilmarginen på laderen i løpet av ett år er mindre enn 0,2%. I tillegg støtter produktet «SMART O&M» via skyløsninger, slik at laderen ikke trenger manuel service.
  • Effektivitet: Laderen er en prosent mer effektivt enn sammenlignbare konkurrenter. Hver ladebunke på 120 kW kan spare ca. 1140 kWh strøm hvert år.
  • Stillegående: Huaweis lademodul produserer 9 dB mindre støy enn tilsvarende konkurrenter. Laderen justerer viften automatisk etter temperatur, og kan dermed tilpasse seg områder som krever lavere støynivå.
  • Allsidig: Modulen er godt egnet for bruk i private hjem. Samtidig tillater det brede spenningsområdet bruk til forskjellige biltyper og merker.

Huawei tilbyr også flere ladeløsninger skreddersydd for ulike scenarier. Ved lanseringen ble det vist en alt-i-ett boligløsning som kombinerer privatbil, energilagring og ladeenheter.

Transportsektoren produserer om lag 25% av verdens totale karbonutslipp. Elektrifisering er avgjørende for å få ned utslippene. Ifølge det internasjonale energibyrået nådde salget av elbiler (inkludert helelektriske og plug-in hybridbiler) 6,6 millioner biler globalt i 2021. Samtidig har EU satt et ambisiøst nullutslippsmål innen 2050, og ønsker å avvikle nybilsalg av fossile alternativer innen 2035.

Stort behov for flere og bedre ladestasjoner
For å få flere til å kjøre elbil er et godt utbygd ladenettverk avgjørende. Derfor trenger elbilister flere, bedre og mer tilgjengelige ladestasjoner. Infrastrukturen er nødt til å være forutsigbar og spille på lag med strømnettet. I tillegg er det viktig at produsenter tar ansvar for å sikre effektivitet og lang levetid på produktene.

Ved lanseringen delte Huawei Digital Power sin visjon om en mer brukervennlig ladeopplevelse. Målet for Huawei er å bidra til å bygge grønnere og mer effektive ladenettverk som får flere til å bytte fra fossil til elbil.

Peng Jianhua, president for Huawei Digital Power Intelligent Charging Business, sa: «Vårt mål er å redusere utslippene fra transportsektoren. Vi ønsker å samarbeide med industripartnere for å utvilke bedre løsninger for forbrukerne.»

Om EVS
EVS - International Electric Vehicle Symposium & Exhibition - ble grunnlagt i 1969 av World Electric Vehicle Association (WEVA) og EVS35 er vert for European Association for Electromobility (AVERE). I mer enn femti år har det utviklet seg til den mest innflytelsesrike internasjonale begivenheten i e-Mobility-bransjen, som viser frem de nyeste teknologiene, markedsdynamikken og fremtidige trender.